צרכנות

עשר עצות זהב להתנהלות נכונה בחקירה

קרדיט לתמונה יח"צ

מרבית הנחקרים במשטרה הינם אזרחים ללא עבר פלילי. ככאלה, הם אינם מודעים מהן הזכויות שלהם, מה מותר לחוקרי המשטרה לעשות ומה אסור. אחת הזכויות המרכזיות המוקנית לאדם שנחקר במשטרה, הינה זכות ההיוועצות עם עורך דין. למן חקיקתו של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, זכות ההיוועצות, הוכרה כזכות יסוד בעלת מעמד חוקתי הנגזרת מהזכות להליך הוגן. חשוב לציין כי בניגוד לסברה הרווחת, בקשתו של חשוד להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה אינה מחזקת כהוא זה את מארג הראיות נגדו ויתרה מכך – ההיוועצות חוסה תחת חיסיון עורך דין – לקוח. זומנת לחקירה במשטרה? בכתבה הבאה, עורך דין ברוך גדע מפרט עשר עצות זהב לנחקר.

  1. עליך לברר מהו מעמדך – האם אתה נחקר כעד או כחשוד בביצוע עבירה: אם אתה צפוי להיחקר כחשוד, אזי אתה צפוי להיחקר באזהרה. לפיכך, לכל מילה שתאמר ישנן השלכות באם יוגש נגדך כתב אישום בהמשך. חשוב להדגיש כי לעתים, אדם שמוזמן לתחנת המשטרה בכדי להיחקר כעד ולספק "עדות פתוחה", עשוי למצוא עצמו נחקר תחת אזהרה. לכן, כבר משיחת הטלפון הראשונה, העיכוב או המעצר – יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי לצורך קבלת ייעוץ משפטי פרטני.
  2. היזהר משיחות מסדרון – אחת השיטות של חוקרי המשטרה היא להתיידד עם הנחקר ובכך לחלץ ממנו הודאה או לקשור אותו לעבירה. חשוב לזכור כי מרגע כניסתך לתחנת המשטרה אין כזה דבר שיחה "מחוץ לפרוטוקול". שיחה שכזאת, בהמשך נרשמת כמזכר על ידי השוטר ועלולה לפעול לחובתך בבית המשפט שכן מדובר בראיה לכל דבר ועניין.
  3. תרגילי חקירה – ישנן לא מעט תרגילי חקירה ומטבע הדברים לא ניתן להיערך לכולם. עם זאת, חשוב להיות ערים לכך שחוקרי המשטרה מבצעים תרגילים שונים על מנת לחלץ הודאה ולקדם את החקירה. כך למשל, אדם שצפוי להיחקר במשטרה חייב להיות ער לטקטיקות חקירה כגון: בידוי ראיות, השוטר הטוב והשוטר הרע ואף להיערך לכך שבני משפחתו יובאו לתחנה בתירוץ כלשהו וזאת על מנת להפעיל לחץ על הנחקר.
  4. זכות השתיקה – למרות שזכות השתיקה הינה זכות חוקתית, חשוב לדעת כי לזכות זו ישנו מחיר. נחקר אשר בוחר לשמור על זכות השתיקה צריך לקחת בחשבון שלמעשה, יתר הראיות הקיימות לחובתו בתיק מתחזקות. לכן, ככל שיש באפשרותך כנחקר לספק גרסה – מומלץ לעשות כן ולהימנע משמירה על זכות השתיקה.
  5. תשאל שאלות – מומלץ לדלות כמה שיותר פרטים מחוקרי המשטרה, להיות אקטיבי ולשאול שאלות. מנגד, חשוב להשיב לכל שאלה בצורה קצרה ולא לספק עודף מידע לחוקרי המשטרה.
  6. היזהר ממדובבים – רבים שוגים לחשוב כי "מדובבים" קיימים רק בתיקי פשיעה חמורים, אולם לא כך הדבר. הפעלת מדובבים הינה אחת מאסטרטגיות החקירה הנפוצות ביותר של המשטרה. לכן, בעת שהייתך בתא המעצר נהג תמיד בבחינת "כבדו וחשדהו".
  7. הכל נרשם, מוסרט ומוקלט – בהגיעך לתחנת המשטרה, עליך לקחת בחשבון כי הכל מוסרט, מצולם ומוקלט – בכל מקום, בכל שעה ובכל זמן. למעט שיחותיך עם עורך הדין. למעשה, גם אם שיחתך עם עורך הדין חלילה תתועד – היא אינה קבילה כראיה. לכן, אם חוקר המשטרה אפשר לך ליצור קשר עם בן משפחה או השאיר אותך בסיטואציה שבה אתה עלול "ליפול בפח" – עליך לקחת בחשבון שהכל מתועד.
  8. תדבר בקצב הכתבה – במהלך חקירתך במשטרה חוקר המשטרה מקליד את תשובותייך. חשוב לדבר בקצב הכתבה, כדי שהחוקר יספיק לכתוב או להקליד את דבריך ועוד יותר חשוב לוודא בסיום החקירה שדבריך נרשמו ככתבם וכלשונם. ככל שדבריך לא נרשמו-בקש מחוקר המשטרה לתקן את פרוטוקול החקירה ורק לאחר מכן תחתום עליו.
  9. הימנע מהפללה עצמית – אין צורך להכביר במילים אודות הזכות להימנע מהפללה עצמית. לעולם אל תודה בביצוע עבירה, בוודאי שלא בעבירה שאותה לא ביצעת.
  10. שכור את שירותיו של עורך דין פלילי – למעשה זוהי העצה הנכונה ביותר עבור כל אדם שצפוי להיחקר במשטרה. המשפט הפלילי הנו תחום רחב היקף ובדומה לתחומי משפט אחרים, גם המשפט הפלילי מתעדכן מעת לעת. לכן, אם זומנת לחקירה העצה שתועיל ביותר עבורך הינה ליצור קשר ללא דיחוי עם עורך דין העוסק במשפט הפלילי כתחום עיסוק עיקרי.

הכותב הנו עורך דין ברוך גדע, בעלים של משרד עורכי דין העוסק בתחום הפלילי ובדיני תעבורה.

Back to top button