בריאותמבזקים

לראשונה בעולם – בינה מלאכותית מצילה חיים במוקד חירום

מערכת טכנולוגית ייחודית שפותחה בשיתוף חברת AudioCodes הוטמעה במוקד 101 של מד״א וכבר מסייעת לחובשים והפראמדיקים במוקד לייעל את הליך קבלת קריאת החירום. המערכת, הפועלת על בסיס בינה מלאכותית בעברית והראשונה מסוגה בעולם שמיועדת ומותאמת במיוחד למוקד חירום – מתמללת בזמן אמת את השיחה בקו החירום 101 ומסייעת לחובש במוקד להעניק שירות מקצועי ומהיר יותר – במקרים בהם יש הפרעה באיכות השיחה של המטופל או המודיע שמחייג למוקד.

בשנתיים האחרונות פיתחו במגן דוד אדום בשיתוף פעולה עם חברת AudioCodes – את המערכת הייחודית, שפועלת על בסיס בינה מלאכותית והוטמעה במלואה במערכת השליטה והבקרה של מד"א. בעת קבלת קריאת חירום נדרש החובש במוקד שנמצא לעיתים בסביבה רועשת להיות בריכוז מקסימלי על מנת לקבל בשניות בודדות מידע רב מהמתקשר שנמצא בעצמו ברגעים קשים. המידע הרב נדרש על מנת להבין את מיקום האירוע ולבנות תמונת מצב רפואית ראשונית במטרה לתת הדרכה טלפונית יעילה ולהזניק במהירות את האמבולנס או ניידת לטיפול נמרץ הנדרשת. המערכת החדשה מתמללת את כל מהלך השיחה ומאפשרת לרכז את המידע הקריטי, מקלה על הבנת התוכן בכך שיכול לדוגמא החובש במוקד לאמת עם המתקשר את כתובת האירוע שנאמרה במקום "לבזבז" שניות קריטיות בניסיון להבין את דבריו או לבקש ממנו לחזור עליהם בשנית. המערכת למדה את מילות המפתח והמושגים הקשורים בעולם הרפואה והחירום ובכך גם מסייעת לחובש במוקד להבין טוב יותר את הנאמר בשיחה ומציגה בפניו תמונת מצב כוללת המאפשרת קבלת החלטות מקצועית ומהירה בזמן אמת תוך שהוא מבצע פעולות רבות נוספות במקביל.

בימים אלו נמשך פיתוח המערכת לשיפור ויעול המענה הרפואי הטלפוני. בין היתר המערכת תאתר בזמן השיחה מילים בעלות חשיבות לטיפול הרפואי ותבליט אותן במטרה, להסב את תשומת הלב של החובש במוקד להדרכה טלפונית מתאימה כאשר נאמרות מילים מפתח כגון כאבים בחזה, החייאה, תאונת דרכים קשה ועוד, לשלוח התראות לבעלי התפקידים הרלוונטיים לצורך ניהול נכון של הזירה והכוחות ולהתחיל תהליכים אוטומטים דוגמת הזנקת כוחות מתאימים באירוע משמעותי. עוד תוכל המערכת בעתיד לתמלל ולתרגם שפות נוספות ובכך לסייע עוד יותר להציל חיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ״ל אדיוקודס, שבתאי אדלרסברג: "אנחנו גאים על הזכות לפתח ולספק למד"א מערכת תמלול שיחות ראשונה מסוגה שתאפשר ניהול מיטבי של מערך המוקד, קיצור זמני תגובה ותסייע בהצלת חיים. מד"א מקדימה לאמץ כלים של בינה מלאכותית כחלק מהיערכותה לצרכיי הארגון העתידיים, וזו זכות עבורנו, כחברה גלובאלית הנוהגת לשווק ולמכור את פתרונות התקשורת שלנו בעיקר לשווקי היעד המרכזיים בחו"ל, להירתם לטובת מד"א והציבור בישראל. רמת הדיוק של פתרונות הבינה המלאכותית של מנועי התמלול השתפרו משמעותית ומצליחים להביא כיום לידי ביטוי יכולות שבחלקן הן מעבר ליכולת האנושית, דוגמת מתן מענה ופענוח של קטעי שמע הנמסרים בלחישה או באיכות ירודה והצגתם למוקדנים במד"א באופן מדויק ונהיר. אנו מודים למד"א על שיתוף הפעולה, ורואים בפיתוח הנוכחי הזדמנות עבור מד"א ועבורנו להביא בשורה של חדשנות ייחודית גם לגופי הצלה נוספים בעולם".

סמנכ"ל קהילה במד"א, ד"ר אלי יפה: "מגן דוד אדום ארגון ההצלה הלאומי של ישראל עומד בחזית הטכנולוגיה עם מערכות שליטה ובקרה מהמתקדמות בעולם שפותחו בתוך הארגון. היום עשינו צעד משמעותי נוסף בקידום טכנולוגיה מצילת חיים בשיתוף עם חברת AudioCodes. שילוב הבינה המלאכותית המאפשרת לשפר את המענה לאזרח שנמצא במצוקה, להבין את תוכן השיחה במהירות וביעילות ולקצר את משך קבלת הפרטים בעת קבלת קריאת חירום ובהזנקת הצוותים לשטח.״

צילום: דוברות מד"א
צילום: דוברות מד"א

Back to top button