מבזקיםפוליטי / מדיני

"בעלי היה מקלל אותי כל יום במשך 11 שנים עד שרציתי למות"

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, קיימה הבוקר (שני) דיון מיוחד בצל יום העגונה, "עדויות מהשטח ופתרונות מניעה נדרשים". יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה אמרה בפתח הדיון: "צריך למצוא ביחד פתרונות כדי לקדם את הסוגייה הכאובה הזאת של נשים עגונות. אני יכולה רק לדמיין מה התחושה של נשים שכלואות בתוך מסגרת נישואין שאי אפשר להשתחרר ממנה. זאת מציאות קשה והיא מצריכה מהדיינים אומץ לב כדי למצוא פתרונות להתרת נישואין".

אליהו בן דהן מנכ"ל הנהלת בתי הדין הרבניים הציג את השינויים שעשו בתי הדין הרבניים: "דובר על פתרונות הלכתיים ואני לא חוזר בי מדברי בעבר אבל גם אמרתי – הפתרונות ההלכתיים לא במגרש שלי ולא במגרש של הכנסת. פתרונות הלכתיים יש רק במגרש של הרבנים הראשיים לישראל. אל תחפשו דרכים עקיפות, הם לא יצליחו אם הרבנים הראשיים לא יחליטו על פתרונות כאלו ואחרים. הזכרתם את נושא שלום הבית – אתם יודעים כמה אחוזים מדרישות שלום הבית מתקבלות בבתי הדין הרבניים? אחוז אחד בלבד מכל התביעות מתקבלות בבית הדין הרבניים. אין מקרה שבו הייתה אלימות במשפחה ובית הדין הרבני חייב בשלום בית".

היו"ר אמרה: "אם אישה חוותה אלימות אז אין מבחינתי מצב שדיין יאפשר שלום בית. אם בתי הדין רוצים זכות קיום הם חייבים לפתור את הסוגייה הזאת. אנחנו בדור של נשים שדורשות זכויות שוות. זאת פרצה חמורה הלכתית. אם זה לא יהיה מתוך התכנסות של משימה לאומית עליונה זה לא יזוז. צריך לקחת את 200 התיקים הקשים ביותר ולנסות לפטור את הפלונטר שלהם". בן דהן: "כל מקרה הוא כואב – יש 11 אלף מקרי גירושין בשנה וחצי אחוז מהמקרים הם של סירוב גט. התחלתי תהליך מול כל בתי הדיינים בארץ שכל תיק ששוכב 5 שנים ללא תוצאות יועבר לעיוני".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פנינה עומר מנכ"לית ארגון יד לאישה אמרה: "קיימים היום מגוון פתרונות מניעה הלכתיים שיכולים להקדים תרופה למכה. בין הפתרונות המוצעים הוא ההסכם לכבוד הדדי. הקול הרשמי של בתי הדין הרבניים לא תומך בהסכמים האלו. מדובר בסוגיה חברתית חוצת מגזרים שפוגעת במאות זוגות המנהלים הליכי גירושים". שרון בריק – דשן מנכ"לית קולך: "איך יכול להיות שלמעלה מ-15 שנה התחלפו ממשלות ואנחנו הולכות במקום". עו"ד קרן הורביץ מנכ"לית מרכז רקמן: "חייבים לפתוח את שערי בתי הדין הרבניים לתפקידים מקצועיים לנשים".

א', מסורבת גט, סיפרה בדמעות כיצד קרוב לשנתיים היא מנהלת מאבק גירושין. "בחיי הנישואין סבלתי אלימות מכל הסוגים. האיש הזה היה מקלל אותי כל יום במשך 11 שנים עד שרציתי למות. כשפתחתי תיק גירושין הוא החליט שהוא לא משחרר אותי. הסבל שאני עוברת לא יתואר. אני מפרנסת יחידה ונאבקת כל יום לכלכל את ילדי בכבוד. אני נאבקת להרים את הראש מעל המים. אני מתמודדת עם חזיתות מאוד לא פשוטות. אני רוצה בית וחיים חדשים. אני רוצה זוגיות עם אדם שיכבד ויעריך אותי. יש המון נשים במצב שלי, נשים שמתייסרות בגלל גברים חסרי לב. אני מרגישה שבתי הדין הרבניים לא עושים מספיק כדי לעזור לנשים להשתחרר מנישואים רעים".

מסורבת גט נוספת אמרה ליו"ר הוועדה: "אני מחכה לנס". ח"כ תמנו שטה השיבה לה: "אני מקווה שנעזור לנס שלך להגיע. אם לא רוצים לשנות כלום שיבוא ויגידו ואז נדע מה לעשות. לא כל הפתרונות מושלמים. רבנים אמיצים כמו הרב עובדיה יוסף ידעו להתיר עגונות".

עגונה לשעבר חשפה את הסבל שעברה בהליך שנמשך למעלה מחמש שנים: "הילדים אמרו לי 'אמא אם תחזירי אותו הביתה נקפוץ מהחלונות'".

ח"כ קטי שטרית: "יש פה עניין שצריך לעשות חשבון נפש כדי שנשים יאמינו שבתי הדין הרבניים פוסקים לפי הצדק והאמת – יש מצבים שאין שלום בית ואי אפשר לגשר על הפערים". ח"כ תמנו שטה הזהירה את אנשי בתי הדין: "יש זוגות רבים שבוחרים במסלול חתונה אחר".

הרב אליהו פנחס מימון מנהל אגף עגונות בבתי הדין הרבניים: "בארבע השנים האחרונות אנו סוגרים יותר תיקים ממה שפותחים. היום בית הדין לא צריך חיוב בגט. יש 170 תיקי עגונות. 2/3 מהתיקים של עגונות זה גברים שברחו לחו"ל. יש בעיה עם הסגרה כי זאת עבירה אזרחית ולא עבירה פלילית. הגשנו בקשות חקיקה של איזוק אלקטרוני, ביקשנו שתהיה אפשרות בחקיקה לאבחון פסיכיאטרי בכפייה ואז מי שצריך טיפול יקבל אשפוז ולאחר מכן ניתן אולי לקבל ממנו גט. ביקשנו גם להחמיר את הענישה כך שסרבני גט ישבו בכלא עם אסירים פליליים ולא רק אזרחיים. נושא הסכמי ההסגרה אם ידע שאפשר להגיע אליו הביתה אנשים לא יברחו".

ח"כ מירב מיכאלי זעמה על הדברים: "אני מתוסכלת בצורה בלתי רגילה כי אני יושבת בוועדה ושומעת את הסיפורים שלכן כבר שנים. זריקת האחריות שאתם אומרים 'הגבר הוא בעל הבית' ואין שום דרך להגן על האישה. אתם ממשיכים להחזיק בידיים שלכם כוח שהוא לא שלכם ואתם מתעקשים לשמר את ההיררכיה של 'הגבר הוא בעל הבית'. זה שיש לכם כוח כזה זאת תקלה היסטורית. אסור שלמוסד דתי תהיה זכות למנוע מאישה למנוע את החירות שלה״.

יו"ר הוועדה ציינה כי שיתוף הפעולה עם הנהלת בתי הדין היא משמעותית וביקשה לקבל מבתי הדין מתווה עם כלל הפתרונות ההלכתיים ואלו שלא. "מבקשת שמתווה כזה יוגש לוועדה תוך חודשיים. הוועדה מבקשת מתווה לסוגיה שהיא לאומית וגם התייחסות להנגשת תלונות ציבור על בתי דין בעיקר מצד נשים שמרגישות כי זכויותיהם מופקרות".

הוועדה לקידום מעמד האישה - פנינה תמנו שטה - עגונות
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
הוועדה לקידום מעמד האישה - פנינה תמנו שטה - עגונות
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
הוועדה לקידום מעמד האישה - פנינה תמנו שטה - עגונות
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button