חדשות הארץמבזקים

רשת טיקטוק הסירה מאות אלפי סרטונים: "יהודים בעולם מסירים סממני דת מהלבוש שלהם"

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התכנסה היום (שני) לשמוע את סקירתו של יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל. נציגי הרשתות החברתיות השתתפו בדיון במטרה להבין כיצד ניתן להתמודד עם השיח האנטישמי במרחב הדיגיטלי.

לפי הנתונים של חברת טיקטוק לסיכום הרבעון השלישי של שנת 2022: בעולם כולו החברה הסירה 110,954,663 סרטונים המהווים כ-1% מכלל הסרטונים שעלו לטיקטוק. 2% הוסרו כתוצאה מהתנהגות שנאה (43% אידיאולוגיה של שנאה, 57% התקפות ועלבונות על יסוד תכונות מוגנות). 62% מתוכן המכיל אידגואולגיה של שנאה הוסר לפני כל צפייה שהיא ו- 78% מתוכן המכיל התקפות ועלבונות על יסוד תכונות מוגנות, הוסר לפני כל צפייה שהיא.

מצב השיח ברשת טיקטוק ישראל מעורר מקום לדאגה. בטיקטוק מדווחים כי במהלך הרבעון השלישי של שנת 2022 הרשת הסירה בישראל 688,579 סרטונים מהרשת החברתית שלה. מבין הסרטונים שהוסרו –80.1% הוסרו לפני כל צפייה שהיא, 89.8% הוסרו בתוך 24 שעות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "ההסתה ברשתות החברתיות היא בעיה שצריך לטפל בה לעומק. בעקבות ההסתה ברשתות החברתיות, יהודים רבים ברחבי העולם בוחרים להסתיר את סממני הדת בלבוש שלהם כדי לא להיחשף לגילויים ומתקפות אנטישמיות ברחוב".

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "מאז השואה הארורה לא היו שנים של גידול באירועי האנטישמיות כמו העשור האחרון. היום כשמקלידים בגוגל "יהודי" מקבלים 10 תוצאות מובילות של אתרים אנטישמיים שמסיתים נגד יהודים. הרשת מלאה במסרים אנטישמיים ואנחנו התרגלנו לכך. הציבור הרחב חייב להרים ראש בגאווה יהודית ולהילחם על כל גילויי אנטישמיות ברחוב וגם במרחב הווירטואלי. יש אחריות עצומה על הכתפיים של מנהלי הרשתות החבריות, יהודים נרצחים בגלל הסתה שמתקיימת ברשתות החברתיות".

לפי רשת טיקטוק העולמית ברבעון השלישי לשנת 2022 היא קיבלה 2,713 בקשות מטעם ממשלות שונות ברחבי העולם להסיר או להגביל תוכן או חשבונות. ממשלת ישראל היא אחת מהממשלות המובילות בעולם שמבקשות מטיקטוק להסיר תכנים מהרשת החברתית שלה.

בישראל הוגשו 252 בקשות רשמיות מטעם ממשלת ישראל להסרת תכנים מהרשת החברתית טיקטוק – מדובר בנתון שמהווה 9.2% מסך הבקשות לטיקטוק העולמית. לשם השוואה בארה"ב הממשל הגיש רק 13 בקשות, בקנדה 5 בקשות, צרפת 27, בריטניה 71 ובגרמניה הוגשו 167 בקשות מטעם הממשל.

עו"ד לירון ריפמן, מנהלת מדיניות ציבורית וקשרי ממשל בטיקטוק ישראל: "ברגע שיש אירוע שהוא מתועד היטב אנחנו לא מאפשרים לו מרחב של הכחשה. המטרה שלנו היא לנסות לזהות את התוכן המסית עוד לפניי שהוא עולה למרחב הרשת. אנחנו שואפים להסרה מלאה של כל תוכן של שנאה. אנחנו מבינים שתופעת האנטישמיות ברשתות צוברת תאוצה ויש לנו צוות גלובלי ייעודי שמפתח אסטרטגיה להפחתת תוכן אנטישמי מסית בטיקטוק. אנחנו לא מסתפקים רק בניטור והסרת תכנים מסיתים ברשתות, אלא אנחנו עסוקים גם בפעילות חינוכיות ובשמירה על קשר עם עמותות שונות כדי לעודד חינוך למאבק באנטישמיות".

ליאת גלזר, מנהלת קשרי ממשל ומדיניות, גוגל ישראל: "אנחנו מסירים מהרשתות מסרים בפלטפורמות שלנו שכוללים תכנים מכחישי שואה. כל אדם יכול לדווח על סרטון שלא נראה לו מתאים ואנחנו בודקים כל תלונה. גוגל מפעילה כלים של בינה מלאכותית לאיתור תכנים אנטישמיים ברחבי הרשת. לגוגל אין יכולת להוריד אתרים מרחבי האינטרנט, אבל אנחנו כן יכולים לדאוג למנוע גישה לתכנים בלתי חוקיים בפלטפורמות של מנוע החיפוש שלנו". הסרת תכנים של הסתה מהווה אתגר גדול לענקיות הטכנולוגיה מכיוון שכל מדינה מפרשת הסתה בחוק בדרך אחרת. גלזר נציגת גוגל: "ככל שההסתה היא ברורה ולא נתונה לפרשנות אנחנו בגוגל פועלים כדי להסיר אותה ממנועי החיפוש שלנו. מדיניות הפרסום שלנו אוסרת פרסום תכנים של שנאה, אנטישמיות והכחשת שואה".

ג'ורדנה קוטלר, מדיניות ציבורית ישראל והתפוצות, חברת מטא: "כאשר מדברים על רשתות מצפים מאיתנו למחוק תוכן אנטישמי. מאוד חשוב לנו לעשות דברים פרו-אקטיביים. עשינו המון שינויים במדיניות שלנו כדי לוודא שאנחנו מוחקים תוכן אנטישמי ומילות גנאי שונות. כל פעם שמשתמש של פייסבוק מחפש תכנים מכחישי שואה אנחנו מפנים אותו לאתרים רשמיים של הנצחת זיכרון השואה. אין הגדרה אחת לאנטישיות בכל העולם, וכל מדינה מגדירה לעצמה מה זה גילוי של אנטישמיות".

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר סיכם את הדיון: "שעות קשות עוברות על מדינת ישראל ביממה האחרונה. אתמול היה פיגוע רצח מתועב של שני אחים. הלב נשבר נוכח גל הטרור שמרים את הראש וברור לכולם שהשיח הקיצוני ברשתות החברתיות מגביר ומעודד פעולות טרור כנגד יהודים. אני מבקש מההסתדרות הציונית העולמית להגיש לוועדה דו"ח מסודר על הטיפול ועל הגידול באירועים האנטישמיים ברשתות החברתיות. אנחנו נמשיך לטפל בנושא ההסתה ברשתות החברתיות בוועדה שלנו".

Back to top button