צרכנות

קולפוסקופיה – אבחון מדויק של צוואר הרחם והנרתיק

קרדיט לתמונה: Depositphotos

קולפוסקופיה היא בדיקה שנועדה לבחון ולאבחן מקרוב את צוואר הרחם שלך, המשמש פתח מהנרתיק לרחם. למעשה, צוואר הרחם הוא החלק התחתון והצר של הרחם, הממוקם בין שלפוחית השתן לפי הטבעת ויוצר תעלה הנפתחת אל הנרתיק, מעבר דרכו עוברים הנוזלים (דם, הפרשות), מהגוף במהלך הווסת.

מדוע מבצעים את הבדיקה?

הגורמים לביצוע בדיקת קולפוסקופיה וכוללים:

  • תוצאות בדיקת פאפ PAP לא תקינה (בדיקת צוואר הרחם), המעידות על שינויים או חשד לשינויים בתאים הנגרמים על ידי סוגים מסוימים של וירוס הפפילומה האנושי (HPV), ועלולים להפוך לתאים טרום סרטניים או לתאי סרטן צוואר הרחם.
  • נוכחות של פוליפים (גידולים לא סרטניים).
  • אבחון המקור לדימום נרתיקי חריג, או דימום לאחר קיום יחסי מין.
  • אבחון הסיבה להופעת יבלות באברי המין, אשר עשויות לרמז גם הן על זיהום בנגיף הפפילומה האנושי (HPV).

איך מתבצעת בדיקת הקולפוסקופיה?

במהלך הבדיקה יוחדר מכשיר ייעודי (ספקולום) בעדינות לתוך הנרתיק שלך, כדי לפתוח אותו. בשלב הבא, ובאמצעות מיקרוסקופ שבקצהו פנס ומצלמה המאפשרים את הגדלת התמונה ויצירת מראה ברור יותר של האזור, יבדקו צוואר הרחם שלך ודפנות הנרתיק. במידת הצורך אף תילקח דגימה של התאים, לבדיקת ביופסיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האם זה מסוכן?

ברוב המקרים לא ויחד עם זאת, חשוב לשים לב לתופעות לוואי וסיבוכים אפשריים שעשויים כלול: דימום או הפרשות כהות והתכווצויות בבטן התחתונה. במידה ואת חווה ריח רע מהנרתיק, חום, צמרמורת, כאב שמחמיר באזור הבטן התחתונה והאגן, או כל תופעה אחרת שונה מהרגיל או שמדאיגה אותך, חשוב לפנות במיידי לקבלת מענה רפואי. בנוסף, חשוב לעדכן את הרופא/ה, במידה ואת בהריון, סובלת ממחלה דלקתית חריפה של האגן, או צוואר הרחם, אלרגית לתרופות מסוימות ולגבי כל בעיה בריאותית או מצב רפואי שעלול לסכן אותך במהלך הבדיקה. כך גם לגבי נטילת תרופות.

מה כוללות ההכנות?

באופן כללי, אינך זקוקה להכנה מסוימת, אלא אם הוחלט שתעברי את הבדיקה בהרדמה מלאה, ואז ההנחיות יכללו בדרך כלל צום של מספר שעות. כדי להיערך בצורה טובה ונכונה, ולעבור את הבדיקה בצורה טובה, חשוב להקפיד לבצע את הקולפוסקופיה כשבוע לאחר המחזור החודשי, ולהימנע משימוש בטמפונים, ממריחת  קרמים או משחות בנרתיק, וקיום יחסי מין למשך 24 שעות לפני מועד הבדיקה. במידת הצורך ואם את חוששת, מומלץ גם להצטייד במשככי כאבים, ואף ליטול אותם כחצי שעה לפני תחילת הבדיקה, באישור רופא/ה בלבד.

שלב ההתאוששות וההחלמה…

בתקופה שלאחר הבדיקה, תתבקשי להימנע מפעילות מאומצת, ולהימנע מתרופות מסוימות שעלולות להגביר את תופעות הלוואי. עם קבלת תוצאות הקולפוסקופיה ובמידה והביופסיה, במידה ובוצעה גם כן,  נוכל לדעת האם אותרו תאים חריגים. במידה וכן, תזדקקי למעקב או טיפול בהתאם לסוג התא, עם דגש על תאים טרום סרטניים או סרטניים.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן , רופא נשים בכיר.

Back to top button