בריאותמבזקים

"בכל שנה אנחנו רואים יותר ויותר נשים עם סרטן צוואר הרחם שאפשר היה למנוע בבדיקה פשוטה"

המלצות ועדת סל התרופות אושרו אתמול (ראשון) על ידי הממשלה, להכנסת טיפולים וטכנולוגיות חדשות אשר יזכו למימון ציבורי בעלות כוללת של 650 מיליון ₪. אחת ההחלטות של וועדת הסל הייתה להרחיב את הזכאות לבדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם, החלטה שהתקבלה בעיצומו של שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם, אשר חל בשבוע שעבר, ועוסק בהעלאת המודעות לחיסון מניעתי וגילוי מוקדם של המחלה שנחשבת לאחת הנפוצות מבין סוגי הסרטן.

"מדובר בבשורה משמעותית עבור נשים רבות בישראל", אומרת ד"ר רויטל לינדר, אחראית על מרפאת צוואר הרחם ברמב"ם, המשמשת כרופאה בכירה במחלקת נשים וביחידה הגניקו-אונקולוגית במרכז הרפואי, "מספר הנשים שאנחנו רואים בשנים האחרונות עם חשד לסרטן או סרטן הולך וגדל בתוך קבוצות הגילאים שהחלטת הסל מתייחסת אליהן. נשים שלא היו מבצעות בדיקות סקר בגלל שיקולי גיל או שיקולים כלכליים, יכולות עכשיו לבצע בדיקות פשוטות ומצילות חיים".

צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

על פי החלטת וועד סל התרופות, החל מהשנה ימומנו בדיקות סקר לגילוי נגעים טרום סרטניים של צוואר הרחם עבור נשים בגילאים 65-55, אחת ל-5 שנים, אשר עבורן ביצוע הבדיקה עד כה היה תלוי מימון הביטוח הרפואי, וכן עבור נשים מעל גיל 65 שלא עברו בדיקת PAP, שהייתה מקובלת בעבר או בדיקת זני HPV, שמקובלת כעת, במהלך העשור האחרון. אלו יהיו זכאות לבדיקת סקר אחת – בדיקת HPV כל 5 שנים כבדיקה ראשונה, ובדיקת PAP בכל 3 שנים, במקרה שבדיקת ה-HPV לא הייתה תקינה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"99% ממקרי סרטן צוואר הרחם, מקורם בווירוס הפאפילומה", מסבירה ד"ר לינדר, "היום אנחנו מעודדים בגילאי העשרה את מתן החיסון שהוכח כיעיל במניעת הדבקה בווירוס. הדגש על הגילאים האלה הוא הידיעה שבשלבים האלה ישנו סיכון מוגבר להדבקה בגלל קיום יחסי מין, אבל גם בגילאים מאוחרים יותר אנחנו מעודדים נשים לבצע בדיקות סקר פשוטות, אחת לתקופה, במימון הקופות, על מנת להגיע למצב של גילוי מוקדם ומניעת התפתחות הסרטן או טיפול בו בשלבים מוקדמים. אוכלוסיית הנשים בנות ה-65 ומעלה גם הן בסיכון להדבקה. בעבר פחות התייחסנו לנשים הללו, אך כעת – עם השינוי שמביא איתו סל התרופות החדש, גם הנשים הללו מקבלות את האפשרות להיבדק בתנאים מסוימים ואני מבקשת מכל אחת ואחת מהן לממש את הזכות הזו ולשמור על בריאותן".

צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

Back to top button