בריאותמבזקים

"פשוט מה שהציל אותי": הגיעה לצילום מחשש לאירוע לבבי – המפענחת שלחה אותה למיון בדחיפות

לביאה הייתה בחוג פיסול בכרמיאל ערב אחד כשפתאום היא החלה להרגיש לא טוב. לביאה חשה חולשה, סחרחורת והתחילה להקיא. מיד היא נסעה למרפאה בכרמיאל שם עשו לה הרופאים בדיקת א.ק.ג ונאמר לה שהא.ק.ג לא תקין שזה נראה כמו אירוע לבבי, והיא נשלחה בדחיפות לחדר המיון .

כשהגיעה לביאה למיון כרמל מיד התחילו הצוותים לטפל בה כבחשד לאירוע לבבי וביצעו בלביאה "צנתור ווירטואלי". צנתור המבוצע באמצעות בדיקת סיטי שאינו פולשני ובא להעריך את מצב ליבו של החולה לפני ההחלטה על ביצוע צנתור פיזי.

במהלך פענוח הצנתור הוירטואלי, המפענחת ד"ר לריסה כצבמן, המשמשת גם כסגנית מנהלת מכון הדימות בכרמל שמה לב כי הלב הוא לא הבעיה המרכזית כרגע , אלא דווקא הלבלב – בו היא ראתה גידול סרטני ממאיר. הגידול שנמצא בלבלב של לביאה היה בגודל של 4.5 סנטימטר, גודל שנחשב לגדול מאוד בגידולי לבלב מה שמצריך טיפול מיידי בגידול. ד"ר לריסה מסבירה כי " ברוב המקרים גידול בלבלב הוא ללא תסמינים וכשכבר מופיעים התסמינים זה בדרך כלל כבר מאוחר מידי לנתח ואין הרבה מה לעשות ".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לולא הגידול היה מתגלה בגילוי המקדים בזכות הערנות והמקצועיות של ד"ר כצבמן, הסרטן בגופה של לביאה היה כנראה הרבה יותר קטלני.

לביאה בת 67, מכרמיאל, אמא ל- 2 ילדים וסבתא ל- 6 נכדים. כיום גמלאית, הייתה ראש מנהל דוברות והסברה של עיריית כרמל, והיא כתבה לצוות ביה"ח: "עברתי טיפולים מאוד קשים לפני הניתוח ועכשיו שאני אחרי הניתוח אני מרגישה שאני פשוט חייבת להגיד לרופאה המפענחת תודה. היא פשוט הצילה את חיי", כתבה לביאה במכתב המרגש לכרמל. עצם זה שהמפענחת גילתה את זה במצב הזה, כשהגידול עוד היה נתיח וללא גרורות – זה פשוט מה שהציל אותי. אני מכירה הרבה מאוד אנשים עם סרטן הלבלב שיצטרכו להיות בסוג של כימותרפיה כל החיים שלהם, כי כבר אין משהו אחר שאפשר לעשות למענם. אצלי המיקוד של הבדיקה היה בכלל הלב, בשביל זה עשו את הבדיקה מלכתחילה; זה שהיא שמה לב שיש משהו בלבלב זה כל כך לא מובן מאליו, מגיע לה על זה תודה ענקית, היא פשוט נתנה לי את החיים שלי במתנה".

צילום: מיכל קליינברג דוברות כרמל

במקרה של לביאה הגילוי המוקדם אפשר לבצע ניתוח, בניתוח הורידו ללביאה 85% מהלבלב (כשמה שהשאירו אמור להספיק ללבלב כדי לתפקד) והורידו גם את הטחול כי הייתה בו מעורבות של כלי דם. כעת לביאה עוברת טיפולים משלימים שהם טיפול מונע, לוודא שלא נשאר שום דבר.

ד"ר לריסה כצבמן, הרדיולוגית שקיבלה את הצילום של לביאה לפיענוח, מסבירה: "כשאנחנו מקבלים הפנייה מהמיון בדרך כלל יש לנו איזשהו כיוון על מה להסתכל, כמו במקרה של לביאה שהיא הופנתה אלינו בגלל הלב, אבל אחד החוקים של רנטגנולוגים זה תמיד להסתכל על שולי הסריקה, ובאמת בשולי הסריקה של לביאה ראיתי את הגידול שיש לה בלבלב, שהיה כבר במצב ממאיר. אני מאוד שמחה שהגידול הזה נמצא בזמן ושלביאה יכלה לטפל בו, אני בסך הכל עשיתי את העבודה שלי".

צילום: מיכל קליינברג דוברות כרמל

ד"ר נטליה גולדברג מנהלת מכון הדימות של כרמל אומרת כי "הרדיולוגים המצוינים שלנו בכרמל בשילוב הטכנאים הדימותנים הטכנולוגים הרפואיים צוות הסיעוד והמנהל עושים עבודת קודש בכל יום ויום כדי להעניק מזור וסיוע לכל מטופל המגיע לכרמל . אני גאה ושמחה על ההצלה של לביאה בכרמל ומאחלת לה בשם כולנו בריאות טובה ושלימה".

אילוסטרציה. קרדיט: Freepik

Back to top button