מבזקיםפוליטי / מדיני

חברי האופוזיציה יחרימו את הדיונים: "היו צריכים קצת ימי חופש"

בוועדת החוקה של הכנסת, מתקיים מהבוקר (ראשון) דיון, בנושא חוק יסוד: השפיטה. יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), פתח את הדיון הראשון בחוק ובירך את פרופ' אומן, חתן פרס נובל, "שהגיע לפה כי בדיוני "חוק סער" הוא התייצב אז בוועדה ומומחיותו בתורת המשחקים מאוד רלוונטית למה שלצערי אינו כלל משחק, ביחסי הכוחות בוועדה לבחירת שופטים, שאולי היה ראוי לקרוא לזה יותר "דילמת האסיר".

בהתייחסו לפס"ד בעניין אריה דרעי אמר כי הוא לא משפיע על דיוני הוועדה שכן התכנית הנוגעת למערכת המשפט הונחה הרבה לפניו. "כשהנחנו את התכנית שלנו בציונות הדתית התייחסנו לנושא מינוי שופטים בלי לדעת מה יהיה פסה"ד וכך גם שר המשפטים לוין כשהציג את תכניתו. אפשר להתווכח ולדון בנימוקים השונים אך זה לא ישפיע. אנחנו באים לעשות מעשה חשוב מאוד של השבת הריבונות לעם שלא תלוי בהחלטה כזו או אחרת של בימ"ש. עם זאת *קיבלנו תזכורת כשאנחנו עוסקים בחוקי יסוד כשגירסא דה-ינקותא נשכחה קצת מפי אלו היושבים בכס המשפט. חוק יסוד הממשלה קובע אחרת. זו סוגיה משטרית מן המעלה הראשונה ואין בה כל חדש.

את דבריו קטעה נוכחת באולם שקראה: אנחנו מחאת הסטודנטים זה ביטול בוטה של הפרדת הרשויות ולא נסכים שתיקחו לנו את העתיד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר שהוצאה מהאולם המשיך היו"ר ח:"כ רוטמן: "ניסיונות ההשתקה… הדמוקרטיה הישראלית כלואה במרתפי ביהמ״ש העליון בחדר מרופד ולא שומעים את צעקותיה כי החדר הזה מרופד בהמון דפים של פסקי דין. באנו לפה לשחרר את הדמוקרטיה הישראלית ולהחזיר את הריבונות לעם ואנחנו לא מתרגשים מצעקות כמו ששמענו עכשיו או במקומות אחרים.

בהתייחסו להחרמת דיוני הוועדה על-ידי חברי האופוזיציה אמר: "אני מבין לליבם, היו צריכים קצת ימי חופש ונמתין להם בסבלנות, אולי מרוב שצעקו ברחובות שלא נותנים להם לדבר אין להם כוח לצעוק איפה שמתקבלות ההכרעות. זה מאוד סמלי כשהיינו באופוזיציה הם לעגו וצעקו על חברי הכנסת מהאופוזיציה שלא הגיעו לוועדות כשהם קבעו הרכבי ועדות משפילים שלא הביאו לביטוי את גודל המפלגות. נתנו להם את החלוקה ההוגנת, אני אישית כעסתי על יו"ר ועדת הכנסת וטענתי שהוא נותן הרבה יותר ממה שקיבלנו אבל קיבלתי את דעתו שיש לתת מקום בשל אדיבות של מנצחים, אבל הם לא הבינו עדיין שיש אדיבות של מפסידים. קיבלתי טענות שנתתי ביטוי יתר למתנגדים לעמדתי וכנראה כשאין טיעונים או כשלא מתחילים הטיעונים הם בחרו שלא לבוא. צר לי על כך ואני מניח שנבין בהמשך מה עומד מאחורי ההתנהלות התמוהה של האופוזיציה".

עוד אמר כי "המסמך של הייעוץ המשפטי אמור להיות מונח על שולחן הוועדה ביום ראשון הבא. אין הפתעה בלו"ז הדיונים שנקבע בידיעתם והסכמתם, אבל ההצגה לתקשורת כנראה חשובה יותר. אני שב וקורא לכם לבוא להשמיע עמדתכם. זו תופעה מעניינת שאנשים חוששים להביע דעתם, אולי כי יגלו שהציבור יותר חכם ממה שהם חושבים שהוא".

שמחה רוטמן - ועדת החוקה
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button