מבזקיםתנועה ותחבורה

לקראת הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה: עובדים רבים שוקלים התפטרות

מזה מספר חודשים מנהלים עובדי חברת תבל מטרו (חברת בת של אגד ומי שתפעיל את קווי הרכבת הקלה בגוש דן. ש.ד.) מאבק לשיפור תנאי העסקתם. המאבק הזה הגיע לפתחו של בית הדין לעבודה שם נקבע כי הצדדים יפגשו למשא ומתן ומחר (חמישי) הם עתידים לדווח לבית המשפט על תוצאות ההליך.

אנו מפרסמים כאן לראשונה שהיום (רביעי), ולאחר שלדבריהם לא הושגה שום התקדמות ותנאי ההעסקה המוצעים להם "אינם עולים בקנה אחד עם היקף העבודה" – מאיימים רבים מהעובדים בהתפטרות. אם זו תצא לפועל ישנה סבירות גבוהה שמועד תחילת הפעלתה קו האדום, שתוכנן למרץ הקרוב, יידחה.

ההליך המשפטי החל כאמור לפני מספר שבועות. הבעיה העיקרית, מספרים נציגי העובדים, היא לגבי שעות הערב שהשכר שם לדבריהם נפגע אנושות. "בית המשפט קבע לפני כשלושה שבועות שנקיים 6 פגישות נוספות על מנת לנסות לגשר על הפערים ולהגיע לעמק השווה, מאז כל פגישה ההנהלה עסקה בדברים שוליים והתמקדה בטפל במקום בעיקר. היום הייתה הפגישה האחרונה בטרם חזרתנו לבית המשפט עם אפס תוצאות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השכר של העובדים עומד היום על כ- 50 שקלים לשעה כשהם עצמם סבורים שהשכר צריך לעלות ל- 70 ש"ח לשעה לפחות. העובדים מספרים שהנהלת החברה הציעה להם להסכים להוריד את תמחור האש"ל היומי ל- 18 ₪ במקום 25 ש"ח ליום. עבור הטלפון להוריד את ההשתתפות של החברה מ 120 ש"ח ל- 60 ₪. לשלם להם 125 אחוז עבור שעת עבודה החל מהשעה 20:00 בערב ובמוצאי השבת לשלם להם 175 אחוז.

אם לא די בכך, הם טוענים, ההצעה החדשה כוללת למשל תוספת שכר של 10 שקל לשעת הדרכה של המדריכים, החל מרגע ההפעלה, קרן השתלמות תינתן לעובדים שהחלו הכשרתם אבל ב- 18 החודשים הראשונים – לא. אחר כך הקרן תהיה 2.5%, לאחר 3 שנים: 5% ולאחר חמש שנות עבודה היא תעלה ל- 7.5%. לדברי העובדים מדובר בהרעת תנאים שכן עד היום הם מקבלים מהרגע הראשון 7.5%.

"מדובר בהצעה משפילה. לא מכבדת. הפגיעה בנו היא פגיעה מכוונת מטרה. לא נקבל את הזלזול הזה ולא נהיה מוכנים להיות בתחתית התנאים של התחבורה הציבורית. בעת ההפעלה אנחנו הולכים להסיע ב- 50 רכבות בין 240 אלף ל-700 אלף אנשים מדי יום. רכבת מלאה שלנו יכולה להכיל 500 אנשים בו זמנית- בעוד שאוטובוס מסיע בין 8 ל- 100 נפשות במקרה חריג.". אמרו נציגי העובדים.

העובדים טוענים שמבדיקה שם ערכו, ביבשת אירופה שכרו של נהג רכבת קלה גבוה בין 30%-70% משכר של נהג אוטובוס. הדרישה של העובדים כרגע היא לפחות להשוות את תנאי השכר שלהם לעובדי חברת אגד, והרי תבל מטרו היא חברת בת של אגד. "אנחנו מועסקים בחברת בת של אגד, רק שלעובדי אגד יש תנאים. במוצאי השבת מקבלים 200% בעוד שלנו הציעו 175 אחוז".

הרכבת הקלה בגוש דן - הקו האדום - תבל מטרו
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

אך אלו רק חלק מהבעיות. העובדים מספרים כעת שגם משנים את תנאי העסקה לגבי שעות העבודה. "בתחילת הדרך לפני כשנה וחצי הייתה משמרת בוקר מוגדרת ומשמרת ערב מוגדרת. במשמרות ערב קיבלנו 150% לאורך כל המשמרת ובשעתיים האחרונות 187%!!! המשמרת התחילה בשעה 15:00 והסתיימה ב00:00. יום אחרי משמרת ערב המשמרת הייתה מתחילה בשעה 11:00 אך משולמת מהשעה 08:00 (בהנחה והייתה משמרת בוקר), בנוסף משמרת לילה הייתה 187% (עד לפני חודש) ובמידה ויום אחרי המשמרת היא לא לילה- היינו מקבלים יום חופש בתשלום ע"ח החברה. אורך המשמרות היה סביר בהחלט, 8-9 שעות לכל היותר. תוספת השכר עבור שעות הערב בוטלה ביום אחד, המשמרות התארכו עד גבול חציית חוק העבודה ויש שעוברים את ה-12 שעות ביום עבודה, נהיגה רצופה או הימצאות ברכבת למשך 4 שעות ויותר, הפסקות מועטות, המשמרות אף פעם לא מסתיימות בזמן הנקוב בסידור העבודה, אין סידור עבודה שבועי מסודר ובגדול- החברה גורמת לנו להרגיש כאילו הפכה אותנו לרכוש הפרטי שלה".

נציין כי חלק מהעובדים התאגדו בהסתדרות וזו מלווה אותם. המאבק כרגע, כאמור, אם לא יוביל לשיפור, עשוי להוביל להתפטרות רחבה. "אנחנו רוצים להיות מתוגמלים על הנסיעות הארוכות לעבודה, על שעות כוננות, על העובדה שאין לנו אפשרות לנהל חיים פרטיים, אנחנו רוצים ביטוח שיניים ושכר הולם בשעות הערב ומוצאי השבת, אנחנו ראויים לתנאי העבודה הטובים והמכבדים בתחום, ראויים למענקים כמו בכל חברות התחבורה האחרות ויותר! " הם מסכמים.

כפי שציינו ההסתדרות הצטרפה למאבק של העובדים תוך שהיא מציינת שהחברה המפעילה את הקו האדום "שינתה את מבנה המשמרות בחברה באופן שפגע בשכר נהגי הרכבות באחוזים ניכרים. ההסתדרות לא תשלים עם הפגיעה בתנאי העובדים ומגבה את העובדים במאבקם". מההסתדרות נמסר היום כי "מתנהל כעת משא ומתן בחסות בית הדין. מועד הדיווח לבית הדין הוארך עד מחר. עדכון מסודר בנושא יצא בהמשך".

בתגובה ציינה אז חברת תבל מטרו, כאמור חברת בת של אגד המחזיקה 51% אחוזים (היתר אצל חברת שנזן מטרו וחברת CCECC הסיניות. ש.ד.) כי "לפני כמה שבועות הכריז ועד עובדי תבל על סכסוך עבודה. הנהלת החברה בטוחה שנציגי העובדים ישכילו לשבת יחד עמה כדי לפתור את המחלוקות ולהניע בהצלחה ובמועד את גלגלי הפרויקט התחבורתי החשוב הזה. ההון האנושי בחברת תבל חשוב ביותר והחברה, בשיתוף ההסתדרות ו-ועד העובדים, ימצאו יחדיו את הדרכים לסיים את הסכסוך המיותר הזה על מנת לעמוד בלוחות הזמנים כמו גם לטובת בניית חברה איתנה אשר תייצר לעובדיה בטחון ואופק תעסוקתי לשנים ארוכות".

בחברת נת"ע מנהלת פרויקט הקמת הרכבת הקלה הפנו את בקשתנו היום לתגובה לחברת מטרו תבל – אגד. מחברת מטרו תבל אגד נמסר בתגובה כי ״המו״מ בין הנהלת הרכבת הקלה לבין ועד העובדים וההסתדרות מצוי בשלבים מתקדמים , איננו מוצאים לנכון להרחיב את היריעה אודותיו מתוך שמירה על זכותם לפרטיות של עובדי הרכבת הקלה. אנו בטוחים שבסופו של התהליך נמצא יחדיו את הפתרון ההולם לשביעות רצון הצדדים למו״מ עוד בטרם תחל הרכבת הקלה לפעול לרווחת ציבור המשתמשים בגוש דן".

הרכבת הקלה - הקו האדום - פתח תקווה
צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button