מבזקיםצבא וביטחון

אייכלר עיכב התייקרות עלות הביטוח הסיעודי של נכי צה"ל – ודרש שהמדינה תגדיל את השתתפותה

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (רביעי) בהעלאת דמי הביטוח (=פרמיות) בביטוח הסעודי לנכי צה"ל ופעולות האיבה. בניגוד לבקשת משרד הביטחון , הוועדה לא אישרה את ההתייקרות – לפני שהמדינה תתחייב להגדיל במקביל את ההשתתפות שלה בדמי הביטוח.

בתחילת הדיון הסבירה הילה שר, ממונה משפטית לשיקום במשרד הביטחון, כי בימים אלו הסתיימה פוליסת הביטוח הסעודי של נכי צה"ל שעורך עבורם ארגון נכי צה"ל. הארכת הביטוח זמנית, לשלושה חודשים, דורשת שינוי תנאי הביטוח והעלאת הפרמיה, וממילא שינוי בתקנות הנכים, לגבי הסכום המקסימלי שמותר לנכות מגמלת הנכות. משרד הביטחון מבקש לאפשר לנכות 121.29 ₪ במקום 62.50 ₪ עד היום. המדינה משתתפת בדמי הביטוח בשיעור של כ-30%, אך לדבריה העלאת שיעור ההשתתפות של המדינה ל-50% – דורשת תיקון חקיקה, ומתוכננת להתבצע בעוד כשלושה חודשים.

לטענת ד"ר שמיר קמינסקי, יועץ ביטוח לארגון נכי צה"ל, כיום שלוש חברות בלבד מבטחות ביטוח סעודי קולקטיבי, ולאחר בדיקה מקפת, התברר שעדיף להמשיך עם חברת "הראל" למרות העלייה הצפויה בפרמיה – מאשר לצאת למכרז, בו העלייה תהיה גבוהה יותר. איתי אלימלך, יו"ר מחוז חיפה והצפון בארגון, תקף את נציגת משרד הביטחון, שנתלתה בהחלטת ממשלה ישנה כדי לדרוש חקיקה להעלאת השתתפות המדינה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רותי פרמינגר מארגון נכי פעולות האיבה, הזכירה כי חברות הביטוח היו שמחות להפסיק ולבטח נכים, שמצבם הרפואי יכול להחמיר בכל יום. לכן, הסעיף המכריח למעשה את חברת הביטוח להמשיך ולבטח את נכי צה"ל ופעולות האיבה, מיטיב מאד עם הנכים.

נתי שקד, מעמותת הלומי הקרב, טען כי הביטוח הסעודי לא כולל נכות נפשית, והציע כי לאור קווי היסוד של הממשלה שהבטיחה להסדיר את מעמדם של הלומי הקרב – יש להכליל גם נכות נפשית בביטוח הסעודי. נציגי ארגון נכי צה"ל טענו מנגד שהנכות הנפשית כבר כלולה. יו"ר הוועדה ביקש להציג בפניו את סעיפי החוק שכוללים במפורש את כל נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה ללא שום הבדל.

לקראת סיום הדיון בטרם תצביע הוועדה על העלאת דמי הפרמיה כדרישת משרד הביטחון, אמר יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר כי "אם דורשים העלאה של הניכוי מגמלת הנכה – יש להעלות במקביל גם את השתתפות המדינה. מדובר בסכום משמעותי שיכביד על ההתנהלות הכלכלית של נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. אם המחיר של הביטוח עולה, המדינה צריכה להעלות במקביל את ההשתתפות שלה בביטוח". הוא דרש כי שר הביטחון והממשלה יבטיחו את העלאה, כדי להבטיח שלא ייגבה מנכי צה"ל – יותר מההשתתפות המקבילה של המדינה.

ח"כ אייכלר הפסיק את הישיבה באמצע הדיון כדי לקיים שיח עם משרד הביטחון. במקביל ביקש מנציגי המשרד שהשתתפו בדיון לחזור עם הבטחה ברורה להחלטת בממשלה. לאחר ההפסקה דיווח היו"ר לוועדה שהשר עסוק בישיבה ביטחונית חשובה ועל כן אינו יכול להבטיח כעת את העלאת ההשתתפות. גם נציגי המשרד לא הסכימו להתחייב לכך. כיוון שכך הודיע יו"ר הוועדה כי הוועדה תאשר את העלאת הפרמיה לנכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה – רק לאחר התחייבות להעלאת השתתפות המדינה בפרמיה, והדיון ננעל ללא הצבעה.

עימות חריף בוועדת העבודה והרווחה במהלך דיון על קנסות כספיים לעסקים לא מונגשים
אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button