מבזקיםפוליטי / מדיני

מסתמן: 106 חברי כנסת יצביעו בעד שלילת אזרחות של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה טרור

מסתמן כי נכון להיום (שלישי) 106 חברי כנסת צפוים לתמוך בחוק שיוביל לשלילת אזרחות או תושבות ממי שמבצע פעולת טרור ומקבל על כך תגמול. הוועדה המשותפת של הכנסת שהחלה בדיונים להכנת החוק לקריאה ראשונה, בראשות ח"כ אופיר כץ, החלה הערב (שלישי), את דיוניה.

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ: לא יעלה על הדעת שיימשך המצב האבסורדי שבו מחבלים מבצעים פיגועי טרור, מקבלים שכר מהרש״פ וחוזרים אח״כ לחיות בתוכנו. שילכו לעזה ולרמאללה, לא פה אצלנו. ישנה הסכמה רחבה מאוד של 106 חברי כנסת על קידום החוק, אני לא יודע מה משדר את רצון הציבור יותר מזה. פניתי לסיעות הקואליציה והאופוזיציה עם הצעת החוק שלי, לשמחתי הגענו כולנו להסכמה רחבה. שמעתי שהייעוץ המשפטי של הממשלה מביע התנגדות להצעת החוק הזאת שזוכה לתמיכה רחבה. אנחנו נישמע את כל הדעות, הביקורת וחוות הדעת, ואם צריך נתקן, אבל החוק הזה יעבור כדי לשים סוף לחגיגות האלה".

היועץ המשפטי של הועדה, עו"ד תומר רוזנר: "האזרחות היא אחת מזכויות היסוד. אבל כפי שכבר נפסק, הזכות לאזרחות מחייבת נאמנות. החובה המינימלית היא למדינה. בחוק האזרחות יש 2 מסלולים: מעשה טרור או בגידה וריגול, כל מצב כזה מוגדר הפרת אמונים. יש מסלול מנהלי ששר הפנים יכול לפנות לבית המשפט ולבקש לשלול האזרחות של אותו האדם שעשעה את המעשה, גם אם הוא לא הורשע בדין . המסלול השני מתייחס למצב שבית המשפט מרשיע אדם בביצוע מעשה טרור. לגבי שלילת התושבות צריך הוראה מפורשת של שר הפנים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ משה טור פז ציין שבנושא הזה אין ימין ושמאל, "יש הסכמה רחבה בבית הזה. צריך להביא בחשבון את ההסתייגות של הייעוץ המשפטי לממשלה". מנגד ח"כ יוסף עטואונה טען כי עניין האזרחות הוא דבר מהותי, ולא טובה שמישהו עושה. "האזרחות שלנו נגזרת מזה שאנחנו ילידי המקום ובעלי המקום ואף אחד לא עושה לנו טובה". ח"כ עטואנה נתן כדוגמא את רצח משפחת דוואבשה.

דבריו של ח"כ עטואנה עוררו סערה בדיון: יו"ר הוועדה אמר: "אתה נתת דוגמא אחת, אנחנו יכולים לתת לך כל כך הרבה דוגמאות שנצטרך לשבת כאן חודש שלם לפחות".

הרצל חג'אג', אבא של החיילת שיר חג'אג' ז"ל שנרצחה בפיגוע דריסה בירושלים ב-2017: הדיון הזה הוא נגד מחבלים ולא נגד ערבים באופן כללי. המחבל לא רצח את שיר שלי כי קוראים לה שיר, הוא רצח אותה כי היא חיילת ישראלית. יש תעשייה של כסף לרוצחים והמשפחה שלו. ברגע שמחבל עושה פיגוע, הוא מקבל הגנה מעמותות אזרחיות וכסף מהרשות הפלסטינית. המחבל שרצח את הבת שלי, היו לו כמה שניות להחליט אם הוא עושה את זה או לא, והוא החליט לעשות את זה. כי הוא ידע שהמשפחה שלו מוגנת. אם הוא היה יודע שיש התראה, יכול להיות שהרצח הזה ופיגועים נוספים היו נמנעים.

מייסדת פורום "בוחרים בחיים", דבורה גונן, אמו של דני גונן ז"ל שנרצח בפיגוע ירי ב- 2015 : אם אתם רוצים צדק, דינו של כל מחבל הוא עונש מוות. אצלנו בפורום בנינו תכנית: הריסת בתי מחבלים, לגרש את כל משפחת המחבל, ולמנוע מהם לקבל את הכסף מהרשות הפלסטינית. משפחות שכולות משלמות מיסים, ומהכסף שלנו אנחנו ממנים חברי כנסת שמעודדים מעשי טרור.

דיון שלילת אזרחות למחבל
צילום: דני שם טוב. דוברות הכנסת

Back to top button