בריאותמבזקים

דוח הלמ"ס קבע: שיא פניות להפסקת היריון ב-2021

דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום (שלישי) קובע: שיא פניות להפסקת היריון ב-2021. פרופ' מירון-שץ, ראש המכון לחקר קבלת החלטות רפואיות בקריה האקדמית אונו: "אנו רואים שלנשים מקהילות יותר מסורתיות, יש ייצוג גבוה בדו"ח שעולה גם על חלקן באוכלוסייה הכללית. עלינו לעודד את הצוותים הרפואיים ליזום שיחות כאלו בכדי להימנע ממצב לא נעים ואף מסוכן של הפסקת היריון. הממסד הרפואי צריך לפעול יותר בפן ההסברתי ולדבר איתן על אמצעי מניעה ומין בטוח".

ע"פ דו"ח הלמ"ס: 16,591 פניות לוועדה להפסקת היריון נרשמו בשנת 2021. כך עולה מדוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), המבוסס על טופסי הבקשה לאישור הפסקת היריון מהוועדות. בשנת 2021, כמו בשנים קודמות, כמעט כל הפניות (99.5%) אושרו על ידי הוועדות. נתון מדאיג שעלה בדו"ח הוא ששיעור הפניות של נשים שעלו מאתיופיה הוא הגבוה ביותר, ועמד בשנת 2021 על 20.4 פניות ל-1,000 נשים בגיל 15-49.

ראש המכון לחקר קבלת החלטות רפואיות בקריה האקדמית אונו, פרופסור טליה מירון שץ: "הנתונים שמסר הלמ"ס מעודדים שכן כמעט כל הבקשות להפסקת הריון מאושרות ע"י הועדות ללא בעיה. מנגד אנו רואים שלנשים מקהילות יותר מסורתיות, כמו למשל נשים ממוצא אתיופי, יש ייצוג גבוה בדו"ח שעולה על חלקן באוכלוסייה הכללית. הפניות של נשים שעלו מאתיופיה הוא הגבוה ביותר ועמד בשנת 2021 על 20.4 פניות ל-1,000 נשים בגיל 49-15. לצידן, נשים שנולדו בישראל לאב ממוצא אתיופי: 21.1 מכל 1,000 נשים כאלה יבקשו להפסיק הריון. לשם השוואה, באוכלוסייה הכללית מדובר על 7.7 מכל 1,000 נשים. כלומר כמעט פי 3 נשים אתיופיות פונות להפסקת הריון. בכדי להימנע ממצב לא נעים ואף מסוכן של הפסקת היריון, הממסד הרפואי צריך לפעול יותר בפן ההסברתי ולדבר איתן על אמצעי מניעה ומין בטוח. קל מדי לאנשי הרפואה להגיד שהמטופל או המטופלת יעלו את הנושא אם הוא חשוב להם. עלינו לעודד את הצוותים הרפואיים ליזום שיחות כאלו בכדי להימנע ממצב לא נעים ואף מסוכן של הפסקת היריון. גם לאנשי מקצוע יש אחריות להעלות סוגיות, ולפתוח ערוץ תקשורת, במיוחד סביב נושאים רגישים כמו אלו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
טליה מירון-שץ
צילום: אייל טואג

Back to top button