מבזקיםפוליטי / מדיני

השר לשעבר סער: ״ישראל מנווטת למשבר החוקתי והמשטרי הגדול בתולדותיה

התקפה נוספת מצד חברי האופוזיציה על הכוונה לבצע את הרפורמה במערכת המשפט. השר לשעבר סער נשא היום (שלישי) נאום בכנס מורשת בגין לתוכנית לשינוי המשטר בישראל בהובלתו. ״ישראל מנווטת למשבר החוקתי והמשטרי הגדול בתולדותיה. המשטר הדמוקרטי תחת מתקפה והמניע ברור – השתלטות פוליטית על התביעה תוך ניהול ההליכים הפלילים נגד רה״מ״. מפה, מאוניברסיטת בר אילן אני יוצא למסע אזרחי בארץ. אציג לציבור חלופה רעיונית, מנומקת הנשענת על השורשים הרעיוניים של התנועה הלאומית. אין חזרה לשורשים מבלי חיבור לציבור – זאת בכוונתי לעשות". דברי סער.

בכנס שנערך באוניברסיטת בר-אילן בהשתתפות הנשיא לשעבר ראובן ריבלין, בכירים במערכת המשפט בעבר וביניהם ד״ר אביחי מנדלבליט, ובהשתתפות מאות אנשים נערך גם פאנל בנושא התפיסה המשטרית והדמוקרטית של מנחם בגין בהשתתפות: פרופ׳ אריה נאור, חבר הכנסת לשעבר, עו״ד אוריאל לין והשר לשעבר דן מרידור.

עוד משר המשפטים לשעבר גדעון סער: ״הכינוס הזה מתקיים בימים קשים. ימים בהם ייתכן מאוד שישראל מנווטת למשבר החוקתי והמשטרי הגדול בתולדותיה, שאחריתו מי ישרונו. ימים שבהם מאפיינים מרכזיים של המשטר הדמוקרטי בישראל כפי שהכרנו אותו, מצויים תחת מתקפה מצד הממשלה ובראשם ניסיון חסר תקדים להשתלטות פוליטית על הרשות השופטת והשירות המשפטי הציבורי. דעתי ידועה. המערכת המשפטית זקוקה לרפורמות. מהלכים שהתחלתי לבצע בחקיקה כחבר כנסת ובשנה וחצי האחרונות בתפקידי כשר המשפטים. איזו רפורמה נדרשת? רפורמה אבולוציונית ולא רבולוציונית. רפורמה המבוססת על המסורת המשטרית שלנו ועל עקרונות היסוד שהיו בעבר מוסכמים. רפורמה שמטרתה היא תיקון הנדרש במערכת ולא הריסתה. רפורמה עם מערכת המשפט ולא נגדה. וזאת עם כל הביקורת בחלקה המוצדקת על כך שהמערכת התנגדה במשך השנים כמעט לכל שינוי. רפורמה שלא תחסל חלילה את עצמאות הרשות השופטת ואת המקצועיות של השירות המשפטי הציבורי, ובשום אופן לא תחולל פוליטיזציה שלהן. רפורמה שתשרת את החברה בישראל ולא אינטרסים פוליטיים ואישיים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סער טוען בין היתר כי דבר מעשי הוא לנסות להגיע להסכמה רחבה על תוכנו של חוק יסוד: החקיקה, שיכלול את דרך חקיקתם ושינויים של חוקי יסוד, עיגון מפורש של הביקורת השיפוטית מול חקיקת הכנסת ולפי דעתי גם התגברות ברוב מיוחס ובתנאים מסוימים. בוודאי לא המהלך המוצע שיבטל למעשה את הביקורת השיפוטית החוקתית על חקיקת הכנסת. לדבריו מהלך המבוסס על רוב קוניוקטורלי ולא על הסמכה רחבה יהיה טרגי מבחינת עצם היכולת של החברה הישראלית להסכים על כללי היסוד המשטריים ויחריף מאוד את הקרע החברתי.

סער בכנס מרכז בגין
צילום: יוסף מזרחי

Back to top button