מבזקיםמשפטי/פלילי

בית המשפט קבע: נאשם בעבירות כלכליות במיליוני שקלים וסחיטה באיומים – יישאר במעצר

בית המשפט העליון קיבל לאחרונה ערר שהוגש מטעם המדינה וקבע כי אחמד קסאס, שיוחסו לו עבירות כלכליות בהיקפים משמעותיים ועבירות של סחיטה באיומים, יישאר במעצר עד תום ההליכים.

ביום 7.6.2022 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום נגד אחמד קסאס, יוסף מנצורה ואחרים במסגרתו יוחסה לנאשמים מעורבות בעבירות כלכליות, שעיקרן בהנפקה וניכוי של חשבוניות כוזבות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים לאורך שנים. מכתב האישום שהוגש על ידי עו"ד נועה בורנשטיין ויובל שלום מפרקליטות מיסוי וכלכלה עולה כי קסאס היה הפועל והיוזם מאחורי מערך ההנפקה והניכוי של החשבוניות הכוזבות, לצד שותפו יוסף מנצורה. בנוסף לעבירות הכלכליות, כתב האישום מייחס לקסאס גם עבירות של סחיטה באיומים – שעניינן סחיטה של רוכשי דירות בפרויקט בנייה בקרית מלאכי וכן סחיטה של בית מלון בהרצליה שבו שהה קסאס מבלי לשלם עבור שהייתו. במקביל להגשת כתב האישום הוגשה גם בקשה למעצרו של קסאס עד לתום ההליכים. זאת, בשל המסוכנות הכפולה הנשקפת מקסאס – הן מסוכנות "כלכלית" הנובעת מהחשש להמשך פעילותו העבריינית שעניינה הונאת הקופה הציבורית בשיטות מתוחכמות ובאופן רחב היקף; והן מסוכנות אינהרנטית הנובעת מהעבירות הסחיטה באיומים המיוחסות לו. נוסף על המסוכנות, בקשת המעצר הוגשה גם לנוכח החשש הממשי לשיבוש מהלכי משפט, שעניינו רתיעתם של עדים לשתף פעולה בהליך.

ביום 12.12.2022 קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופטת מ' רוזן עוזר) כי קסאס יוותר במעצר בית בפיקוח אלקטרוני עד לתום ההליכים בעניינו. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת המדינה שלפיה נשקפת מקסאס מסוכנות וכי קיים חשש לשיבוש ההליך המשפטי. לצד זאת, מצא בית המשפט המחוזי כי קיימת "חולשה ראייתית" ביחס לחלק מהעבירות, שעניינה הסברים שונים שסיפק קסאס לעבירות הסחיטה באיומים. מהטעם הזה ומטעמים נוספים (ובהם ששותפו של קסאס, מנצורה, עצור במעצר בית בפיקוח אלקטרוני וכן מורכבות ההליך המשפטי ומשך הזמן שהוא צפוי לערוך), הורה בית המשפט המחוזי על מעצרו של קסאס בדרך של מעצר בית בפיקוח אלקטרוני חלף מעצר מאחורי סורג ובריח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בגין החלטה זו המחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה, באמצעות עו״ד אורן סוקר, הגישה ביום 13.12.2022 ערר שבמסגרתו התבקש בית המשפט העליון להורות על המשך מעצרו של קסאס מאחורי סורג ובריח, מהטעם שאין בכוחו של מעצר בית בפיקוח אלקטרוני כדי לאיין את המסוכנות הנשקפת מקסאס ואת החשש לשיבוש ההליך המשפטי. בערר נטען כי בית המשפט המחוזי לא ייחס משקל מספיק להיקפן של העבירות שבהן הואשם קסאס וכן לתחכום ולשיטתיות שבהן בוצעו. כן נטען כי בית המשפט המחוזי שגה בקובעו כי קיימת "חולשה ראייתית" ביחס לעבירות הסחיטה באיומים ושלא ניתן משקל מספיק לעדויותיהם של קורבנות עבירות הסחיטה באיומים, שמעידות על חומרת העבירות, ואף לא לנסיבות שבהן בוצעו העבירות שמלמדות גם הן על חומרתן ועל החשש הממשי משיבוש הליכי המשפט.

בהחלטת בית המשפט העליון קבעה כב' השופטת ענת ברון כי בניגוד לעמדת בית המשפט המחוזי עולה כי המסוכנות הנשקפת מקסאס היא משמעותית ביותר, וכי קיים חשש לשיבוש ההליך המשפטי לנוכח החשש שיטיל מורא על המתלוננים שיחששו לשתף פעולה במסגרת ההליך. לפיכך, ומשקבע בית המשפט המחוזי כי קיימות ראיות לכאורה להוכחת המעשים המיוחסים לקסאס ולביסוס סיכוי סביר להרשעה – אין "בחולשה הראייתית" המסוימת שעליה עמד בית המשפט המחוזי כדי להצדיק מעצר בית בפיקוח אלקטרוני. נקבע בהחלטה, כי מול "חולשה ראייתית" מסוימת זו ניצבת מסוכנותו המובהקת של קסאס שלא ניתן לתת לה מענה בשלב זה אלא על דרך השמתו במעצר מאחורי סורג ובריח.

עוד צוין כי במקרה כשל קסאס, שבו מיוחסות מספר עבירות של סחיטה באיומים, יש להורות, ככלל, על מעצר מאחורי סורג ובריח אלא בהתקיים נסיבות חריגות. עוד נמצא, כי התמונה המצטיירת מן המעשים המתוארים בכתב האישום היא של מסוכנות ברורה ומובהקת וכי אין בשיקולים השונים שבית המשפט המחוזי נדרש להם כדי להפחית ממנה. כמו כן צוין כי אין גם בעובדה שההליך העיקרי צפוי להימשך זמן רב נוכח מורכבות התיק וריבוי האישומים והנאשמים, כדי לשנות מההחלטה להשים את קסאס במעצר עד לתום ההליכים וזאת נוכח הסיכון הרב הנשקף ממנו.

לבסוף נקבע, כי העבירות הכלכליות שבהן מואשם קסאס חמורות אף הן ועשויות להצדיק מעצר עד לתום ההליכים מאחורי סורג ובריח. עם זאת, משנמצא כי ממילא יש לעצור את קסאס לנוכח המסוכנות המשתקפת מעבירות הסחיטה באיומים שבהן הואשם ולנוכח החשש לשיבוש ההליך המשפטי, אין צורך להידרש לשאלה האם "המסוכנות הכלכלית" הניבטת מהעבירות הכלכליות שבהן הואשם מצדיקה, כשלעצמה, את מעצרו.

ארכיון. צילום: שירות בתי הסוהר

Back to top button