צרכנות

הגרסה החדשה והמפתיעה של 'הימים הבאים' עולה בהפקה של יהושע סובול ובמאי דים אמור.

קרדיט יח"צ צילום דים אמור

המחזאי הוותיק יהושע סובול חוזר למחזה הראשון שהעלה על במה ("הימים הבאים") ומעדכן את התאריך לשנת 2073. לרגל האירוע הוא מדבר על מצב הקשישים ("פעם היו חכמי השבט והיום מכים אותם"), על מאבקו למען הדמוקרטיה ומפרגן לבית הספר למשחק של דים אמור : "שחקנים מוכשרים שכיף לעבוד איתם"

מאת: מעקב, תומר זילרשיין.

בגיל 83 המחזאי יהושע סובול פורה ויצירתי מאי פעם. הוא מעלה מחזות, הולך להפגנות ושומר על ראש צלול וחד. בימים אלה הוא מעלה מחדש את המחזה הראשון שהעלה על במה – "הימים הבאים" – עם שחקני בית הספר למשחק של  דים אמור. המחזה, שראה אור לראשונה בשנת 1971 בתיאטרון חיפה, מביא את נקודת מבטם של בני 80 שמסכמים את החיים עם תובנות מפוכחות וביקורת חברתית שנדמה כי היא – ממש כמו המחזאי – רלוונטית מאי פעם. "בכל אדם צעיר יש אדם זקן שמחכה לזמנו לצאת לעולם", אומר סובול. "כשאנחנו צעירים הכל נראה טוב, מלא חיים, קל יותר. כשהייתי צעיר רצתי 15 קילומטרים בקלות. היום זה כבר לא קורה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גם היחס לקשישים השתנה.

"נכון. פעם התייחסו לזקנים כחכמי השבט, היום בעיקר מכים אותם". כשהוא נשאל לגבי הנטייה של אנשים מבוגרים להביט אחורה בערגה, הוא לא לגמרי מסכים. "נכון שיש נטייה לחשוב כך. יש גם מערכון ביידיש שבו אנשים אומרים 'אתם זוכרים את הימים של פעם? בקושי היה מה לאכול, בקושי היה סוכר, איזה זמנים יפים', אבל זה לא היה הניסיון שלי עם הקשישים שראיינתי לפני 50 שנה לצורך כתיבת המחזה. הם הגיעו בגיל מבוגר לארץ וזה תמיד קשה. חלקם היו ניצולי שואה, אז הם בטח לא הסתכלו אחורה בערגה". עוד מוסכמה שסובול דוחה על הסף היא שקשישים יותר מעורבים פוליטית. "אני הייתי סטודנט במהפכת הסטודנטים במאי 1968", הוא נזכר. "זו הייתה התקוממות של צעירים ודרישות רבות שלנו התקבלו. גם היום הצעירים מעורבים. השתתפתי בשתי ההפגנות האחרונות בתל אביב ולא ראיתי הרבה ראשים לבנים". סובול מאוד מודאג מהרפורמות שמתכננת הממשלה החדשה, ובעיקר מהגבלת חופש הביטוי. "חבר הכנסת שאמר שצריך לעצור את לפיד וגנץ דיבר ברוח אייטולית", אומר סובול. "נכון שפה לא תולים הומואים ברחובות כמו באיראן, אבל זה לא נראה טוב. בשם הדמוקרטיה הולכים לעשות פה שינוי דרמטי. אני רוצה להזכיר שבגרמניה בשנת 1933 הייתה דמוקרטיה. המפלגה הנאצית עלתה עם 35 אחוז מהבוחרים. אחד החוקים הראשונים שהם העבירו היה חוק ההסמכה שזה המקבילה לפסקת ההתגברות. בתוך זמן קצר המשטר הפך לדיקטטורה וזה נגמר באסון לגרמניה ולעולם".

קרדיט יח"צ צילום דים אמור

מה דעתך על אנשים שאומרים שאנחנו צריכים מנהיג חזק כמו פוטין, גם על חשבון חופש הביטוי?

"אוי ואבוי לרוסים שיש להם את פוטין. הוא לא הקשיב לגנרלים שהתנגדו לפלישה לאוקראינה וכולנו רואים לאן זה הוביל. בספר דברים נכתב בפירוש שאם תמליכו עליכם מלך הוא צריך להיות כפוף לחוק, כדי שלבו לא ימלא בגאווה".

בוא נחזור למחזה שכתבת ואתה גם מביים אותו. מה גרם לך לביים בגילך?

"אני במלוא פעילותי. לפני הקורונה ביימתי בסין הפקה של גטו עם 27 שחקנים. אני יודע את המלאכה ומבין את המדיום של התיאטרון טוב יותר מכפי שהבנתי לפני 50 שנה. חוץ מזה, אני רוצה להעביר לשחקנים צעירים ערכים של תיאטרון. פגשתי את השחקנים בבית הספר למשחק של דים אמור ונתתי להם תרגיל. כל התלמידים בכיתה עשו עבודה מצוינת. באותו רגע הבנתי שיש להם יכולת להתמודד עם המחזה. זו חוויה גדולה לגלות את הדור הבא של השחקנים הצעירים".

דים אמור, מפיק ההצגה ועוזר הבמאי, אומר כי הופתע מהרצון של סובול לביים את ההצגה. "יהושע מלמד בבית הספר כבר כמה שנים, ואנחנו לומדים ממנו המון", מספר אמור. "הוא יוצר ברמה כזו שהוא יכול לעבוד בכל בית ספר ולביים כל מחזה שירצה. במקרה הזה הוא התעקש לביים את המחזה עם השחקנים שלנו. הוא אמר שהם מאוד מתאימים למחזה כפי שהוא כתב. זו מחמאה מאוד גדולה עבורנו שאמן בסדר גודל כזה בוחר בתלמידי שנה א'. זה מעיד על הרמה הגבוהה של הלימודים בבית הספר". ההבדל בין המחזה בגרסתו הראשונה לנוכחית היא בעיקר במועד ההתרחשות – שנת 2070. "הסיבה שהוא בחר להזיז את המועד לשנה הזו היא שהשחקנים של היום יהיו קשישים באותה שנה ולכן הם למעשה ישחקו את עצמם", מסביר אמור. "בברושור יראו תמונות של השחקנים כפי שהם ייראו בעוד 50 שנה". כשאמור נשאל האם הזיהוי הפוליטי של סובול יפגע בהצגה, או בפוטנציאל המסחרי שלה, הוא מבטל זאת בהינף יד. "סובול הוא אמן ברמה כל כך גבוהה שממש לא אכפת לי מה יחשבו על הדעות הפוליטיות שלו. יש לנו קהל משלנו. אנחנו לא מקבלים מהמדינה אפילו עשר אגורות, אז היא לא תוכל להגיד כלום על התכנים של ההצגה או על הבמאי. אני מזמין את הקהל לבוא ולהתרשם מהמחזה שהוא מיוחד במינו ולהבין מה הכוח של תיאטרון וכמה הוא רלוונטי ומשפיע".

ההצגה "הימים הבאים" תעלה ב – 20.3 תיאטרון הסימטה וב – 15.6 בתיאטרון הקאמרי ובפסטיבלים.

לקופת התיאטרון: 077-551886

Back to top button