חדשות הארץמבזקים

נתניה מובילה את מהפכת האנרגיה המתחדשת: מערכות פוטו וולטאיות יותקנו על גגות מוסדות

כחלק ממדיניות עיר ירוקה, מבטיחה ומקיימת ובמסגרת יישום התוכנית העירונית להתמודדות עם משבר האקלים, מטמיעה עיריית נתניה הלכה למעשה עשייה מגוונת בתחום הקיימות והתייעלות אנרגטית וממשיכה להרחיב את פעילותה גם בתחום ייצור אנרגיה ירוקה ונקייה. במסגרת זו מובילה העירייה את מהפכת האנרגיה המתחדשת ומבצעת בימים אלו פרויקט נרחב להתקנת מערכות פוטו וולטאיות על גגות של מוסדות חינוך, מבני ציבור, מגרשי ספורט וחניה ברחבי העיר.

עד היום הוקמו מעל ל-80 מערכות פוטו וולטאיות על גגות מבני ציבור ובמסגרת הפרויקט צפויות לקום כ-300 מערכות פוטו וולטאיות נוספות ברחבי העיר, כולל קירוי קבע על מגרשי ספורט, חניונים ושטחים ציבוריים. המערכת פוטו וולטאית מייצרת אנרגיה ירוקה מקליטת קרני השמש ובכך מאפשרת הפקת חשמל תוך שמירה על איכות הסביבה, הפחתת זיהום האוויר ואיתנות כלכלית.

הפרויקט מבוצע באמצעות שותפות החברותEDF וולטה סולאר תחת ניהול, פיקוח וליווי צמוד של אגף איכות הסביבה ובליווי של גורמי מקצוע בתחומים השונים, תוך עמידה בכלל התקנים המחמירים ביותר של משרדי הממשלה, לרבות המשרד להגנת הסביבה, משרד החינוך ומשרד הבריאות.
המערכות הסולאריות מותקנות ע"פ ההנחיות והתקנות הנוגעות לבטיחות ולקרינה ואף מחמירות יותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בבית הספר "אביחי" שבקריית השרון הותקן הקירוי הפוטו וולטאי הראשון בעיר. המערכת המותקנת על גבי המגרש היא בגודל של 247 קילו וואט ומייצרת חשמל נקי וסביבתי השווה ערך לשתילת 7,893 עצים, חסכון של כ-203,323 ליטר דלק, מונעת 237 שריפת טון פחמן, ושוות ערך לצריכת חשמל של כ70 משקי בית.

הקירוי יספק לביה"ס מגרש מוצל כל השנה (במקום הצללה מבד זמנית הנדרשת להצבה מידי קיץ). במגרש הותקנה תאורה חסכונית, לרבות מערכת בקרת תאורה המאפשרת הדלקה אוטומטית של התאורה רק בזמן שימוש.במסגרת העבודות גם חודש המגרש עצמו. בכניסה למגרש הוצב שלט המסביר על חשיבות המערכת ותרומתה לסביבה ולתושבים בעיר.

הקירוי נחנך במעמד ראש העיר נתניה מרים פיירברג איכר, סגן ראש העיר עו"ד אדיר בנימיני, מנכ"ל העירייה יורם כהן, סמנכ"לית העירייה וראש מנהל תפעול ותעשיות ליזי אורון, מנהלת אגף איכות הסביבה עירית גולן- אנגלקו, הנהלת העיר, נציגי אגף איכות הסביבה המובילים את הפרויקט, שגרירות צרפת והשגריר אריק דנון, ועד ההורים העירוני שי בראון ונציגי שותפות EDF- וולטה סולאר.

ראש העיר, מרים פיירברג-איכר: "עיריית נתניה חרטה על דגלה קידום מדיניות של עיר ירוקה. מזה שנים שאנו מובילים עשיה משמעותית ורחבת היקף בתחום התמודדות עם משבר האקלים וקידום יזמות בתחום האנרגיה.

במסגרת זו, יצא לדרך פרויקט דגל עירוני להצבת מערכות פוטו וולטאיות על כלל נכסי העירייה, לרבות הקמת קירוי קבע על מגרשי ספורט וחניה ברחבי העיר.

אני גאה בצוות אגף איכות הסביבה העירוני המוביל את הפרויקט החשוב בתיאום ושותפות עם מינהלי תפעול ותעשיות, הנדסה, כספים וחינוך. הפרויקט יאפשר ייצור חשמל נקי מאנרגיית השמש, שיפור וחיזוק התשתיות הנלוות במבנים, איתנות כלכלית לרשות והנגשת המרחבים הציבוריים לקהל הרחב.

קירוי המגרשים יאפשר לציבור ליהנות מצל והגנה מגשם במגרשים אלו כל ימות השנה. בנוסף, במגרשים תוצב תאורה חסכונית עם מערכת בקרה להדלקה חכמה של התאורה במגרש".

סגן ראש העיר עו"ד אדיר בנימיני הממונה על תיק איכות הסביבה: "אנחנו נמצאים במצב חירום אקולוגי ואנו בעיריית נתניה עושים את כל הניתן כדי להקטין את השימוש באנרגיה מזהמת. הפרויקט הזה הוא אחד החשובים שבהם".

ערן טל, מנכ"ל וולטה סולאר: "היום יותר מתמיד ברורה החשיבות של מעבר לשימוש באנרגיה נקיה וחסכונית. עיריית נתניה כחלוצה דחפה לפרויקט הגגות הסולאריים הגדול בישראל. מדובר על מהלך פורץ דרך ואנו מקווים כי גופים מוניציפליים נוספים יצטרפו וישמשו ככוח מניע. אנו שמחים על השותפות הנפלאה של EDF-VOLTA עם עיריית נתניה ומצפים להמשיך את הפרויקט ויחד לדחוף למקסימום אנרגיות מתחדשות בעיר."

אילון וניש, מנכ"ל חברת RE-EDF ישראל: "אנו נרגשים להיות חלק פעיל במהפכת האנרגיה הנקייה המקודמת בשלטון המקומי בישראל בכלל ובעיר נתניה בפרט. לצד פעילותנו השוטפת בקידום פרויקטי סולאר בהיקפים גדולים, אנו רואים חשיבות רבה בסיוע לקידום מדינת ישראל לעמידה במחויבויותיה הבינלאומיות לייצור אנרגיה נקיה של כ 30% עד לשנת 2030. פרויקטים מסוג זה הינם WIN WIN לרשות המקומית, ליזמים ולמדינת ישראל ובכוונתנו להעמיק בשנים הקרובות את פעילותנו בתחום ברשויות מקומיות נוספות".

צילום: רן אליהו
צילום: רן אליהו

Back to top button