מבזקיםפוליטי / מדיני

מליאת הכנסת אישרה את הפיצול בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (שני) את החלטת הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה, בדבר פיצול הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה. 53 חברי כנסת הצביעו בעד ההחלטה לעומת 18 שהתנגדו.

הצעת החוק נועדה לעגן את סמכותו של השר לביטחון הפנים כמתווה המדיניות שלאורה תפעל המשטרה. בסעיף 1 להצעת החוק הוצע להסדיר את יחסי המרות והכפיפות של המפקח הכללי של המשטרה לשר ולממשלה באותו אופן שבו מוסדר הנושא לגבי הרמטכ"ל בחוק יסוד: הצבא. בסעיף 8ה שהוצע בסעיף 2 בהצעת החוק הוצע לקבוע הוראות לעניין סמכות השר להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות כלליים בעbיין משך הטיפול בתיקים.

כדי לאפשר לוועדה להמשיך ללבן את הסוגיות שעלו במהלך הדיון בסעיפים אלה, מוצע לפצל את הצעת החוק, כך שיתר הסעיפים יובאו להביא לקריאה השנייה והשלישית כעת, ואילו סעיף 1 וסעיף 8ה המוצע בסעיף 2 להצעת החוק יובאו לקריאה השנייה והשלישית כהצעת חוק נפרדת במועד מאוחר יותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה המיוחדת שהכינה את החוק, ח"כ אופיר כץ הציג את הפיצול והוסיף: "ישבנו באמת משהו כמו שבועיים, ימים ולילות מאוד אינטנסיביים במשך שעות, חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, באמת לנסות ולהוציא את החוק הזה כמה שיותר טוב, וכמובן שהוא כרגע יוצא לא כמו שהוא נכנס וזה טבעו של הליך חקיקה.

המציע איתמר בן גביר הראה לאורך כל הדרך נכונות כן להקשיב, כן לשמוע מה שיש לחברי הכנסת להגיד, לייעוץ המשפטי של הוועדה, וההוכחה לכך היא שגם במהלך הדיונים נכנסו שינויים בחוק עצמו. התאכזבתי מאוד לראות את הייעוץ המשפטי לממשלה. בגלל שזה איתמר בן גביר, אז הם החליטו להתנגד מהרגע הראשון, מהשנייה הראשונה. לא הרגשנו בשום שלב נכונות מצידם לבוא לפשרות. לא רק פשרות שלנו ולא של המציע, אפילו לפשרות מצד הייעוץ המשפטי של הוועדה הם לא רצו לבוא לקראת, כי מגיש הצעת החוק הוא זה שקובע מבחינתם אם לתמוך בחוק ואם לא. אז מאוד מאכזב היה לראות את ההתנהלות של הייעוץ המשפטי לממשלה, שלא נראה כמו ייעוץ משפטי נקי."

ח"כ מרב בן ארי: "אנחנו ניסינו, באמת שניסינו, במשך שבועיים לשנות את החוק. החליט השר המיועד להוציא רק שני סעיפים, מכאן ההצבעה על הפיצול. צריך גם להגיד שהסיבה שאנחנו התכנסנו היא כי השר הקשיב לייעוץ המשפטי ובעצם פיצל שני סעיפים מתוך החוק לדיון ארוך. אבל החוק עדיין גרוע ברמה כזאת שכל מי שיש לו טיפה הבנה, מבין שככה לא צריך להתנהל חוק לא מבחינת תהליך דמוקרטי, גם לא מבחינת מהות."

ח"כ מיקי לוי: "השינוי של פקודת המשטרה לא נעשה באורך רוח, לא נעשה בקשב. יתרה מכך, כל נושא מדיניות החקירות נשאר. אז מישהו יכול להסביר לי מה היא מדיניות חקירות? האם השר יגיד מה לחקור ומה לא לחקור?"

סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ סיכם את הדיון: ״המשטרה אף פעם לא הייתה צבועה בצבע פוליטי והחוק הזה שהונח פה, הוא פיצול מהממלכתיות שמשותפת לכולנו. החוק הזה צובע בצבע פוליטי והוא נותן סמכויות שאין בינהם קשר בין מדיניות, הקשר היחידי הוא כוח, ״כי אני יכול וזה אפשרי״. הצעת החוק הזו צובעת את משטרת ישראל בצבע פוליטי שמעולם לא היה לה, צבע שמרגע שאתה מכתים אותו הוא נשאר, וככל שתמחק אותו ישארו השרידים שלו.

דמותו של המציע יש לה משמעות- צבעו של דמות המציע הוא אדם מסית ומדיח, שקרן מועד פה ובוועדה. מדובר בראש ממשלה מיועד שמינה סוכן כאוס לאחד מהמקומות הרגישים במדינת ישראל- במשרד לביטחון פנים. הבעיה הגדולה היא לא הממונה אלה גם הממנה- ראש הממשלה המיועד ממנה את האנשים הכי פחות מתאימים למקומות הכי רגישים הבעיה היא שכולנו נשלם את המחיר.״

המליאה הערב
המליאה הערב. צילום: דוברות הכנסת

Back to top button