מבזקיםצבא וביטחון

במהלך חמש שנים: 1,260 מקרים העלו חשד לעבירות של חיילי צה"ל כלפי פלסטינים

ארגון "יש דין" פרסם היום (רביעי) את הנתונים של אכיפת תלונות שהוגשו כנגד חיילי צה"ל החשודים בפגיעה בפלסטינים או ברכושם בגדה המערבית וברצועת עזה במהלך השנים שבין 2017-2021. הנתונים מבוססים על מידע שהצבא מסר לארגון "יש דין" בעקבות בקשות של הארגון על פי חוק חופש המידע, וכמו כן על מעקב רב שנתי של יש דין אחר הליכי אכיפת החוק בצבא.

על פי הנתונים שפרסם הארגון הסיכוי שתלונה שעניינה פגיעה של חייל בפלסטינים תוביל להגשת כתב אישום נגד חייל קטן מאחוז אחד ועומד על 0.87% בלבד. כמו כן, רק 21.4% מכלל התלונות הובילו לפתיחה בחקירה פלילית.

עוד עולה מהנתונים כי חיילים העומדים לדין בעקבות הרג פלסטינים זוכים לעונשים מקלים מאוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
חייל - חיילים - לוחם - לוחמים - פעילות מבצעית - לילה
צילום: דובר צה"ל

בארגון "יש דין" מציינים כי "מהנתונים עולה שמערכת אכיפת החוק הצבאית נמנעת באופן שיטתי מחקירה והעמדה לדין של חיילים הפוגעים בפלסטינים. בכך כושל הצבא ומפר את חובתו לספק לתושבים הפלסטינים הגנה מפני עבירות של חיילים ומפקדים ישראלים, המתבצעות בחסות וכפועל יוצא של הכיבוש הישראלי המתמשך."

עוד אמרו בארגון: "ישראל משתמשת במערכת אכיפת החוק הצבאית כמנגנון טיוח, המכשיר פשעים המתבצעים כלפי פלסטינים על ידי חיילים ומפקדים ישראלים. על אף מספר גבוה של תלונות על פגיעה של חיילים בפלסטינים מדי שנה, רק במיעוט מתוכן נפתחות חקירות פליליות, מוגשים מספר זעום של כתבי אישום כנגד חיילים שפגעו בפלסטינים ולבסוף, גם במקרים הנדירים שחיילים מורשעים בעבירות כלפי פלסטינים, בתי המשפט הצבאיים גוזרים עליהם עונשים מקלים מאוד. כל אלו מעידים על היעדר נכונותה של מדינת ישראל לפעול באופן ראוי כנגד פשעי חיילים המתבצעים כלפי פלסטינים."

יש לציין כי במהלך חמש שנים אלה התקבלו בפרקליטות לעניינים מבצעיים 939 תלונות בנוגע לחשד לעבירות חיילים נגד פלסטינים או רכושם. 234 תלונות נוספות נבחנו בנפרד על ידי גוף הקרוי "מנגנון הבירור המטכ"לי" בעקבות הריגת מפגינים פלסטינים על ידי חיילים בזמן "הפגנות השיבה", שהתקיימו ברצועת עזה בסמוך לגדר עם ישראל מאז מארס 2018 ועד דצמבר 2019.

בנוסף, שלושה מקרי הרג נוספים במהלך "הפגנות השיבה" הובילו לפתיחה ישירה בחקירה מבלי להפנות את המקרה לבחינת המנגנון.

כמו כן, 84 מקרי הריגה ופציעה נוספים של פלסטינים שהתרחשו בזמן המתקפה הישראלית בעזה במהלך מאי 2021 שזכתה לשם "מבצע שומר החומות" הועברו לבחינת "מנגנון הבירור המטכ"לי".

על פי נתוני הצבא, בשנים 2017-2021 הובאו לידיעת מערכת אכיפת החוק הצבאית בסך הכל 1,260 מקרים שהעלו חשד לעבירות של חיילים ישראלים כלפי פלסטינים.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

Back to top button