כלכלהמבזקים

לראשונה: היקף יצוא יהלומים ישראלי לבחריין עשוי להגיע למיליוני שקלים בשנה הקרובה

סיכום חודש נובמבר שפרסם הפיקוח על היהלומים שבמשרד הכלכלה והתעשייה מצביע על ירידות בארבע קטגוריות הסחר המרכזיות של הענף בארץ: יבוא ויצוא של יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם.

בסה"כ באחד עשר החודשים הראשונים של השנה, היבוא נטו של יהלומי גלם לישראל עמד על סך של כ- 1.68 מיליארד דולרים, ירידה של כ- 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (בחודש נובמבר נרשמה ירידה של כ- 30% לעומת חודש נובמבר 2021). יצוא נטו של יהלומי גלם באותה התקופה עמד על סך של כ- 1.46 מיליארד דולרים, ירידה של כ-9.5% לעומת אחד עשר החודשים הראשונים בשנת 2021 (כשבחודש נובמבר נרשמה ירידה חדה של כ- 52% לעומת חודש נובמבר אשתקד).

יבוא היהלומים המלוטשים נטו באחד עשר החודשים הראשונים של השנה עמד על סך של כ- 2.96 מיליארדי דולרים, עלייה של כ- 11% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021 (כשבחודש נובמבר נרשמה ירידה של כ- 7.5% לעומת נובמבר אשתקד) ואילו ביצוא היהלומים המלוטשים נטו, שעמד על סך של כ- 3.7 מיליארדי דולרים, נרשמה עלייה של כ-9% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021 (כשבחודש נובמבר 2022 נרשמה ירידה תלולה של כ- 85% לעומת נובמבר אשתקד).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בחודש האחרון עמד יצוא יהלומי הגלם לאיחוד האמירויות על סך של כ- 10.7 מיליוני דולרים, שמהווים כ- 14% מיצוא יהלומי הגלם הכללי של ישראל בנובמבר. בחודש זה יובאו מאיחוד האמירויות לישראל יהלומי גלם בסך של כ- 25.7 מיליוני דולרים, שמהווים כ-21% מסך יהלומי הגלם שיובאו לישראל בנובמבר. בתוך כך, לראשונה – החל יצוא יהלומים ישראלי לבחריין. לפי הערכת מינהל היהלומים הוא עשוי להגיע להיקף של מיליוני שקלים בשנה הקרובה.

החל מחודש פברואר האחרון, אז החלה המלחמה באוקראינה ובעקבותיה הוטלו סנקציות על רוסיה, מקור לכשליש מיהלומי הגלם בעולם, ע"י ארה"ב ומדינות נוספות, סובלת תעשיית היהלומים העולמית (שבין מרכזיה ניתן למנות את דובאי, מומבאי, אנטוורפן ורמת גן) מתנודתיות רבה שכוללת, לשיעורין, ירידות במכירות וירידות מחירים.

עם זאת, מקור לאופטימיות מסוימת ניתן למצוא במכירות התכשיטים בארה"ב, שהנתונים מצביעים על עלייה שחלה בהם בתקופת החגים הנוכחית ובימי המכירות המקוונות שחלו בחודש נובמבר האחרון, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, מה שעשוי להוביל לחידוש המלאים שם בחודשים הקרובים.

אופיר גור, המפקח על היהלומים במשרד הכלכלה והתעשייה: "מאז תחילת המלחמה באוקראינה, הסנקציות שהוטלו על רוסיה, עליית הריבית והשפעות כל אלו על הכלכלה העולמית, חווה ענף היהלומים הישראלי, בדומה לזה העולמי, תנודתיות רבה, בוודאי בהשוואה לשנת 2021 שהייתה מצוינת לתעשייה, בארץ ובעולם. את הירידות של החודשים האחרונים ניתן לתלות בקושי למצוא חלופה מספקת ליהלומי הגלם מרוסיה, לירידת המכירות ומחירי היהלומים בעולם".

אילוסטרציה. Image by Colin Behrens from Pixabay
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח