מבזקיםמשפטי/פלילי

שני מחבלים הורשעו בביצוע הלינץ' בחייל ברחובות יפו במהלך "שומר חומות"

בית המשפט המחוזי ת"א (סג"נ השופט בני שגיא) הרשיע על פי הודאתם את מוחמד עיאש (23) בעבירות הסתה לטרור ואלימות ואת עלי מצרי (20) בחבלה חמורה בנסיבות מיוחדות זאת לאחר שבמהלך "שומר חומות" לקחו חלק באירוע התקיפה של החייל בשדרות י-ם ביפו, שהתבצע על רקע מוצאו הלאומי- אתני.

לאחר הגשת כתב האישום, בהתאם להמלצת בית המשפט, ניהלו הצדדים הליך גישור. במסגרת ההליך, נבחנו בין היתר הראיות בשנית. לאור האמור בהתאם להמלצת בית המשפט, גיבשו הצדדים את הסדר הטיעון, במסגרתו הגישו עו"ד קלאודיה בילנקה ואורן חיים מפרקליטות מחוז ת"א כתב אישום מתוקן. בכוונת הפרקליטות לבקש מבית המשפט להטיל על עיאש 22 חודשי מאסר, מאסר על תנאי וקנס ועל מצרי 5 שנות מאסר קנס ופיצויים לחייל. ההליכים כנגד נור יוסף המואשם בעבירת מעשה טרור של ניסיון רצח, ממשיכים להתנהל.

מכתב האישום, בו הודו עיאש ומצרי עולה כי במהלך מבצע "שומר חומות", התעורר גל התפרעויות אלימות ברחבי הארץ על רקע לאומני – גזעני. במועד שאינו ידוע נפתחה קבוצת וואטסאפ המכונה "אח'באר עאגל יאפא אלערבייה", ("חדשות דחופות יפו הערבית"), ב 13.5.21 שלח עיאש, שהיה חבר בקבוצה, את ההודעה "בחורים מי שרוצה להגיע לשדרות ירושלים אנחנו התחלנו שם התחלנו שם", במענה שלחו חברים אחרים בקבוצה הודעות דוגמת "חברים כולם להיות מוכנים… גזי מדמיע, נשק, חפצים…" ; "בקבוקי תבעה מוכנים, כבר בקבוקי תבערה מוכנים והם נמצאים איפה שבועז, הקיוסק". בסמוך לכך, הנחה עיאש את חברי הקבוצה להסיר את המצלמות שברשותם על מנת להכשיל את כוחות הביטחון. עוד כתב: "בחורים בחורים לכל מי שיש אצלו משהו והוא שומר עליו שיוציא את הנשקים תירו בנשקים" .

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ב13.5.22 בשעות אחר הצהריים, שהה עיאש בסמוך לשדרות ירושלים וקרא לחברים בקבוצת הווטסאפ להגיע לאזור. בסמוך לכך, צעד ל.ש. המשרת כחייל בצה"ל, בשדרות ירושלים, כשהוא לובש מכנסיים צבאיים וחולצת טי שרט שחורה ונועל נעליים צבאיות. אז הבחין בו מצרי, ששהה בקרבת מקום ויחד עם אחרים התקרבו לעברו על מנת לתקוף אותו, על רקע מוצאו הלאומי – אתני. מצרי ירד מהאופנוע עליו רכב, ומתך מניע של גזענות או עויינות כלפי החייל, הצמיד אותו לגדר והחל לבעוט בו על מנת שלא יוכל להימלט, בעוד אחרים שהיו במקום, בעטו בחייל התיזו על פניו גז מדמיע. במקביל נור יוסף ששהה מן העבר השני של הרחוב, הבחין בתקיפת החייל, רץ לעבר החייל כשבידו לבנה והטיח את הלבנה בחוזקה בראשו של החייל בכוונה לגרום למותו. בעקבות פגיעת הלבנה בראשו, התמוטט החייל ונפל ארצה. הנאשמים חדלו ממעשיהם, רק לאחר שאזרחים אשר נכחו בקרבת מקום נחלצו לעזרתו של החייל והזעיקו כוחות הצלה.

לאחר האירוע עת שכב המתלונן על גבו, חבול בראשו ושותת דם, תיעד אותו עיאש בסרטון אותו הפיץ בקבוצת הוואטסאפ כשהוא נשמע אומר ברקע: "הוא גמור הנה הוא לאחר שקיבל מכות והוא גמור לא יכול לזוז". בנוסף, תיעד עיאש את פינוי החייל על ידי ניידת טיפול נמרץ בסרטון נוסף, בעודו נשמע אומר ברקע: "הנה הוא המ… הזה הנה הנה הוא בן ש… העמיסו אותו כו….".

בשעות הערב של אותו היום שלח עיאש הודעה בקבוצת הווטסאפ קריאה ישירה לעשיית מעשה טרור. בנוסף, יומיים לאחר האירוע שלח עיאש בקבוצת וואטסאפ המכונה "דיווחים בזמן אמת PSPSPS" שתי הודעות ובהן קריאה ישירה למעשה טרור דוגמת "בחורים מי שיכול מהר שיזרוק דברים על הבתים של היהודים, שישרוף ויתחבא." מספר ימים לאחר, בתגובה לסרטון בו נראה אדם רוכב על אופנוע עם דגל ישראל שלח עיאש מספר הודעות ביניהן "ברגע שנתפוס אותו אנחנו נז… את אמא שלו ביחד, רק שנתפוס אותו, יאללה צאו." בנוסף, פרסם הודעה אחת שבה פרסם דברי שבח, תמיכה או אהדה לגדודי עז א-דין אל קאסם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס וכן דברי שבח, תמיכה או אהדה למעשה טרור.

בהפרות הסדר בכניסה לאום אל פחם יודו אבנים לעבר כוחות המשטרה במקום. לוח...
ארכיון: צילום: דוברות המשטרה
Back to top button