חדשות חוץמבזקים

סוף למלחמת האזרחים הרצחנית באתיופיה?

הצדדים הלוחמים במלחמת האזרחים באתיופיה חתמו היום (רביעי) על הפסקת אש לאחר שנתיים של לחימה אכזרית שגבתה קורבנות במאות אלפים.

מנהיגי האו"ם וקבוצות סיוע פרסמו לאחרונה אזהרות קשות על ההידרדרות המהירה במצב בחבל טיגריי באתיופיה שנלחם עבור אוטונומיה מול הממשל האתיופי הכללי. מלחמת האזרחים החריפה לפגיעה בחפים מפשע ומצור על טיגריי שהוביל להרעבה המונית. ראש ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום ג'ברייסוס אמר שיש חלון צר מאוד למניעת רצח עם באזור.

הצדדים הלוחמים חתמו על ההסכם בדרום אפריקה כשבוע לאחר שהחל המשא ומתן בתיווך האיחוד האפריקאי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש צוות הגישור של האיחוד האפריקאי ונשיא ניגריה לשעבר, אולוסגון אובסנג'ו, אמר: "שני הצדדים בסכסוך האתיופי הסכימו רשמית להפסקת פעולות האיבה כמו גם לפירוק שיטתי, מסודר, חלק ומתואם".

הנוסח המלא של העסקה לא פורסם מיד, אך אובסנג'ו אמר כי ההסכם כולל: "השבת החוק והסדר, החזרת שירותים, גישה ללא הפרעה לאספקה ​​הומניטרית, הגנה על אזרחים, במיוחד נשים, ילדים וקבוצות פגיעות אחרות".

הוא הוסיף: "הרגע הזה אינו סופו של תהליך השלום. יישום הסכם השלום שנחתם היום הוא קריטי להצלחתו".

הלחימה בין חזית השחרור העממית של טיגריי והכוחות האתיופיים יחד עם בעלת בריתם אריתריאה התגברה בחודש שעבר כאשר כוחות הממשלה כבשו שלוש ערים מרכזיות באזור.

המלחמה, שהחלה בנובמבר 2020, הובילה למה שהאו"ם תיאר כמצור דה פקטו על טיגריי. על פי הדיווחים, אלפי אנשים בטיגריי מתו עקב רעב ומחלות, ומיליונים נעקרו מבתיהם.

חלק מהסיוע הגיע לאזור לאחר שהפסקת אש עצרה זמנית את הלחימה הקשה ביותר מוקדם יותר השנה, אך הפסקת האש נשברה באוגוסט. מחסור בדלק והפסקת תקשורת הגדילו מאז את המאמצים ההומניטריים.

נותרו שאלות מרכזיות לגבי ההסכם. לא ברור אם ומתי עובדי הסיוע ההומניטרי יקבלו גישה לאזור. אף לא ברור גם אם אריתריאה, שנלחמה לצד ממשלת אתיופיה באזור, תעמוד בהסכם. פקידי אריתריאה לא נכחו בטקס החתימה.

למרות שאי אפשר לדעת עדיין את מחירה האמיתי של המלחמה, חוקרים מאוניברסיטת גנט בבלגיה מעריכים כי עד כה מתו כחצי מיליון בני אדם: בין 50,000 ל-100,000 מהלחימה, 150,000 עד 200,000 מרעב ויותר מ-100,000 מהיעדר סיוע רפואי. שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, הביע דאגה לגבי טיהור אתני אפשרי בטיגריי, אך הממשלה באדיס אבבה הכחישה זאת.

דגל אתיופיה
דגל אתיופיה. אילוסטרציה. צילום: Image by natanaelginting on Freepik
Back to top button