מבזקיםפוליטי / מדיני

גנץ מתכונן לשלב שאחרי: "זה מה שאני מתכוון לעשות אם נתניהו ירכיב ממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון, בני גנץ, נאם הבוקר (שני) בוועידת הארץ לדמוקרטיה. בנומו התייחס גנץ לאפשרות שבנימין נתניהו יקים את הממשלה הבאה לאחר הבחירות.

בפתח דבריו, דיבר גנץ על שיטת המשטר ואף אמר הדמוקרטיה נמצאת בסכנה: "הדמוקרטיה היא שיטת המשטר הכי טובה שמצאנו עד היום. הערכים הדמוקרטיים הליברליים שמדינת ישראל פועלת לפיהם – וזכויות האדם שיש לכל אזרח במדינת ישראל, הם חלק מההוויה שלנו, והם גם עיצבו את מארג היחסים הביטחוניים והאסטרטגים שלנו לאורך השנים. הם באים לידי ביטוי במגילת העצמאות, במערכת החינוך שלנו, בחיי היומיום. האמנה החברתית של הובס – עדיין מגינה על כולנו טוב יותר מרעיונות אחרים שהביאו לנו פאשיזם, דיקטטורות וקומוניזם. אבל ערכי הדמוקרטיה הליברלית הישראלית – נמצאים בסכנה. העולם משתנה, ההקצנה שמביאות הרשתות החברתיות, איומים של משטרים רדיקלים, ופגיעה בסולידריות החברתית, מביאות עימן אתגרים לדמוקרטיה הליברלית. המצב בישראל, הסכנות הביטחוניות, וזרמי עומק של החברה הישראלית, מאתגרים את ישראל כפי שאנו מכירים אותה. אם אחרי הבחירות תוקם פה ממשלה קיצונית וגזענית בראשות נתניהו, כשבן גביר וסמוטריץ' הם שרים בכירים וחברי קבינט, אנחנו נהפוך בזמן קצר ביותר מדמוקרטיה ליברלית לדמוקרטיה חלולה. נתניהו יהיה תלוי בהם, וכפי שחוויתי אני באופן המזוקק ביותר, לא יהיו לו שום מעצורים בכל מה שנוגע להישרדותו הפוליטית והמשפטית. אם בן גביר ידרוש אפליה של ערבים במשפט – הוא יקבל זאת עם בונוס של חוק צרפתי. אם סמוטריץ' ידרוש את המפתחות למשרד הביטחון עבור הקמת ממשלה – הוא יקבל את המפתחות. הדרך לפיטורי היועמ"שית, ואולי גם בכירים במערכת הביטחון – קצרה. זהו אינו תרחיש בלהות – אלא תרחיש ריאלי ביותר. רק צריך להקשיב."

בנוסף, אמר שר הבטחון: "אני מבקש להגיד כאן בצורה פשוטה לכל מי שיש לו תיאוריות קונספירציה מצד כזה או אחר. אם יהיו לגוש נתניהו 61 מנדטים – הוא זה שיקים את הממשלה. בדמוקרטיה לא מחליפים את העם – אלא מכבדים את הכרעתו גם אם היא בעיני היא הרסנית. זה מה שאני מתכוון לעשות אם נתניהו ירכיב ממשלה – לכבד את בחירת העם ולשרת אותו מהאופוזיציה. אני לא אתן יד לממשלה שתפגע בממלכתיות ובערכים הדמוקרטיים הבסיסיים כפי שאני תופס אותם. לא אשב עם נתניהו בשום תרחיש – ואני מקווה שכל מי שטוען כך היום, יעמוד גם הוא בדיבורו. אני נשכבתי על הגדר פעם אחת למען הדמוקרטיה הישראלית, שמרתי על ביטחון ישראל, מנעתי מנתניהו להשתלט על משרד המשפטים ולקחתי לו חצי ממשלה. עשיתי זאת בתקופת חוסר ודאות כשלא היה ברור אם נוכל לצעוד יותר מ-50 מטר מהבית, כשהיועמ"ש עמד בפני פיטורין, כשמדינת ישראל עמדה על פי תהום. זה לא המצב היום. אין הצדקה יותר לחבירה לנתניהו בשום מחיר. הפעם צריך להגן על הדמוקרטיה אך ורק בקלפי. גם הליכה לבחירות שישיות אינה פתרון. מלבד הקיפאון בכל תחומי החיים תחת ממשלת מעבר, נתניהו ישאר על הבמה הציבורית, ויוכל לנצח אותן. אנחנו כבר היום רואים את השפעת הייאוש על הבוחרים – זה ילך ויתעצם. אני, וחבריי למחנה הממלכתי היחידים שיכולים לשנות את המציאות הזו. יש לי הערכה רבה ליאיר לפיד, אבל אני חושב שזה ברור שאין לו דרך להרכיב ממשלה. אומר ביושר, גם הדרך שלי להרכיב ממשלה אינה פשוטה – אך היא האפשרות היחידה לחצות בין הגושים. ואם תקום ממשלה של 71 חברים, היא לא תסבול מהבעיות שפירקו את ממשלת השינוי, שבה כל ח"כ היה בעל זכות וטו. נוכל לנהל את המחלוקות, ולהניע קדימה את האבנים הגדולות של הביטחון, של התשתיות הלאומיות, של החינוך. המרכז ימשוך – ולא הקצוות. אני צופה, שעם הקמתה, נתניהו יסיים את דרכו בפוליטיקה, ונוכל להתחיל בתהליך של חיבור העם הזה וחזרה למציאות חברתית, פוליטית ודמוקרטית כפי שידענו בעבר."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיום, אמר גנץ: "אנחנו ניצבים בפני תקופה ביטחונית עם אתגרים גדולים – איראן מתקרבת לרוסיה שעשויה להעניק לה גם חסינות מדינית במועצת הביטחון. בעוד מספר שבועות נדע האם שיחות הגרעין מתחדשות ומובילות לעבר הסכם, או שההתקדמות שראינו בשנים האחרונות של איראן לעבר הגרעין תימשך. גם אם יהיה הסכם, ספק רב אם הוא יהיה הסכם שיבטיח עצירה משמעותית של איראן, ובוודאי שלא יעצור את התוקפנות האזורית שלה. כדי להתמודד עם האתגר הזה שהוא קודם כל אתגר לעולם, אחר כך לאזור ואז לישראל – אנחנו זקוקים ליד יציבה על ההגה, לבניין כוח, לשותפות עמוקה עם מדינות העולם בהובלת ארה"ב, ולהרחבת שיתוף הפעולה עם מדינות האזור. מי שחושב שממשלה קיצונית של נתניהו תוכל לטפל באתגר האיראני ולנהל דיאלוג בנושא עם האמריקאים טועה. גם ביהודה ושומרון, אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת – בעיות המשילות של הרשות הפלסטינית, דור צעיר שמושפע מהרשתות החברתיות ולא מכיר את ישראל, ומציאות של קיפאון מדיני ארוך שנים, כולל בתקופת הממשלה הזו. בהסתכלות מפוכחת על המציאות – אנחנו נדרשים לבצע מהלכים שיצמצמו את הסכסוך, ישמרו על הביטחון, ויגדילו את האמון. נידרש להסתייע במדינות האזור ובארה"ב בכדי לייצב את השטח. אם חלילה תהיה פה ממשלה קיצונית שתעשה מהלכים קיצוניים – השטח ידלק ויבער. האנשים הקיצוניים שבהתנהלותם ידליקו אותו עלולים להיות אלו שניצבים בחוסר ניסיון והבנה מקצועית ואסטרטגית בצומת קבלת ההחלטות. הם יהיו פעורי פה, וחסרי מעש! מדינת ישראל צריכה לקבל הכרעות על עתידה הדמוקרטי, מדינת ישראל צריכה יציבות גם למען הביטחון, ומדינת ישראל צריכה אחריות. הבחירות האלו יכולות להיות קו פרשת המים – בין הדמוקרטיה הליברלית והציונות המעשית והאחראית– לבין קיצוניות ופופוליזם. וכפי שאמרתי – לא בטוח שתהיה הזדמנות שישית. הפעם – צריך לנצח בקלפי."

בני גנץ - נאום
צילום: אלעד מלכה
בני גנץ - נאום
צילום: אלעד מלכה

Back to top button