בריאותמבזקים

החשש ממחסור באפידורל: בארגון המיילדות שולחים מסר מרגיע ליולדות

ממשיך וגובר החשש ממחסור בערכות להרדמה אפידורלית בעקבות מכתבם של איגוד הרופאים המרדימים בישראל למשרד הבריאות. בארגון המיילדות בישראל מרגיעים הבוקר (שלישי) ומחדדים כי: "כרגע אין מחסור באף אחד מחדרי הלידה בכל רחבי הארץ. כל הלידות בהן משתמשים בהרדמה אפידורלית מתבצעות כסדרן באופן שוטף. החשש הוא תחזית עתידית בלבד, של צפי למחסור במלאי בגלל קושי ביצור ובאספקה. אנו מקוות שזה לא יקרה כלל ויודעות שבמערכת הבריאות עושים הכל כדי למנוע אותו. גם אם חלילה נגיע לשם, אנחנו נמצאות שם אתכן כדי לתמוך בכל יולדת במהלך כל הלידה."

יפעת הדר רובננקו, מיילדת בחדר לידה במרכז הרפואי בילינסון ויו"ר ארגון המיילדות בישראל, הדגישה כי: "אין ולא יהיה מצב שבו אישה שתרצה ללדת עם אפידורל לא תוכל לעשות זאת. זאת הזכות המלאה שלה ללדת בלי כאב ואנחנו שם כדי לדאוג שהיא תממש את הזכות הזו."

בארגון המייצג את 1,400 המיילדות בבתי החולים הציבוריים בארץ, מיילדות הבית והקהילה קוראים גם לשנות את התקינה של המיילדות ומדגישים כי: "יש צורך חיוני וממשי להוספת תקנים לחדרי הלידה תוך שאיפה לשיפור דרמטי והגעה למצב של מיילדת אחת לכל יולדת כמקובל במדינות מפותחות. המצב היום בישראל בו כל מיילדת מטפלת ב 3-4 נשים במקביל בכל משמרת כבר לא מתאים למדינת ישראל עם כ – 170,000 לידות בשנה ושיעור פריון גבוה של 3.04 לידות לאישה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד מציינים בארגון המיילדות כי: "החשש הוא ממחסור של ציוד חד פעמי המשמש לביצוע הרדמה אפידורלית ולא מחומרי ההרדמה. חשוב לנו להדגיש זאת לאור אלפי פניות שקיבלנו מנשים מאז שפורסם מכתבם של איגוד הרופאים המרדימים ולחדד לכל מי שאמורה ללדת בקרוב, שאין מחסור כרגע."

יצוין כי על פי ממוצע חדרי הלידה בארץ המשוכלל על ידי משרד הבריאות, 52.3% מהלידות בישראל מתבצעות תחת הרדמה אפידורלית. יודגש כי משרד הבריאות מודע לחשש במחסור בערכות לביצוע אפידורל, בודק את החלופות ויעשה את כל הנדרש כדי לאתר חלופות נוספות ולהמשיך את פעילות הצוותים הרפואיים כסדרה.

בימים אלו מקדם ארגון המיילדות, את מודל ליווי הריון רציף לנשים ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך יצירת פרוטוקול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה. התמודדות עם כאבי הלידה הוא אחד הנושאים בהם יעסוק הפרוטוקול האישי במטרה להתאימו לצרכים הספציפיים של כל אישה. במקביל פועל הארגון להרחבת התקינה בארץ לתוספת מיילדות ביחס של מיילדת לכל יולדת.

נשים בהריון שרוצות להתייעץ לקראת הלידה, מוזמנות לקהילת הפייסבוק הסגורה הנקראת מילה של מיילדת, המונה כ – 4,000 נשים ומנוהלת על ידי מיילדות מקצועיות מארגון המיילדות בישראל. בקבוצה ניתן להעלות שאלה, גם באופן אנונימי ולקבל מענה מקצועי ומבוסס ראיות מדעיות.

אילוסטרציה. צילום: pexels

Back to top button