מבזקיםצבא וביטחון

כוכבי בנאומו באושוויץ על צה"ל: "מהבולטים והמתקדמים בצבאות העולם"

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי החל היום (שני) את ביקורו הרשמי הראשון בפולין. הרמטכ״ל סייר במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו עם משלחת מפקדים לוחמים בדרג המבצעי מכלל זרועות צה"ל. במסגרת הסיור ביקר הרמטכ"ל בביתן 27, הביתן היהודי, שם איתר את שמות קרובי משפחתו אשר נספו בשואה. לאחר הסיור השתתף בטקס משלחתי בסימן רוח האדם וגבורה יהודית בבירקנאו.

צילום: דובר צה"ל

בהמשך, הרמטכ"ל עתיד להיפגש עם רמטכ"ל פולין, הגנרל ריימונד אנז'רייצ'אק בעיר וורשה. מפגש זה הוא המשך ישיר של ביקורו של רמטכ"ל פולין בישראל בשבוע שעבר, זאת כחלק מכנס החדשנות המבצעית הבין-לאומי שצה"ל ערך, וכחלק משיתוף הפעולה בין הצבאות.

צילום: דובר צה"ל

מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב-כוכבי: "לא צריך להיות היסטוריון ולא חוקר כדי להבין את זוועות השואה – צריך להיות בן אנוש! סיירנו עכשיו בתאי הגזים, ראינו את המשרפות, אפילו אבני הבניין זועקות את רצח העם היהודי. מי שמשקר ומתכחש לאמת ההיסטוריה הכואבת והמוצקה, בקלות משקר היום, ובטבעיות ישקר בעתיד. זוהי תזכורת נוספת לכך שאסור לאפשר לאנשים כאלה להחזיק כל יכולת מכל סוג לפיתוח נשק להשמדה המונית. לא באנו לכאן לכעוס ולשנוא, אך באנו לחזק את הזיכרון ומסקנותיו. באנו להזדהות עם הכאב ולנסות לפענח משהו מהבלתי מובן."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דובר צה"ל

עוד הוסיף כוכבי ואמר: "אם ניתנה לכם, הנספים, ההזדמנות לבקשה אחרונה לפני שהועמדתם בשורה על מפתן הבור שזה עתה חפרתם, אם נותר לכם עוד שבריר שניה של מחשבה, לאחר שלחשתם ׳שמע ישראל׳, קרוב לוודאי שהייתם מבקשים שלעם היהודי יהיה כוח מגן משלו, שיבלום ויהדוף בכוחות עצמו כל אויב. לא יכולתם אז להעלות בדעתכם שנכדיכם או לפחות נכדיו של השכן, ילבשו את מדי הצבא העברי, ושאנו שישה עשר מפקדי גדודים ויחידות ואני נעמוד כאן כנציגיו בדור הנוכחי. משפחותיהם של חלק מהמפקדים נרצחו במחנות הריכוז וביערות. חלקן נרצחו ממש כאן. בני משפחה אחרים שלהם לחמו נגד הנאצים כפרטיזנים או כחיילים בצבא האדום, ורבים מהם הם נכדים לניצולים. כשהגיע זמנם להתגייס הם לבשו את בגאווה את מדי צבא ההגנה לישראל, צעקו ׳אני נשבע׳, ומאז ועד היום הם מגנים על מדינת ישראל: נלחמים, מסתכנים, ומובילים מבצעים. הייתם גאים בהם. אני גאה בהם, גם בשמכם. אנו ניצבים כאן, מעל קבריכם, בהכנעה, בחיל וברעדה, כדי לכבד אתכם, ולספר לכם על כי על מדינו, במקום שבו היה קבוע הטלאי הצהוב, קבועים עתה סמלי צה״ל ואותות של מלחמות ומבצעים, שבהם הגנו על אזרחי מדינת ישראל והדפנו את אויבנו."

צילום: דובר צה"ל

לסיום, אמר: "אנו עומדים כאן, שישה עשר מפקדי גדודים שכל אחד מהם מפקד על יחידה שמייצגת יכולות ועוצמה צבאית ייחודית, עוצמה שמאפשרת הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה. הם חלק מצה״ל אשר פועל באופן קבוע כנגד אויבים בשש זירות שונות, ובכולן הוא מגן, מונע איומים, יוזם, מסכל ותוקף, ויוצר הרתעה מקומית ואזורית. אנו עומדים כאן, על אדמת אפר האדם, כשעל סוליות נעלינו הצבאיות עפר אדמת ארץ ישראל, שעליה אנו מגנים. גם בני משפחתי שגרו במרחק חמישים קילומטרים מכאן, וכאן גם נרצחו, לא יכלו לשער שאחד מבניהם יעמוד כאן, ושאוכל לומר להם ולששת המיליונים, שיש לי את הזכות לפקד על צבא ההגנה לישראל, שהוא צבא מקצועי וערכי, מהבולטים והמתקדמים בצבאות העולם, שהוא צבא העם, המגן על העם. נחזור ונתחייב להמשיך לתרום את חלקנו לבניין העם והארץ, לבטחונה ולרוחה, שתהיה רוח ערכית, מוסרית וסובלנית. איש, איש נחזור אל שגרת היום, מתאמצים במשהו להיות בני אדם ואזרחים טובים עוד יותר. נמתח יד ונצדיע לכם הנספים, נאגרף בכוח את היד האחרת ונאמץ את התקווה".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
Back to top button