בריאותמבזקים

מנתח בכיר ובתו ביצעו לראשונה ניתוח ייחודי ומורכב במרכז הרפואי כרמל

כבר שנים שד"ר קרן ברטל, מומחית בניתוחים אונקולוגיים של ראש וצוואר, מהמרכז הרפואי כרמל, מנתחת ניתוחים מורכבים כשיחד איתה נמצאו בחדר הניתוח מנתחים בכירים ורופאים מומחים ובעלי שם. אך עד היום היא לא התרגשה כפי שמנתח אחד ומיוחד גרם לה להתרגש.

המנתח המיוחד הזה היה לא אחר מאשר אביה, ד"ר נודר ברטל אחד ממנתחי אף אוזן וגרון וניתוחי ראש וצוואר הותיקים והמוכרים בישראל שיחד עם ביתו ד"ר קרן בר טל הם ביצעו לראשונה ניתוח ייחודי ומורכב בחולה במרכז הרפואי כרמל

ד"ר נודר ברטל הקים לפני שנים רבות את מחלקת א.א.ג במרכז הרפואי פדה פוריה והוא ניהל את המחלקה כ- 40 שנה בהם צבר ניסיון קליני וניתוחי מהגדולים בארץ.
בתו, ד"ר קרן ברטל בחרה ללכת בדרכי אביה, ולאחר סיום התמחות ברפואת א.א.ג – ניתוחי ראש וצוואר בבני ציון, היא המשיכה ל "התמחות-על " מיוחדת בתחום הכירורגיה האונקולוגית של הראש והצוואר בביה"ח האוניברסיטאי של אוקלהומה בארה"ב, אצל אחד מהמומחים הגדולים בעולם בתחום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשנת 2016 חזרה ד"ר ברטל למרכז הרפואי כרמל למחלקת א.א.ג ניתוחי ראש וצוואר, בניהולה המוצלח של פרופ' אילנה דואק, והחלה בניתוחי ראש וצוואר מורכבים של חולי סרטן.

ד"ר ברטל מספרת כי "תחום ניתוחי הראש והצוואר הוא תחום כירורגי מרתק ומאתגר במיוחד. אנו מנתחים גידולים בדרכי הנשימה והבליעה (פה, לוע וגרון) ולכן כל גידול שאנו כורתים יכול להשפיע על מראהו של המטופל, על יכולתו לדבר, לאכול ואף לנשום. לאור זאת עלינו לתכנן לא רק את הכריתה בקפדנות אלא גם איך להחזיר למטופל את התפקודים שנפגעו".

ד"ר ברטל מספרת כי " מזה שנים שאני שומעת מאבי בשיחותנו במפגשים משפחתיים, על ניתוחי שחזור חסרים בחלל הפה בעזרת מתלה "פלטיסמה", ניתוח שהוא ביצע אינספור פעמים והביא לתוצאות שחזור מעולות, וכי הוא חושב שעלי ללמוד לבצעו ". היתרון הגדול של מתלה זה הוא בפשטותו ובמזעור סיבוכי הניתוח.

ולבסוף ההזדמנות הנכונה הגיעה. לכרמל הגיע מטופל שהתאים לניתוח המדובר וד"ר ברטל ראתה בכך הזדמנות נדירה גם לראות וללמוד צורת שחזור מצוינת, וגם הזדמנות נדירה לנתח יחד עם אביה.

הניתוח בכרמל בוצע בגבר בשנות ה 70 לחייו שאובחן במחלקה עם גידול סרטני של הלשון. המטופל הזדקק לניתוח כריתה חלקית של הלשון ולאחר מכן נדרש שחזור של החלק בלשון שהורד בניתוח בעזרת רקמה תורמת מהמטופל עצמו. " לאור הצפי שלנו לחסר רקמה לא גדול מאוד לאחר הכריתה, החלטנו לבצע סוג שחזור מסוג זה, בו יילקח מקטע עור מבוסס על שריר הפלטיסמה מהצוואר, אשר יועבר לחלל הפה וישמש ליצירה של החלק החסר של הלשון ". מסבירה ד"ר ברטל

במהלך הניתוח כששניהם אוחזים באיזמל המנתחים, הדריך ד"ר ברטל האב את בתו ד"ר קרן ברטל לאורך כל הניתוח כיצד לבצע את השחזור בצורה הטובה ביותר, ויחד הם הגיעו לתוצאה מוצלחת וטובה והניתוח הסתיים בהצלחה.

מנהלת המחלקה פרופ' אילנה דואק אמרה, " הניתוח בוצע והסתיים בצורה מושלמת וזו סגירת מעגל מרגשת והזדמנות פז של ד"ר ברטל לנתח יחד עם אביה. אני בטוחה שהיא תזכור את הניתוח המיוחד הזה לעוד שנים רבות ".

" מבחינתי זה לא היה עוד ניתוח", אומר ד"ר ברטל האב, "מבחינתי זאת היתה חוויה מרגשת ומיוחדת לנתח באותו חדר ניתוח עם בתי כשאני רואה ומתגאה ביכולת המקצועית אליה הגיעה. אני שמח שנפלה בחלקי ההזדמנות ללמד אותה כלי נוסף שיתרום לה בעתיד״ מסכם האב ד"ר נודר ברטל.

" מאז שאני זוכרת את עצמי, אבי הוא מושא ההערצה שלי והלכתי בצעדיו הענקיים לאורך כל הדרך ". מספרת בהתרגשות ד"ר ברטל. " עוד כשהייתי סטודנטית לרפואה הספקתי להתלוות אליו למספר ניתוחים ושם התאהבתי בניתוחי הצוואר. תמיד הצטערתי כי לא יצא לנו לעבוד יחד מאחר והוא יצא לפנסיה עם חזרתי לארץ. עבורי לנתח עימו ולצידו היתה חוויה נפלאה וסגירת מעגל מרגשת במיוחד אותה ננצור שנינו בליבנו לנצח ".

צילום: אלי דדון
צילום: אלי דדון
צילום: אלי דדון

Back to top button