חדשות הארץמבזקים

נערכים למשבר האקלים: תוכניות היערכות בהיקף של כ-12.4 מיליון שקל

המשרד להגנת הסביבה מפרסם קול קורא לתמיכה ברשויות מקומיות לבנייה וקידום תוכניות היערכות לשינוי אקלים בסך 12.4 מיליון שקל. מתוך סכום זה, כ-6 מיליון שקל מיועדים לחברה הערבית, במסגרת תוכנית "התקאדום הסביבתי" שמקדם המשרד, בהמשך להחלטת ממשלה 550. זו הפעם הראשונה שהמשרד להגנת הסביבה יוצא במיזם מסוג זה לעידוד רשויות מקומיות להגיש תוכניות להיערכות לשינוי אקלים.

במסגרת יישום החלטת ממשלה 4079, נדרש לנקוט בצעדי מדיניות שיצמצמו את הסיכון הבריאותי, הסביבתי והכלכלי. בהתאם לכך, על הרשויות להיערך לסיכונים הפיזיים והחברתיים הנובעים משינוי האקלים הנוכחי והצפוי.

הכנת תוכניות פעולה להיערכות לשינוי אקלים ברשויות המקומיות היא הכרחית וחיונית ביותר – הסיכונים הפיזיים המתרחשים ונשקפים ממשבר האקלים משפיעים על מגוון מערכות במשק כולל המערכות המוניציפליות והאזוריות – פגיעה באיכות החיים בתחומים רבים, וביניהם חוסר ספיקה של מערכות פיזיות (כגון מנגנוני הניקוז והביוב מחשש לעלייה בכמות ובעוצמת הגשמים); סכנה של שריפות מוגברות וצורך אמיתי לייצר מנגנוני מנע וחירום; עומס על המערכות (לדוגמה מערך הרווחה); פגיעה ביכולות המוניציפליות לספק שירותים ומענים למצבי דחק; חוסר בעצים ובצל עירוני והתהוות של איי-חום מקומיים; פגיעה במערכות הבריאות, המתבטאת בעלייה בשיעור החולים ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התמיכה מהווה חלק ממכלול רחב של אמצעים לרשויות המקומיות שמקדם המשרד להגנת הסביבה. המשרד פועל בימים אלו להכנת תוכניות ותמיכות נוספות, המיועדות בין היתר לאוכלוסיות ממוקדות וליישובים קטנים, במטרה לשפר את מוכנות הרשויות המקומיות לשינויי האקלים. במקביל, מקים המשרד בימים אלו את האגף לחוסן אקלימי במסגרת אשכול משאבי טבע וחוסן אקלימי, שיוביל וילווה את פעילות ישראל להיערכות לשינויי אקלים מול משרדי הממשלה והשלטון המקומי ויגבש את המדיניות והאסטרטגיה הלאומית בנושא החוסן האקלימי והיישום שלה.

כבר כיום רשויות רבות החלו לייצר תוכניות להיערכות לשינוי אקלים ומטרת התמיכה הנוכחית היא לעודד עוד רשויות להצטרף למגמה עולה זו.

באשר לתמיכה ביישובי החברה הערבית: יישובים אלה מתאפיינים לרוב במחסור בשטחים ציבוריים, מיעוט שטחי חלחול למי נגר ובנוסף על כך המודעות להיערכות לשינוי אקלים עדיין נמוכה. התוכנית לשיפור הסביבה בחברה הערבית של המשרד להגנת הסביבה, "התקאדום הסביבתי", שמה דגש בין היתר על נושא ההיערכות לשינוי האקלים. במסגרת התמיכה יבוצעו ביישובים איתור של שטחים לשימור לטובת הציבור ותקודם היערכות היישובים לשינוי האקלים. מועד אחרון להגשת בקשות תמיכה: 10 באוקטובר 2022.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "משבר האקלים כבר מורגש בחיי היום של כולנו, והרשויות המקומיות עומדות בחזית ההתמודדות עם המשבר. המשרד להגנת הסביבה מלווה הכנת תוכניות ובניית יכולות, כך שהרשויות ייערכו למשבר והסיכונים העולים ממנו בהקשר המקומי ויוכלו לפעול מול האתגר הגדול של דורנו – למען בריאות וביטחון התושבים. תמיכה זו היא חלק מראייה כוללת של המשרד, לצד קידום ועיגון חוק האקלים".

אילוסטרציה
Back to top button