מבזקיםפוליטי / מדיני

לפיד על קידום החברה הבדואית בנגב: "הוזנחו בצורה פושעת במשך הרבה מאוד שנים"

ראש הממשלה, יאיר לפיד ושר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן, כינסו היום (שני) את צוות השרים לענייני הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, במשרד רה"מ בירושלים.

מדברי ראש הממשלה יאיר לפיד בפתח הדיון: "אנחנו יושבים סביב השולחן הזה כי הנגב הוא אחד מאתגרי הליבה של החברה הישראלית כיום. מדובר באתגר שחייבים לטפל בו. הבעיות הרבות הוזנחו בצורה פושעת במשך הרבה מאוד שנים. אבל כדרכה של הממשלה הזאת, אנחנו צוללים לתוך מקומות של הזנחה בכדי לתקן. בעיני זה חשוב מאין כמותו, כל הנושאים רלוונטים. יש שישה נושאים על השולחן: משילות, הסדרה, אכיפה, פיתוח חברתי וכלכלי של הנגב, פיתוח הרשויות המקומיות ועוד. אנחנו רוצים להסדיר את ההתיישבות כדי לייצר פיתוח חברתי וכלכלי לחברה הבדואית. כל הדברים האלה כמובן, שזורים אחד בשני בהשקעה משולבת. מטרת צוות השרים הוא לשלב ידיים עם הגורמים המקצועיים ולאפשר להם בעיקר – לעשות את העבודה שלהם, שבמשך שנים נעשתה בלי שהיה להם גב, גיבוי ואמצעים".

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: "זאת הפעם הראשונה מזה עשורים, שממשלה בישראל מתייחסת לנושא הנגב ברצינות. עתיד הנגב כולו ייקבע ביכולת שלנו מצד אחד לפתח ולהסדיר את יישובי החברה הבדואית בנגב ומצד שני להחזיר את המשילות והביטחון האישי לאזור – שני הדברים קשורים זה בזה. צוות השרים הזה הוא בשורה כי לראשונה יושבים כל השרים הרלוונטיים סביב שולחן אחד במטרה לייצר פתרונות ולהסיר חסמים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

צוות השרים לפיתוח החברה הבדואית בנגב, בראשות השר מאיר כהן, הציג לראש הממשלה את התקדמות עבודת הצוותים לקידום פעילות הממשלה ביישובי החברה הבדואית בנגב. מאז חודש מרץ 2022, מתכנסים הצוותים הבין משרדיים ממשרדי הרווחה והביטחון החברתי, הפנים, ביטחון הפנים, המשפטים, השיכון, הנגב והגליל על מנת להגדיר יעדים לביצוע במגוון התחומים הדרושים לצורך תכנית עבודה כוללת לנגב.

המשימה הוטלה על צוות שרים לענייני הנגב אשר מרכז השר מאיר כהן ועל מנכ"לי המשרדים. צוותי העבודה חולקו לפי סוגיות אסטרטגיות שנבחרו: הסדרה, פיתוח חברתי-כלכלי, פוליגמיה, משילות ושלטון מקומי. במקביל, נבחרו שלוש רשויות מקומיות בנגב כרשויות במיקוד – רהט, ביר הדאג' ושגב שלום. ברשויות אלה ייבחנו מספר תופעות שלהן יש לייצר פתרונות מהירים: פוליגמיה, הפעלת מוסדות ציבור "רדומים", הקצאת תקנים להון אנושי איכותי ברשויות המקומיות ועוד.

לכל צוות עבודה הוגדרו מטרות בתחומו: לצוות שעסק בפיתוח חברתי כלכלי של יישובי החברה הבדואית בנגב הוצבו יעדים לצמצום פערים, שיפור במצב הסוציו-אקונומי וחיזוק האמון של החברה הבדואית כלפי המדינה ומוסדותיה. יעד נוסף שהוגדר הוא חיזוק הרשויות הבדואיות בהיבט החברתי, כלכלי וארגוני והצבתן כגורם מוביל.

לצוות ההסדרה הוגדרו יעדים ע"פ משימות ואזורים ספציפיים, פינוי אוכלוסייה מתשתיות לאומיות והסדרתן, פיתוח התשתיות ליישובים קיימים והקמת תשתיות חדשות, טיפול בחסמים, מודל יישומי להגשת תביעות בעלות, מימוש המגרשים ששווקו והוקצו לפזורה.
 
צוות המשילות נדרש לגבש תכניות בתחום הקמת צוותי פעילות מבצעית משולבים עם כוחות ממשטרת ישראל, שירות ביטחון כללי, רשות המסים, פרקליטות, משרד הרווחה ועוד. הצוותים יידרשו לפתח מענה ממשלתי לפעילות מול תופעות כגון החזקת אמל"ח, ירי, סמים, השתלטות על שטח ציבורי, רישוי עסקים, בריונות בכביש, סכסוכי משפחה, תחנות דלק פיראטיות ועוד.
 
הצוותים המקצועיים נדרשו גם לסוגיות כגון התמודדות עם תופעת הפוליגמיה והעברת מידע על חשד לקיום התופעה למשטרת ישראל מהגורמים הרלוונטיים כגון המוסד לביטוח לאומי. בתחום השלטון המקומי יגבשו הצוותים תכניות להגברת המשילות, סביבה, נראות ומיצוי משאבים.

עוד השתתפו בדיון: השר לביטחון הפנים, שר המשפטים, שרת הפנים, סגן השר לבט"פ, ראש המל"ל, מנכ"לית משרד רה"מ, מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, מנכ"ל המשרד לבט"פ, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל משרד המשפטים, מפכ"ל המשטרה וגורמים נוספים.

צילום: ללא קרדיט
צילום: ללא קרדיט
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח