בריאותמבזקים

"עדויות ממחקרים בחו"ל מראות כי מטופלים עם עודף משקל נמנעים להגיע לבדיקות רפואיות"

המחזור השני של תוכנית רומ"ח היוקרתית של הכללית יצא לדרך ומתוך מאות מועמדים ומחקרים נבחרו 2 חוקרים ומחקרים נבחרים מביה"ח כרמל .

פרופ' גיורא פילר מנהל מחלקת ילדים בביה"ח כרמל מקבוצת כללית וד"ר דועא גנאים נבחרו עם המחקר על השפעת אזור המגורים על מאפייני צריכת שירותי בריאות בקרב ילדים, וד"ר לנה שגיא דאין מומחית ברפואת נשים וגנטיקה מכרמל נבחרה עם המחקר על הקשר בין משקל עודף לבין ביצוע בדיקות סקר.

פרופ רן בליצר ראש מערך החדשנות בכללית מסביר כי " תוכנית רומ"ח של הכללית בהובלת חדר המחקר המרכזי במערך החדשנות, נועדה לקדם מחקרי נתונים בתמיכה של מומחים באפידמיולוגיה סטטיסטיקה ומדעי הנתונים בכללית ובאקדמיה , תוך התמקדות בסוגיות משמעותיות בפרקטיקה הרפואית. המחקרים שנבחרו על ידי ועדת ההיגוי יזכו לתמיכה נרחבת הכוללת גיבוש הצעת מחקר, שליפת נתונים וביצוע ניתוח נתונים, תוך שילוב מומחים באפידמיולוגיה וסטטיסטיקה מן האקדמיה ממערך החדשנות ומחדרי המחקר המרחביים ".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מטרת המחקר שיבוצע ע"י ד"ר דועא גנאים בהנחיית פרופ' גיורא פילר, היא לחקור את צריכת שירותי בריאות ולהשוותה בין אוכלוסיות שונות, בתנאים שונים, ולבחון גורמים המשפיעים עליה.

המחקר יבוצע מתוך חדרי המחקר של הכללית ויתבסס על מאגרי מידע השמורים היטב בכללית. כמרכיבים מייצגים של צריכת שירותי בריאות נבחרו מספר מדדים כגון מספר הביקורים אצל רופא ראשוני, מספר הביקורים אצל רופא יועץ, מספר ימי האשפוז, מספר בדיקות דם שבוצעו, מספר בדיקות דימות וכמות התרופות שנצרכה. כגורמים משפיעים ייבחנו מקום מגורים (כפר/עיר), מוצא אתני (ערבי/יהודי), רופא מטפל (רופא כללי/ מומחה ברפואת ילדים).

פרופ' פילר מסביר כי סוגיית אי השוויון בבריאות מעוררת עניין רב ברחבי העולם בשנים האחרונות. מחקרים קודמים שבוצעו במדינות שונות מצאו פערים בצריכת שירותי הבריאות בין אזורים עירוניים לכפריים הן בקרב אוכלוסיית המבוגרים והן באוכלוסיית הילדים. כמו כן מחקרים ונתונים רשמיים מעידים על הבדלים במתן שירותי בריאות בישראל בין קבוצות אוכלוסייה, בפילוח לפי מצב כלכלי חברתי, השכלה, מצב תעסוקה, מגדר, גיל ואזור גיאוגרפי. במחקר קודם שערכה המחלקה נמצא כי ילדים בעלי עודף משקל צורכים יותר שירותי בריאות מילדים בעלי משקל ממוצע.

צילום: אלי דדון וירון חזן

לנושא של צריכת שירותי בריאות והגורמים המשפיעים עליו ישנה חשיבות מכרעת הן בהבנת האוכלוסיות והן בתכנון רפואה עתידי. אוכלוסיית ישראל כיום נאמדת בכ 9.1 מיליון איש על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי מאוגוסט 2021. כ 53% מהם מבוטחי שירותי בריאות כללית. לפיכך, למחקר מכרמל ישנו תוקף משמעותי והוא די מייצג לאוכלוסיית ישראל כולה. לממצאי המחקר עשויה להיות חשיבות הפעולות התערבות ותכנונים עתידיים שונים למשל לצרכי צמצום פערים על בסיס מקום מגורים, מצב סוציואקונומי, דמוגרפי, מוצא אתני וכו'.

ד"ר לנה שגיא דאין מכרמל מסבירה כי " מטרת המחקר המוצע הינה בדיקת השיעור של ביצוע בדיקות סקר רפואיות מומלצות בקרב מטופלים עם עודף משקל והשמנת יתר. עדויות ממחקרים בחו"ל מראות כי מטופלים עם עודף משקל נמנעים להגיע לבדיקות רפואיות יותר מאשר אלה עם משקל תקין, כאשר אחת הסיבות הבולטות לכך הינה חשש מסטיגמה (יחס לא מכבד ואפליה) על רקע עודף המשקל שלהם ".

צילום: אלי דדון וירון חזן

על פי סקר שד"ר שגיא-דאין ערכה לאחרונה בו השתתפו 1700 מטופלים עם משקל עודף, מעל 50% מהם דיווחו על חוויה תכופה של יחס לא מכבד והערות מעליבות בקרב מערכת הבריאות, וכי 40% מהם נמנעים באופן תכוף מהגעה לבדיקות רפואיות נחוצות כולל בדיקות סקר.

על כן, מטרת המחקר הינה להעריך את שיעור ביצוע בדיקות סקר מומלצות כדוגמת משטח צוואר הרחם או ממוגרפיה בקרב מטופלים עם משקל עודף. מאחר ומעל 50% מהאוכלוסייה הישראלית הינה עם עודף משקל (34.5%, המוגדר כמדד מסת גוף body mass index=BMI בין 25-29.9 ק"ג/מ"ר) או השמנת יתר (24.5%, BMI 30 ומעלה), קיימת חשיבות גבוהה להבין האם מטופלים אלה מבצעים פחות בדיקות סקר, על מנת לבצע התערבות פעילה לעידוד בדיקות סקר באוכלוסייה זו.

בין המחקרים הנוספים שנבחרו לתוכנית רומ"ח של הכללית נמצאים מחקרים החוקרים את ההשפעות הסביבתיות על הופעת סכרת סוג 1 בקרב יוצאי אתיופיה, השפעות ארוכות טווח של ניתוח להסרת שקד, גורמי סיכון התלקחות COPD , אפידמיולוגיה של שברים בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל ועוד.

צילום: אלי דדון וירון חזן
צילום: אלי דדון וירון חזן
אילוסטרציה. צילום: pixabay
Back to top button