חדשות הארץמבזקים

אחרי עשרות שנים: מאמצים לגילויה של תעלה נוספת בגבעת התחמושת

55 שנים אחרי מלחמת ששת הימים וכיבוש גבעת התחמושת בירושלים, החלו השבוע עבודות חפירה לגילויה של תעלה נוספת שצפתה לכיוון מזרח שממנה צפו החיילים הירדנים לעבר הר הצופים. בעשרות השנים האחרונות כוסתה התעלה בבוץ, אדמה ואבק.

כתרי מעוז מנכ"ל גבעת התחמושת – המרכז למורשת מלחמת ששת הימים מסביר: "לגבעת התחמושת היו 3 תעלות, אחת שצפתה לכיוון מערב, כלומר לעבר מדינת ישראל, תעלה נוספת שחצתה את הגבעה לרוחבה ועוד תעלה שצפתה לכיוון מזרח, הר הצופים".

במהלך השנים אומר מעוז התקיימו סיורים לאזרחים ולחיילים רק בשתי התעלות המוכרות לנו היום, האמצעית והמערבית. אלא שבשנים האחרונות הגיעו עוד ועוד פניות מלוחמי ששת הימים שטענו כי יש גם תעלה מזרחית שצריך לחפש ולמצוא אותה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדברי מעוז: "בין הלוחמים היה אמנון נויבך, מהצוות המנהל של גבעת התחמושת שממש הפציר בנו לחפש את התעלה הזו, מדובר בתעלה שטובי בנינו נלחמו בה כדי לכבוש את המקום ולפתוח את הדרך לחטיבות אחרות בדרך להר הצופים. בשבועות האחרונים תכננו את החפירה ונעזרנו בתצלומי אוויר ישנים מאוד כדי למצוא את התעלה השלישית, המזרחית, ידענו שיש בונקר מזרחי שמעט מאוד אנשים מכירים אותו, אחרי תכנון מדוקדק התחלנו השבוע את החפירות במקום שאנחנו חושבים ששם נמצאת התעלה" .

"כעת יימשכו העבודות כשלושה חודשים כשבסופן, אם תימצא התעלה יוכלו המבקרים להגיע ולהביט להיסטוריה בעיניים. אנחנו מצפים למצוא גם אי אלו אוצרות בתוך התעלה שעשויים לשפוך אור על הקרב הגדול שהיה כאן וגבה את חייהם של 21 לוחמים בגבעה עצמה ועוד 16 לוחמים בבית הספר לשוטרים הסמוך ועוד 15 לוחמים שנהרגו בעת פריצת הגדרות בבית הספר לשוטרים ובדרך לגבעת התחמושת" מסכם מעוז.

ביום ראשון הקרוב (14.8.22) יהיה אפשר להגיע ולצלם את החפירות ולקבל הסברים ממנכ"ל האתר, המקום ייפתח לעיתונאים בשעה 9:30 בבוקר בתאום מראש בלבד מול החתום מטה

מקור מפי 21.6.1968 גבעת התחמושת עם סימון
תצלומי אוויר משנת 68 המצביעים על תעלה נוספת במקום 
צילום: דוברות גבעת התחמושת 
צילום: דוברות גבעת התחמושת 
Back to top button