חדשות הארץמבזקים

האוניברסיטה ביקשה לכרות 130 עצים, פקיד היערות הראשי ביטל את רישיונה

פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר ארז ברקאי, ביטל את רישיון הכריתה שניתן לאוניברסיטה העברית בגבעת רם בעבור כריתה של 130 עצי אורן.

הבקשה שהוגשה במקור לפקיד היערות העירוני בירושלים, כללה 130 עצי אורן, שכריתתם נדרשה, כך לפי הבקשה, מטעמי בטיחות באש והקמת קווי חיץ. לאחר בחינת העניין, מצא פקיד היערות כי במקרה הספציפי הסבירות להתפשטות אש מסכנת חיים באזור הקמפוס הינה נמוכה ביותר.

זאת, בין היתר, נוכח מיקום האוניברסיטה בלב אזור אורבאני מלא אספלט ובטון, החוצץ בין שטח הקמפוס ליערות ירושלים, וכן באמצעים אחרים לניהול הצומח והנוי בשטח הקמפוס שניתן ליישם, מבלי לכרות עשרות רבות של עצים ללא אבחנה, ולגרום לנזק בלתי הפיך לנוף הירושלמי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פקיד היערות הראשי נדרש לנושא לאחר שהוגשה השגה לרישיון הכריתה שניתן, כאמור, כחלק מהיערכות להתפשטות שריפות באזור. לפי ההשגה שהוגשה על ידי תושבי העיר, כריתת העצים כלל אינה נדרשת שכן האוניברסיטה עצמה כבר תחומה בחיץ המבדל אותה מהיער או מחורש טבעי, ולכן אין סיבה לבצע חיץ נוסף על ידי כריתת עצים. לראייה, כך לפי ההשגה, שיעור תרחישי השריפות בקמפוס עומד על אפס, ולכן אין איום ממשי לאירוע מסוג זה. כמו כן נטען על ידי המשיגים כי העצים המיועדים לכריתה הינם עתיקים ובעלי ייחודיות ותרומה נופית וסביבתית גבוהה.

בעקבות ההשגה, בוצע סקר עצים ע"י אגרונומית מטעם האוניברסיטה העברית, והתקיים סיור בשטח הקמפוס בהשתתפות נציגים מטעם האוניברסיטה, מגישי ההשגה ונציגים מאגף יער ואילנות במשרד החקלאות. לאחר בחינת כלל הפרמטרים, לרבות ממצאים שעלו מהשטח, החליט פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות לקבל את ההשגה והורה על ביטול רישיון הכריתה. העצים היחידים שיותרו לכריתה באזור זה, הם שני עצים מתים המופיעים בסקר.

יחד עם זאת, מדגיש פקיד היערות הראשי בהחלטתו כי על האוניברסיטה לתחזק את שטח הקמפוס באופן שימזער ככל הניתן נזקי אש, באמצעות כלים שונים לרבות: סניטציה של חומר צמחי יבש, ניקוי השטחים מעשבייה וצמחייה יבשה, מניעת חפיפה צמרות עצים, השקיה נאותה של הגן ועוד.

פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות, ד"ר ארז ברקאי: "לא ניתן לבצע כריתה כה מאסיבית, ללא אבחנה, וללא ניתוח נכון של הסיכונים והאילוצים הבטיחותיים. שריפות בישראל אינן קורות, אלא נגרמות מרשלנות או מזדון וכריתה היא מוצא אחרון. כיוון שבקמפוס ספרא גבעת רם, הותקנו אמצעים אחרים לעיכוב התפשטות אש אשר יושמו בעקבות הנחיות הרשות הארצית לכבאות והצלה, וגם תנאי השטח ללא ממשק ליער, על כן אין סיבה לאשר כריתה. מקרה זה מחדד את הצורך בבחינה יסודית של כל בקשה לכריתת עצים, תוך ביצוע ניהול סיכונים מאוזן ושקול הרואה הסכנות הבטיחותיות וגם את טובת העצים לנגד עיניו".

נשלח במייל ניתן להשתמש בתמונות המצורפות ללא מתן קרדיט
צילום: ללא קרדיט
נשלח במייל ניתן להשתמש בתמונות המצורפות ללא מתן קרדיט
צילום: ללא קרדיט
נשלח במייל ניתן להשתמש בתמונות המצורפות ללא מתן קרדיט
צילום: ללא קרדיט
נשלח במייל ניתן להשתמש בתמונות המצורפות ללא מתן קרדיט
צילום: ללא קרדיט

Back to top button