חדשות הארץמבזקים

הרפורמה תצא לדרך? שר החלאות פורר הגיע להסכמות עם החקלאים

האחדות חקלאי ישראל ומשרד החקלאות הודיעו היום (שני) על הגעה להסכמות בנושא הרפורמה בחקלאות בהובלת השר עודד פורר.

עיקרי ההסכם:
– הגדלת התמיכה הישירה: התחלנו בתמיכה ישירה של 100 ש״ח לדונם. במסגרת ההסכם: החקלאים יקבלו תמיכה ישירה עד כ – 950 ש״ח לדונם למטעים.
המשמעות: התמיכה הישירה לחקלאי גדלה בפי 10 מההסכם המקורי.
– שינוי בצו המכס- הצלחנו לשמור על הגידולים המשמעותיים והמרכזיים כמו פלפל, עגבניה, גזר, תפוח אדמה, תפוחים ואפרסקים והגדלנו את ההגנה המכסית בצורה משמעותית בכדי לשמור על הייצור המקומי באזורי הגליל, גולן ועוטף עזה. המשמעות: שמירה על גידולים חקלאיים משמעותיים בעיקר באזורים האסטרטגיים- עוטף עזה והנגב, הערבה התיכונה והגולן והגליל (ולפי קריטריונים של יישוב סמוך גבול, ישובי עדיפות לאומית ושאר הישובים).
– הורדת התשומות לעובדים הזרים: ביטול האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים בחקלאות בסך 1,200 ₪ לשנה, הפחתה משמעותית של אגרות הבקשה לעובד בסך 620 ₪ המשולמות בגין העובדים הזרים בחקלאות (אגרות הבקשה ישולמו עבור חקלאי במקום להיות משולמות עבור כל עובד בנפרד) וניכוי חודשי משכר העו״ז על ידי קידום תקנות להעלאה משמעותית של הסכום המותר בניכוי.

– מניעת עליית מחירי המים – נקבע מנגנון שמחייב את המדינה לשפות ולפצות את החקלאים במידה ותהיה עליה במחירי המים*
– הגנת הצומח – מנענו את הניסיון לשנות את כללי הגנת הצומח ולהגן מכניסת מזיקים ווירוסים לחקלאות ישראל .
– חקיקה תומכת ייצור מקומי- מכירה ישירה וסימון ארץ מקור: הממשלה תפעל להשלמת הליכי החקיקה לסימון ארץ המקור במוצרי חקלאות, לעידוד השקעות הון בחקלאות וכן תקודם חקיקה שתאפשר מכירה ישירה בשטח חקלאי.
– השקעה בחקלאות הישראלית: תיקצוב של כ-600 מיליון ש"ח למחקר ולפיתוח בענפים בחלוקה שווה על פני השנים 2022 -2026, השקעות הון בענפי הצומח, הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים והגדלה של היצע הקרקעות לפרויקטים סולאריים בשטחים חקלאיים תוך מתן תמורה הולמת לחקלאים והבטחת המשך הפעילות החקלאית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההסכם צפוי להיות מאושר כפוף לאישור הנהלת התאחדות חקלאי ישראל.

"יש הסכם על הרפורמה בחקלאות! כולם הבינו שהם חייבים להכנס מתחת לאלונקה במאבק ביוקר המחייה. חברי הכנסת יחזרו בהם מהבקש לבטל הורדת המכסים, החקלאות תזכה בתמיכה משמעותית לעידוד השקעות הון, חדשנות ומו"פ ואזרחי ישראל יזכו בתוצרת חקלאית מגוונת, זולה יותר ולאורך כל השנה. ישלוט העם בסלט!" כתב שר החקלאות פורר.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״ההתמדה וההתעקשות שלנו בשמירה על החקלאות הישראלית ועל הייצור החקלאי – המקומי היתה במקומה. הגדלנו משמעותית את התמיכה הישירה לחקלאים, פעלנו להוריד את עלויות הגידול והתשומות עבור החקלאים ולתת הגנה מכסית מוגברת לגידולים אסטרטגים ולשמור על הגנת הצומח. נמשיך גם בממשלה הבאה לחזק ולפתח את החקלאות הישראלית המקומית לטווח הארוך. ייצור מקומי חזק משרת את הורדת המחיר עבור הצרכנים ושמירת בטחון המזון לדורות הבאים. יש עוד אתגרים רבים לטפל בהם בחקלאות ואת זה נעשה בממשלה הבאה. אני מודה לחבריי להנהגה החקלאית שיחד עמדנו מאוחדים עד לחתימה על ההסכם, למשרד רה״מ ובראשו למנכ״ל משרד רה״מ, יאיר פינס ואמיר ברקן שלקחו על עצמם את משימת הגישור בכדי לייצר תוצאה ראויה ומאוזנת עבור החקלאים ועבור הצרכן כאחד״.

שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן צייץ כעת בחשבון הטוויטר שלו: "הרפורמה בחקלאות יוצאת לדרך! מורידים מכסים, משקיעים בחקלאות הישראלית, מעלים את המגוון ומורידים מחירים. רק ככה עושים מהפכה."

ראש הממשלה לפיד בירך ואמר: "אני מבקש לברך את שר החקלאות פורר, שר האוצר ליברמן, יו"ר הכנסת מיקי לוי, וכמובן את החקלאים והחקלאות הישראלית על ההסכם החשוב שהושג. החקלאות הישראלית היא ערך והיא עתודת המזון של כולנו. הממשלה הזאת הצליחה להביא להסכם שיביא את החקלאות הישראלית במחיר הוגן לצרכן הישראלי ובאותה העת תשמור על הנכס של החקלאות והחקלאים."

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן
Back to top button