חדשות הארץמבזקים

ראש עיריית ראשון לציון אישר את מתווה הסכם פינוי "מטווח 24"

לאחר שנים רבות של מו"מ בין משרד הביטחון ועיריית ראשון לציון, הביא הערב (חמישי) ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, את פרטי ההסכם לפינוי מטווח 24 לאישור מועצת העיר. בשטחה של העיר ראשון לציון מצוי מחנה צבאי בשטח של כ-7,500 דונם ליד חוף ימה של ראשון לציון. ההסכם פורץ הדרך עם משרד הביטחון אינו קובע בשלב זה אם יהיה פינוי מלא או חלקי. הדבר ייקבע על פי עמדת המשרד, לאחר בחינת החלופות בדרום הארץ ותוך שנה מחתימת ההסכם. אך גם כרגע במידה שהפינוי יהיה חלקי – מדובר על פינוי שטח של בין 1,300 ל-8,000 דונם שישוחררו חזרה לעיר.

רצועת החוף המצויה בשטחה של העיר ראשון לציון היא באורך של כ-6 קילומטר, אך נכון להיום רק כ-900 מטרים חוף עומד לרשות הציבור ותושבי העיר. בעוד שכמעט 5 קילומטר חוף "כלואים" בשימוש הצבא כחלק ממטווח 24.

לאחר פינוי המטווח, יתווספו לרצועת החוף של העיר עוד כ-2 ק"מ דבר אשר ישלש את גודלה של רצועת החוף. המהלך יביא לפתיחת נתיבי גישה נוספים אל החוף, מה שישחרר את העומס מאזור ההגעה אל החוף ויקל על תושבי האזור והתושבים בכלל אשר סבלו מגודש תנועה בציר הגישה היחיד והצר שהיה אל הים עד כה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במועצה הוצג גם המודל הכלכלי של פינוי המטווח, שהציג תחזית לפיה הסכום לפינוי חלקי (8,000-1,300 דונם) נאמד בין 1.5 ל-2 מיליארד שקל; ואילו הפינוי המלא (9,500 דונם) נאמד בין 2 ל-2.4 מיליארד שקל. בנוסף, לפי התחזית השמרנית ביותר, התשלום עבור הפינוי יוחזר לעירייה במלואו משיווק קרקעות ליחידות דיור, מסחר ותעסוקה – ואף עם עודף.

פינוי זה יאפשר גם בנייה של כ-10,000 יחידות דיור, מסחר ותעסוקה צמודות דופן למתחם ה-1000 הקיים. חלק מיחידות הדיור מיועדות לדיור בר השגה או דיור עם שכירות לטווח ארוך. בשטח המיועד לפיתוח עירוני מתוכנן רובע חדש מרובה שימושים במערב העיר, אשר יקום בהמשך למתחם ה-1000 – כל זאת כחלק מן החזון העירוני של ראשון לציון, שצפויה בשנים הקרובות לגדול בכ-100,000 תושבים ולהפוך לעיר השלישית בגודלה בארץ.

בנוסף יוקמו גם אזורי מסחר ובחלקים המערביים יותר, פיתוח תיירותי ושטחים פתוחים לאורך רצועת החוף. מרבית שטח הבסיס יהפוך ברבות הימים לשמורת טבע שבה ישמרו על ערכי טבע מוגנים ותתאפשר נגישות לחוף הים.

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, מקדם החל מכניסתו לתפקיד לפני כשלוש וחצי שנים, את ההסכם ההיסטורי לפינוי מטווח 24. בשבועות האחרונים הגיעה עיריית ראשון לציון לטיוטת חוזה חיובית מול משרד הביטחון באשר לפינוי הבסיס, והיא קרובה יותר מתמיד לחתימה על ההסכם ולכן הוא מובא כעת לאישור מועצת העיר.

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "עבורי כמי שנולד וגדל בעיר כל חייו, פינוי מטווח 24 היה בגדר חלום שאני היום כראש עירייה, הולך להגשים לכל תושבי העיר. שנים דובר על פינוי המטווח ושחרור השטח העירוני, ומרגע כניסתי לתפקיד ראש העירייה לפני כשלוש וחצי שנים שמתי לי למטרה לממש את החזון שלי ולהחזיר את הים לתושבי העיר. אני רוצה להודות לחברות וחברי המועצה שאישרו והעבירו את ההסכם לפינוי המטווח ובכך היו חלק באחד מהאירועים המכוננים בתולדות העיר ראשון לציון. כל זה לא היה מתאפשר ללא שעות ארוכות של עבודה מקצועית ומוקפדת של גורמי העירייה השונים. אני רוצה להודות גם למינהל התכנון שמסייעים לנו רבות בפינוי, ולמשרד הביטחון – שותפים אמיתיים ומקצועיים שנכונים סוף כל סוף לאחר שנים, לעבוד איתנו על הסכם לפינוי המטווח".

ראש אגף אמון (מבצעים, לוגיסטיקה ונכסים) במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') נתי אפרתי: "אישור המתווה היום עם עיריית ראשון לציון, מהווה צעד נוסף במהלך הלאומי שמוביל משרד הביטחון בשיתוף עם מנהל מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, להוצאת מחנות צה״ל ממרכזי הערים לטובת פיתוח אזרחי וכלכלי. משרד הביטחון ימשיך לפעול לפינוי שטחים באזורי ביקוש, להגדלת היצע הדיור ופיתוח אזרחי וכלכלי".

צילום: עיריית ראשון לציון
צילום: עיריית ראשון לציון
צילום: עיריית ראשון לציון
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח