צרכנות

האם ניתן לערוך הדרכות הוריות אונליין?

קרדיט תמונה: FREEPIK

אין הורה שלא יידע 'לשלוף מן המותן' שלל אתגרים בהם הוא פגש עם ילדיו.

אלו אינם מוכרחים להיות מקרי קיצון דוגמת ילד בעל התנהגות אלימה, ולמעשה, מרבית המקרים נוגעים דווקא בהיבטים שגורים יותר כגון ילד המסרב להתרחץ, ילד שאיננו לגשת אל שולחן האוכל בזמן, ילד שאיננו מוכן לסייע במטלות הבית ועוד.

ממעוף הציפור, ניתן לתאר את המקרים הללו במונח הבא: סמכות הורית – היכולת שלנו להעניק למילים שלנו משמעות. הדרכת הורים נועדה בדיוק לשם כך. להפסיק להיות הורים המדברים בסימני שאלה, לתת סימוכין למה שאנו מבקשים מילדינו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

טעות נפוצה היא לראות בהדרכה ההורית בתור מוצא אחרון. הדבר נובע לעתים מתהליך שההורים עוברים עד להכרה בכך שסיוע חיצוני עשוי להועיל. לעתים גם מטעמי זמן. הרי בין כה וכה אנו עמוסים בין מטלות, עבודה, פקקים, להוציא ולהחזיר מבתי הספר והגנים. כל שמתחשק לנו הוא להניח את הראש על הספה עם סוף היום.

אני תמיד בעד הדרכה המתקיימת באופן פרונטלי, אך כאשר תקציב הזמן איננו עומד לרשותנו, הרי שאני בהחלט מציע את האפשרות להדרכת הורים אונליין ב-ZOOM, ב-Skype או דרך שלל הפלטפורמות הנוספות הקיימות.

אני בעד ו… מסייג זאת במפגש אחד בלבד. מיד אסביר את דבריי.

מה צפוי לנו בהדרכה ההורית?

רבים נוהגים להקביל את ההדרכות ההוריות למעין טיפול פסיכותרפי. חשוב לי לציין כי מדובר בהדרכה קצובה בזמן המתפרשת על גבי 8 מפגשים.

ההדרכה היא פרקטית מאוד, וכבר במפגש הראשון בו תספרו לי על האווירה שבבית ועל האתגרים ההתנהגותיים בהם אתם פוגשים, אחלוק אתכם עצות מעשיות אותן ניתן ליישם כבר באותו היום.

העיקרון המנחה אותי הוא שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לבקש מילדינו לשנות את התנהגותם, אך קל ופשוט שנשנה אנו (ההורים) את ההתנהגות שלנו.

דרך השינוי שנחולל בנו, נקרין זאת גם על ילדינו.

דוגמה קלאסית לכך היא ילד המסרב לסדר את צעצועיו בסוף היום. צעקות ואווירת רוגז מצדנו רק יעוררו אצלו אנטגוניזם. במיוחד כאשר איננו מגבים את מילותינו בדבר ואט אט מסדרים את החדר בכוחות עצמנו.

אני אומר, נחליט קודם כל שלא צועקים. הרי אם נודה על האמת זה לא הועיל כלל. מודיעים כי מעתה צעצועים שלא יוחזרו למקום, פשוט יילקחו למדף העליון של הארון ויוחזרו לאחר מספר ימים.

בפעם הראשונה הילד עשוי לבכות, לצעוק ולהתרגז, אך בפעם השנייה והשלישית, הוא יבין כי אין לו כאן כל רווח. הרי כשהוא התנגד והתווכח, בסופו של דבר הוא הרוויח זמן נוסף עם צעצועיו. עתה התוצאה היא שונה.

הכול בר ביצוע מרחוק למעט המפגש השני

מטרת ההדרכה ההורית היא לשפר ולשנות ממפגש למפגש.

אני עורכים תכנית עבודה ומיישמים אותה בשטח. בכל מפגש מבינים מה הועיל יותר, מה הועיל פחות, כיצד אנו הגבנו וכיצד ילדינו הגיבו. כל מה שמתואר עד כה, ניתן לביצוע גם כאשר המפגשים מתקיימים באופן מקוון, זאת למעט המפגש השני.

המפגש השני מתקיים אצלכם בבית. זהו מפגש פאסיבי אליו אני מגיע על תקן מתבונן בלבד. אינני מתערב, אינני אומר דבר.

אינני מפחית מתיאוריכם באשר לאווירה שבבית, אך זהו דבר אחר לצפות בה בזמן אמת. זהו מפגש מועיל וחשוב עבור התהליך שנעבור ביחד.

הוא מאפשר לי לגבש מסקנות ולדייק את תכנית העבודה שלנו.

יתר המפגשים, יוכלו לשוב חזרה אל הזירה המקוונת. אגיד מראש כי אני תמיד נותן עדיפות לזום, סקייפ או כל פלטפורמה המאפשרת שיחות יחד עם מצלמה. כמה שיותר לנסות ולחקות את האווירה המתקיימת במפגשים פרונטליים.

זהו האופן בו אני נוהג, וזוהי המלצתי עבור כל הורה והורה הבוחנים ובוחנות את האפשרות לקבלת הדרכה מקוונת.

אודות רון שמעוני

רון שמעוני, בעל תואר שני בחינוך, מנהל חטיבת ביניים ומוסמך בהדרכה הורית בשיטת מיכל דליות בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך.

את ההדרכות הפרונטליות ניתן לערוך ב-3 מיקומים במרכז הארץ: בתל-אביב, פתח-תקווה וברעננה. יש לציין כי יתכנו שינויים במיקומי הקליניקות, ומומלץ להתעדכן ישירות באתר.

למידע נוסף, וכן להתייעצות עם רון שמעוני היכנסו: https://www.ronshimoni.co.il/

Back to top button