מבזקיםפוליטי / מדיני

היסטוריה: חוק זכויות רווחה לבעלי מוגבלויות עבר במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות בקריאה שניה ושלישית. 42 חברי כנסת תמכו בחוק שנהנה מתמיכה רחבה של הקואליציה והאופוזיציה.

החוק עלה להצבעה לאחר שהוכן לקריאה שניה ושלישית בסוף השבוע שעבר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. להליך החקיקה, שהחל בחודש פברואר, היו שותפים חברי הכנסת מכל סיעות הבית לצד ארגונים רבים לקידום רווחתם וזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. הליך החקיקה כלל דיונים מעמיקים על משמעותו של החוק, החלתו והשפעותיו, וזאת בשותפות מלאה של הציבור הרחב, ארגונים לזכויות אנשים עם מוגבלויות ומשפחות לאנשים בעלי מוגבלות.

על פי החוק, אלפי דיירים יועברו ממעונות ומהוסטלים למגורים עצמאיים, בדירות בקהילה, כאשר הם מלווים בתכניות תומכות. יודגש כי לאחר יישום מלא של החוק, רוב האנשים עם מוגבלות אשר תחת אחריות המשרד, יתגוררו בדירות בקהילה והמעונות וההוסטלים יעברו למודל עבודה שונה שבו יתגוררו בכל מסגרת 24 דיירים לכל היותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי החוק החדש, לראשונה זכויות הרווחה של אנשים עם מוגבלות מוגדרות בחוק בהתאם לאמנת האו"ם (CRPD) עליה חתומה מדינת ישראל החל משנת 2012. החוק החדש מרחיב את אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם. משמעות החוק כי היא המדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד מעבר של בעלי מוגבלויות לחיים בקהילה.

במסגרת מגוון האפשרויות שיוצעו לזכאי השירות גם אפשרות לסל תקציב אישי: הקצאת מסגרת תקציבית לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות של זכאי השירות, מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה: סיוע של עו"ס, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי זוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, קבוצות טיפוליות סביב הקניית מיומנויות חברתיות, סיוע לאדם עם מוגבלות בקבלת שירותים בקהילה ומיצוי זכויותיו ועוד.

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן: "אני נרגש היום כפי שלא הייתי זמן רב. עמדנו בהבטחה המרכזית שלנו לציבור האנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם והעברנו חקיקה שתשנה את חייהם של אלפי אנשים באופן דרמטי. אני מודה לכל חברי וחברות הכנסת שתמכו בחוק ולשותפים הרבים שלנו לאורך הדרך: הארגונים האזרחיים, יו"ר ועדת הרווחה של הכנסת, שר האוצר ליברמן וראש הממשלה לפיד. התחייבנו לחולל מהפכה בחייהם של אנשים עם מוגבלות ולהחזיר אותם לקהילה ואנחנו יוצאים לדרך".

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד: "זה לא חוק רגיל עבורי. אני אבא של יעלי. לכל מי שאומר ׳אתה נאבק על החוק הזה בגלל הבת שלך׳, התשובה היא כן. בהחלט. לגמרי. כששואלים אותי מה ההחלטה הכי חשובה שעשיתי בפוליטיקה, אני עונה תמיד – לתת תרופות חינם לניצולי שואה, בשביל אבא. היום אני מוסיף גם את החוק הזה, בשביל יעלי.

״הגיע הזמן להסדיר ולתקצב את השירותים והכלים שמדינת ישראל מעניקה לאנשים עם מוגבלויות ולבני משפחתם. הגיע הזמן להעניק להם מקום בגן הילדים, כיסא בכיתה מיוחדת, תעסוקה או פתרון דיור הולם בהוסטל או בקהילה בבגרותם. זו הפעם הראשונה שהזכויות של האנשים האלה מוגדרות בחוק״.

מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן: "בזכות ההתגייסות של חברי הכנסת הצלחנו להשלים הליך חקיקה מורכב במהירות שיא ולהגיע להסכמות עם כל הנוגעים בדבר. משרד הרווחה והביטחון החברתי כבר החל להיערך ליישום החוק ואת התוצאות אנחנו נראה בשטח בחודשים הקרובים".

צילום: freepik
Back to top button
אפשר התראות מסכים לא תודה