מבזקיםפוליטי / מדיני

חוק זכויות רווחה לבעלי מוגבלות צפוי לעלות לקריאה שנייה ושלישית: "חוק היסטורי"

לאחר מרתון דיונים, ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בראשונת ח״כ אפרת רייטן מרום, הכינה את חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, אשר צפוי לעלות להצבעה שנייה ושלשית, בשבוע הבא.

בהכנת החוק היו שותפים חברי הכנסת מכל סיעות הבית קואליציה ואופוזיציה שחברים בוועדה, אשר שיתפו פעולה למען קידום החוק. על פי המוצע בחוק – אלפי דיירים יועברו ממעונות ומהוסטלים למגורים עצמאיים, בדירות בקהילה, כאשר הם מלווים בתכניות תומכות. יודגש כי לאחר יישום מלא של החוק, רוב האנשים עם מוגבלות אשר תחת אחריות המשרד, יתגוררו בדירות בקהילה והמעונות וההוסטלים יעברו למודל עבודה שונה שבו יתגוררו בכל מסגרת 24 דיירים לכל היותר.

במהלך העבודה על חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות, התנהל תהליך ארוך ואינטנסיבי אשר כלל דיונים מעמיקים על משמעותו של החוק, החלתו והשפעותיו, וזאת בשותפות מלאה של הציבור הרחב, ארגונים לזכויות אנשים עם מוגבלויות ומשפחות לאנשים בעלי מוגבלות

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי החוק החדש, לראשונה זכויות הרווחה של אנשים עם מוגבלות יוגדרו בחוק בהתאם לאמנת האו"ם (CRPD) עליה חתומה מדינת ישראל החל משנת 2012. החוק החדש ירחיב את אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם. משמעות החוק כי היא המדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד מעבר של בעלי מוגבלויות לחיים בקהילה.

במסגרת מגוון האפשרויות שיוצעו לזכאי השירות גם אפשרות לסל תקציב אישי: הקצאת מסגרת תקציבית לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות של זכאי השירות, מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה: סיוע של עו"ס, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי זוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, קבוצות טיפוליות סביב הקניית מיומנויות חברתיות, סיוע לאדם עם מוגבלות בקבלת שירותים בקהילה ומיצוי זכויותיו ועוד.

שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן: "התעקשנו שהכנסת לא תפוזר מבלי שהחוק החשוב הזה יעבור. התחייבנו לחולל מהפכה בחייהם של אנשים עם מוגבלות ולהחזיר אותם לקהילה ועשינו זאת. משמעות העברת החוק היא שמשרד הרווחה יוכל להתחיל ביישום החוק ובהעברת אנשים עם מוגבלות לקהילה באופן מיידי ללא קשר להתפתחויות הפוליטיות. אני מודה ליו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אפרת רייטן ולחברי הוועדה מכל סיעות הבית על ההתגייסות שלהם להעברת החוק".

יו״ר ועדת העבודה והרווחה, ח״כ אפרת רייטן מרום: ״בהתרגשות רבה ובתום עשרות שעות דיונים בשיתוף הארגונים, המשפחות ומשרדי הרווחה, האוצר והמשפטים הצלחנו לעשות היסטוריה ולהביא להצבעה חוק שהוא לא פחות ממשנה תפיסת חיים לאנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם ומעגן את זכותם של אנשים עם מוגבלות לחיים עצמאיים ואוטונומיים בקהילה. יום שלא אשכח לעולם, תודה על הזכות שניתנה לי".

מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן: "אני משוחחת מדי יום עם בני משפחה של אנשים הנמצאים במסגרות חוץ-ביתיות המבקשים להעבירם לקהילה, קרוב לבית לחיים עצמאיים. אני שמחה שהצלחנו להפיג את חששותיהם ולהשלים את הליך החקיקה במהירות שיא, שמא החוק יעוכב בגלל הבחירות. משרד הרווחה ימשיך ללוות את הדיירים ובני משפחותיהם לעבר חיים בקהילה עם תמיכה מלאה שלנו".

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, דן רשל: "מבקש להודות בשם הנציבות לשר הרווחה, מנכ״לית המשרד ועובדי המשרד, וכן ליושבת ראש הוועדה, ח"כ אפרת רייטן, לארגונים החברתיים ולאנשים עם מוגבלות על שיתוף הפעולה בניסוח החוק. מדובר בצעד משמעותי בדרך למימוש זכויותיהם של כלל האנשים עם מוגבלות בישראל, בהתאם לאמנת האו״ם בדבר זכויותיהם של אנשים מוגבלות ולחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת נכחו גם נציגי הארגונים האזרחיים שבירכו על הכנת החוק להצבעה."

"ארגון בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות מברך על אישורה של הצעת החוק בוועדת העבודה והרווחה ומודה לכל מי שסייע לשיפורה ולקידומה ובפרט לחה"כ אפרת רייטן, יו"ר הוועדה, לחה״כ מאיר כהן, שר הרווחה, לחה"כ מיכל וולדיגר ולמנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן", נאמר בהודעה. "אישורה של הצעת החוק היא צעד היסטורי לקראת מימוש זכותו של כל אדם עם מוגבלות לחיים עצמאיים ואוטונומיים בקהילה ולקבלת הסיוע הנדרש לשם כך. אנו קוראים לכל השרים ולחברי הכנסת מכל סיעות הבית להתלכד סביב הצעת החוק ולהעבירה בקריאות שנייה ושלישית לפני פיזור הכנסת. זו תהיה בשורה של ממש מהכנסת היוצאת לעשרות אלפי אנשים עם מוגבלות בישראל" .

גם אלו"ט פרסמה הודעה: "אלו"ט מברכת את שר הרווחה והבטחון החברתי מאיר כהן, מנכ"לית המשרד סיגל מורן וח"כ אפרת רייטן יו"ר ועדת העבודה והרווחה, על העבודה המאומצת בהבאת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. אחרי עשור, אנשים עם מוגבלויות בכלל ועם אוטיזם בפרט יזכו סוף סוף לשירותי רווחה מעוגנים בחוק".

ארגון אקי"ם: "היינו כחולמים. אנחנו נרגשים ושמחים ביותר על ההיסטוריה שהתרחשה היום בכנסת. אישור חוק שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלות בוועדת הרווחה היום מביא עמו בשורה של ממש ומניח תשתית שתאפשר לכל אדם עם מוגבלות להיות שייך לקהילתו מתוך ריבונות על חייו. החוק המעוגן בתקציב, יש לציין, מאפשר גם לאנשים עם מוגבלות שזקוקים לרמת תמיכה גבוהה לבחור לחיות בקהילה, סל שירותים שכולל שירותים חדשים כמו ליווי אישי, וכן כולל החוק מעבר מהמעונות לקהילה, טיפול וסיוע במעונות כך שלא יהיו גדולים כמו היום."

"ביום שני השבוע כבר היינו בטוחים שהצעת החוק יורדת לטימיון אך שר הרווחה מאיר כהן ומנכ"לית המשרד סיגל מורן, הובילו מהלך אדיר ועשו את הבלתי יאומן בשיתוף יו"ר ועדת הרווחה אפרת רייטן שהתגלתה כפרלמנטרית ערכית יוצאת דופן וביחד עם חברי הכנסת מכל סיעות הבית. ביחד עם הארגונים החברתיים ובהקשבה מלאה לנו הבלתי יאומן קרה וכולנו מלאי הערכה ותודה להם". הוסיפו.

ארגון אילן: "אילן מודה לשר הרווחה, מנכ"לית המשרד והצוות המקצועי על עבודה מיקצועית, נחושה וקשובה בניסוח חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות. הדיונים בוועדה היו אינטנסיביים ולאורך כל הדרך ניכר כי חברי הוועדה היו רתומים וקשובים להערותנו לטובת ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית מוטורית. אילן רוצה להודות גם ליושבת ראש הוועדה חה"כ אפרת רייטן על ניהול הדיונים באופן מקצועי תוך רגישות מירבית לדעות השונות שהושמעו סביב השולחן. אנו גאים לקחת חלק בתהליך ניסוח חוק חשוב זה שעושה צדק עם אנשים עם מוגבלות ומשפר את איכות חייהם".

נעמה לרנר מהתנועה לעצמאות: "הערב עבר בוועדת העבודה והרווחה הנוסח הסופי של הצעת חוק שירותי רווחה, נוסח שעושה צעד גדול ראשון בדרך למהפכה שאנחנו מייחלים לה כל כך הרבה שנים. בוועדה התנהל קרב על כל מילה מגבילה, על כל פינה שבה חופש הבחירה הוגבל. משרד הרווחה, ומנכלית המשרד סיגל מורן בפרט, היו קשובים והתאמצו לקבל את הערותינו המהותיות. גם אנחנו, ארגוני זכויות האדם, נאלצנו להתפשר, והרבה. ח"כ אפרת רייטן ניהלה את הדיון בוועדה ברגישות רבה. בסופו של שבוע אינטנסיבי ויום ארוך בוועדה, יצא לאור מוצר מוגמר שמדינת ישראל יכולה להיות גאה בו. כעת, חשוב שהחוק יעבור בקריאה שניה ושלישית, עוד בכנסת הזו. אנחנו מקווים שחברי הכנסת כולם, אופוזיציה כקואליציה, יצביעו בעד החוק, ויאפשרו לאנשים עם מוגבלות תקווה לחיים של כבוד ומשמעות בקהילה".

צילום: pexels

Back to top button