כלכלהמבזקים

נשיא התאחדות התעשיינים מזהיר: "אוכלוסיות שלמות בישראל יתדרדרו לעוני"

"אם לא תצמצם את העלאת הריבית – אוכלוסיות שלמות בישראל יתדרדרו לעוני", כך קרא לפני שעה קלה (שלישי) נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר לנגיד בנק ישראל בכנס אלי הורביץ בירושלים, בעקבות העלאות הריבית האחרונות והחשש ההולך וגובר למיתון.

לדברי נשיא ההתאחדות "התחזיות של הגופים הבינלאומיים לגבי צמיחה מעודכנים לרעה מחודש לחודש. בשעה כזו, גם אם תידרש העלאת ריבית מסוימת, היא תוכל להיות מצומצמת יותר בהשוואה לעולם. הריבית פוגעת בעסקים, בעיקר בקטנים, ובמשקי הבית הנסמכים על הלוואות או משכנתאות. אם צפוי לנו מיתון, העלאה חדה מידי של הריבית תקרב אותו שלא לצורך".

נשיא ההתאחדות גם התייחס לגל ההתייקרויות שעבר לאחרונה במשק, והציג את "עשרת הדיברות" שיצר להורדת יוקר המחייה, בהם חמישה צעדים לביצוע וחמישה צעדים שיש להימנע מהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חמשת הדברים שקרא לבצע הנם לצמצם את העלויות לעסקים, בהם ארנונה עסקית ומס חברות; להגדיל את היצע הדירות; להפחית מע"מ על מוצרי יסוד באמצעות מעבר למנגנונים שמקובלים על ידי מדינות ה- OECD; להחיל סבסוד ישיר לחקלאים; וליצור פתרונות ותשתית לכלכלה ירוקה.

חמשת הצעדים שקרא לא לבצע הנם לא לייקר את עלות ההעסקה, שכן העלאה לא אחראית של השכר ושל העלויות תפגע ביוקר המחייה ובעסקים הקטנים; לא להיכנע לוועדי עובדים; לא להטיל מיסים לא מידתיים – אם הממשלה, כל ממשלה, רוצה להעלות מיסים לקידום מטרות ספציפיות עליה לקזז את העלות; לא להכביד את הרגולציה – רשות הרגולציה עוד לא קמה, אבל הרגולטורים כבר החלו להתעלם ממנה על אף שעלות הרגולציה תוביל ישירות להעלאת יוקר המחייה; ולבסוף קרא רון תומר לממשלה שלא לבחור להתנהל בכלכלת בחירות ולהיכנע ליוזמות פופוליסטיות כגון הצעות להעלאות שכר, למיסוי עסקים ולפיקוח מחירים. גם בתקופת בחירות יש לזכור את האחריות לניווט הכלכלה.

נשיא ההתאחדות אף התייחס למשבר עם המורים, ואמר כי "צודק שר האוצר על התעקשותו לכרוך את הסכם השכר בצעדים נוספים. לאור מצב מערכת החינוך, אם יסכים שר האוצר לתוספות שכר למורים ללא שינויים נוספים שישפרו את מערכת החינוך, הוא יחטא לתפקידו. יפה בן דוד ומקביליה בארגון המורים, דוחים כל רעיון לשינוי. לפער הגבוה של ימי החופשה בין המורים וההורים בישראל, ישנן השלכות קשות על הכלכלה, המובילות לפגיעה חמורה בתוצר ובפריון העבודה".

נשיא התאחדות התעשיינים ד״ר רון תומר עם שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה.
צילום: דוברות התאחדות התעשיינים
Back to top button