מבזקיםפוליטי / מדיני

"לראשונה, מכירה המדינה במעמדם, בתרומתם ובחשיבותם של האחים השכולים"

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה חוק הכרה באחים שכולים. לדברי יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום (העבודה) "לראשונה, מכירה המדינה במעמדם, בתרומתם ובחשיבותם של האחים השכולים".

יוזמת החוק, מיכל שיר-סגמן (תקווה חדשה) הדגישה כי הנוהל בדבר יידוע משפחות נפגעים מכוחות הביטחון או בפעולות איבה הנהוג כיום, קובע כי מקבלי ההודעה הם בני-זוג, הוריו וילדיו של הנפגע, ואין כל התייחסות לאחיו של הנפגע. כך גם לגבי עדכון על אירועים שונים שנערכים בהקשר של נסיבות הפגיעה, כגון טקסי זיכרון. "בארבע השנים האחרונות ליוויתי אחים ואחיות של חללים, והיום אנחנו עושים היסטוריה, והם מפסיקים להיות שקופים. משרד הביטחון הגדיל לעשות והתייחס לסעיפי הזכויות, הגדלת סל שירותי התמיכה הנפשית, אלו צעדים מבורכים ואינם-מובנים מאליהם".

מטרתה של הצעת חוק זו היא להעניק הכרה לאחים ולאחיות שכולים, להבטיח כי הם יקבלו הודעות רשמיות על קרות האסון ועל טקסים ואירועים כאמור, לאפשר להם להשתתף בטקסים ואירועים, וליידע אותם אודות הזכויות להן הם זכאים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים, בירך על השינוי בזכאות למימון ללימודים עד גיל 40, והדגיש כי "האחים השכולים כבר לא שקופים. זהו יום היסטורי בתולדות החברה הישראלית ורגע מכונן עבור עשרות אלפי אחים שכולים. ההכרה הרשמית במעמדם כחלק בלתי נפרד ממשפחת השכול, היא תיקון עוול היסטורי, ואני נרגש מאוד, גם מכך שהצלחנו להוסיף הטבות ללימודים אקדמיים ולהרחיב את הטיפולים הפסיכולוגיים גם לטיפולים רגשיים למען האחיות והאחים". יובל ליפקין, מנכ"ל הארגון, שיבח את פעילו שר הביטחון בקידום החוק, אייבי מוזס, יו"ר נפגעי פעולות האיבה, סיפר על בנו ואשתו שנשרפו למוות מבקבוק תבערה שהטילו מחבלים על מכוניתם, כשאחיהם נמצאים אף-הם ברכב. אריאלה ידידיה-ברגהש, אחות שכולה, ציינה את החשיבות של הכרת אחים שכולים נוספים "שמבינים מה עובר אליך". אריה מועלם, ראש אגף משפחות במשרד הביטחון, ציין כי "מדובר בתיקון עוול בן שנים, והוספנו תוספת משמעותית להכרה, כשהאחים השכולים יקבלו את מימון הלימודים ישירות – ולא דרך חשבון ההורים". דן נימני, רכז הביטחון באגף התקציבים העריך כי עלות החוק כ-4 מיליוני ₪.

סגן שר הביטחון למשפחות השכולות: "אני יודע שאין מזור מהותי לכאב העצום שחי אתכם"
צילום: ללא קרדיט
Back to top button