בריאותמבזקים

90% ממקרי סרטן העור נגרמים עקב חשיפה לא מבוקרת לשמש

ועדת הבריאות התכנסה היום (שני) לדיון בנושא מחלת סרטן העור הנגרמת בעיקר כתוצאה מחשיפה לשמש.

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן אמרה בדיון כי נושא החשיפה לשמש כגורם משמעותי למחלת סרטן העור, לא מקבל מספיק חשיפה בציבור וצריך שתהיה תכנית לאומית לנושא "בסרטן העור ישנן פעולות רבות, חלקן אפילו פשוטות ביותר, שניתן לעשות על מנת למנוע את המחלה ולגלותה בשלב מוקדם. אנחנו בוועדה נעמוד על יישום אותם צעדים שעלינו כמדינה וכחברה לעשות בכדי למנוע ולצמצמם את התחלואה, בדגש על האבחון הראשוני בקהילה, רצף טיפולי הסברה וחינוך, הקמת מתקני הצללה – ומעבר לכך קידום תכנית לאומית שתתכלל ותרכז את כל הצעדים והפעולות שמשרדי הממשלה עושים כל אחד בתחומו לכדי מאמץ מערכתי אחוד. זוהי חובתנו ואחריותינו לדאוג לכך שהתכנית לאומית – שעתידה להציל חיים ולמנוע תחלואה – תצא לדרך".

מירי כהן, משרד הבריאות: "תבוא תכנית לאומית למלחמה מול סרטן העור. נעשת פעילות בנוגע להגנה על העור ותעשה עוד פעילות הסברתית רבה בנושא ע"י תכנית וקריאה לגופים נוספים דוגמת רשויות מקומיות, ממונים על החופים ועוד. יש לדאוג להסברה אף על ההצללה בכל מקום".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ענבל כהן תובל, מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור: "החזון של העמותה לקידום תכנית לאומית למלחמה בסרטן העור. 90% ממקרי סרטן העור היא בגלל חשיפה לא מבוקרת לשמש בגילאי הילדות וההתבגרות. ולכן ההתערבות חשובה בהסברה ומניעה מגיל מוקדם. זו המחלה שהכי קל לשנות אותה. אם נבין את הצורך בהתמגנות וזהירות מפני השמש – נחסוך הרבה מאוד. העלות בטיפול היא מיליון ש"ח לחולה ובאמצעות תכניות הצללה, חינוך ועוד ניתן לחסוך כ25% מהעלות השנתית של טיפול בסרטן העור.

אילוסטרציה. Melanoma photo created by freepik – www.freepik.com

דנה פרוסט, האגודה למלחמה בסרטן: "גורם הסיכון העיקרי לתחלואה במלנומה הוא חשיפה לקרינת השמש ובעיקר כוויות בגיל הילדות. אימוץ כללים להתנהגות נכונה בשמש יכול להפחית משמעותית את הסיכון לתחלואה, ובמקביל, אבחון מוקדם של מלנומה יכול להעלות באופן משמעותי את סיכויי הריפוי. יש חשיבות גבוהה לכל פעילות ההסברה בכל הגילאים".

ד"ר עמית סביר, השירות המטאורולוגי: "אנחנו מגישים תחזיות שעתיות לקרינה – חשוב שיפרסמו את המידע הזה. בתקופה הקרוב הנעשה עמוד עם שעות כאלו בחלוקה גיאוגרפית לכל רשות מקומית".

רופא הכנסת, ד"ר נעם אופק ששותף יחד עם הוועדה במיזמי העלאת המודעות בקרב באי הכנסת בנושא בימים אלו לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, אמר בדיון כי "צריך להוסיף בהפצת הנושא וזה יכול גם לעבור דרך סוכני שינוי דוגמת קוסמטיקאיות וכדו' שרואים ונחשפים יותר לצדדים בעור של הפציינטים. לדבריו, "בניגוד לסרטן שד שיש ממוגרפיה ועוד, כאן ההוכחה היחידה והאפשרות לגילוי של גידול ממאיר בעור נעשה רק על ידי רופאי עור שמפנים לביופסיה ולכן יש חשיבות רבה בהעלאת המודעות".

יוסי בן מיכאל, רע"ן בריאות בצה"ל "בצבא בשלבים הראשונים של הטירונות כבר יש חינוך גדול לנושא ויש אף שיעורים חובה. צה"ל מספק מקדמי הגנה שחובה לכל אחד ואחד לשים. אנחנו בונים בסיסים בדרום ואיני רואה כרגע שיהיה בהם הצללה מספקת – יש לקחת את זה בחשבון. חשוב להשפיע על זה. יהיו שם הרבה בשמש. בצה"ל יש הקפדה על שעות פעילות ויש חובה על חבישת כובע ושרוולים ארוכים. כובעי מצחיה הם למפקדים בלבד וכובע שמהווה הצללה גם על האזוניים הוא מה שחובשים חיילים"

צילום: דוברות הכנסת

יהלי ישי, חולה בסרטן העור שיתף בדיון: "איבדתי את כל תחביבי. הרבה מאירועים החברתיים הם בשמש וזה מאוד מגביל מהסיבות האלו. אובחנתי שבוע אחרי שחזרתי מירח דבש וגם גברים שעוברים טיפולים צריכים לעשות הפריה חוץ גופית וזה דרמטי בזוגיות צעירה. היו רבים שפגשתי שהתגרשו על כך. אשתי אמורה ללדת בעוד שבוע אבל זה לקח שלוש שנים. הרבה פעמים אנשים עוזבים את העבודה ולא יכולים לתפקד כרגיל".

מיכל שוהם, חולה בסרטן העור שיתפה בדיון: "בתחילת גיל הנעורים הבנתי על עצמי את הנזקים של השמש. שומה מוזרה על היד גילתה מלנומה ואחר"כ היא חדרה לריאות. נאלצתי להפסיק עם הטיפול בגלל מחלה אחרת שנבעה מהטיפול וזה דורש ממני תעצומות נפש מאוד גדולות. מקווה שהדיון הז יביא לשינוי וייחסך מאחרים המסע הקשה אותו אני עוברת".

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button