חדשות הארץמבזקים

שר הביטחון: הכנו תגובות עוצמתיות למקרה של פגיעה באזרחים ישראלים

שר הביטחון לוועדת החוץ והביטחון: תכנית Middle East Air Defense (MEAD) כבר הביאה לסיכול ניסיונות איראנים לאתגר את ישראל ומדינות נוספות.

ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, שומעת כעת (שני) את סקירתו של שר הביטחון, ח"כ בני גנץ. השר הגיע לדיון בליווי מזכירו הצבאי, תא"ל יקי דולף, וכן תא"ל עמית סער, ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל, אל"מ ישראל שומר, ראש מחלקת מבצעים באגף המבצעים בצה"ל, אל"מ תומר ניאזוף, ראש מחלקת תכנון באגף התקציבים במשרד הביטחון, ואל"מ יניב וולפר, ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בפתח הדיון החסוי נשאו יו"ר הוועדה ושר הביטחון דברים פתוחים לתקשורת.

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק: אני שמח לקדם בברכה את השתתפותו של ידידי שר הביטחון – ח״כ בני גנץ, בפעם השלישית בפני מליאת ועדת החוץ והביטחון. חברי הוועדה נחשפים באופן שוטף להיקף העשייה ורוחב היריעה שאתה אחראי עליה מתוקף תפקידך, ומול האתגר המרכזי של מערכת הביטחון הישראלית – איראן. הן בפעילות שלה אל מול תוכנית הגרעין והן בניסיונות הבלתי פוסקים להוציא אל הפועל פיגועים, באופן ישיר או באמצעות שלוחותיה, כנגד ישראלים, בארץ ובעולם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
יו"ר הוועדה, רם בן ברק. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד הוסיף יו"ר הוועדה, "בהזדמנות זאת, אני רוצה לציין לשבח את הפעילות של צה״ל, ושאר גורמי הביטחון – שב״כ, משטרת ישראל ומג״ב, במסגרת ״שובר גלים״. אני גאה שאתה, ידידי השר, ראש הממשלה, שר החוץ והקבינט קיבלנו החלטות אמיצות בקור רוח תוך שמירה על מדיניות הממשלה בנוגע להפרדה בין אזרחים חפים מפשע לבין גורמי טרור."

ח"כ בן ברק התייחס גם להלומי הקרב ואמר: "אנו מלווים את רפורמת ״נפש אחת״ מהיום הראשון שלי בתפקיד. כאשר אנו מדברים על רפורמה והצורך בשינוי מערכתי עלינו להיזכר מאיפה כל זה התחיל; רפורמה שצמחה מתוך הכאב של הלומי הקרב, ובראשם איציק סעידיאן. עניין הטיפול בהלומי הקרב לא מקבל את התשומות הנכונות כיוון שאנו לא מאבחנים נכון את רמת הנכות של הפצועים ולא משקיעים מספיק בשיקום שלהם דרך הרפורמה. אני מודה לך שר הביטחון על הגעתך ועל העבודה המשותפת שאנו עושים למען שמירה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל."

צילום: דוברות הכנסת

שר הביטחון, ח"כ בני גנץ פתח את דבריו בעניין האיום האיראני, "בפני מדינת ישראל אתגרים משמעותיים. בהיבט החשוב ביותר מבחינה אסטרטגית, ניצב האתגר של האיום האיראני. בחודשים האחרונים רשמנו כמה הצלחות משמעותיות ברתימת העולם למאבק מול איראן, שלה שותפים ראש הממשלה, שר החוץ, המל"ל ועוד. בין השאר זה קשור בהשארת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור, והגינוי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנושא התיקים הפתוחים."

שר הביטחון, בני גנץ. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אי שיתוף הפעולה של איראן מוכיח שהיא "לא פרטנר" – ובכדי להגיע להסכם גרעין שירחיק אותה משאיפותיה, העולם כולו בהובלת ידידתנו ארה"ב צריך להפעיל כוח מדיני, כלכלי, וגם צבאי." הדגיש גנץ והוסיף, "לכן, אני מוביל בשנה האחרונה ביחד עם עמיתיי בפנטגון ובממשל אנחנו מקדמים תוכנית נרחבת לחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות האזור בחסות אמריקאית וסנטקום (CentCom) שאני מקווה שתתקדם צעד נוסף קדימה בביקור החשוב של הנשיא ביידן במזרח התיכון."

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר הביטחון ציין כי "חלק מהחזון הזה הוא מה שאני קורא לו- MEAD שאנו בונים – Middle East Air Defense, מול ניסיונות איראן לפגוע במדינות האזור באמצעות רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. התוכנית הזו כבר בפעולה וכבר הביאה לסיכול ניסיונות איראנים לאתגר את ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון. אנחנו גם מתמודדים בימים אלו עם ניסיונות של איראן להוציא פיגוע מול ישראלים בחו"ל ובטורקיה בפרט, ואני קורא לאזרחים להישמע להוראות."

"הנחיתי את מערכת הביטחון והכנו תגובות לתגובה עוצמתיות ונפעיל אותן בהתאם לצורך. גם לנו יש מגוון אפשרויות פעולה, במגוון יעדים – ופגיעה באזרחים ישראלים תביא אותנו להפעלה שלהן. אנחנו נדע להגיב בזמן, במקום ובאמצעי שנבחר, לכל פעולה תוקפנית של איראן, בכל מיימד, ובכל מקום – פיסי או קיברנטי." הדגיש שר הביטחון.

עוד הוסיף כי "לאחרונה, בהובלת הנשיא הרצוג, ראש הממשלה ושר החוץ וביחד עם אנשי משרד החוץ וזרועות הביטחון, אנחנו מחזקים את קשרינו עם טורקיה. זו ההזדמנות להביע הערכה לעמיתנו הטורקים, ולארגוני ביטחון נוספים שפועלים איתנו בעולם בתיאום."

"מכובדיי", פנה גנץ לחברי הוועדה, "מערכת הביטחון, בונה את הכוח, מתעצמת, ומרחיבה את האימונים. אתם חברי הוועדה, בהובלתו של רם, שותפים מלאים. הפיקוח, ההערות, וגם האתגרים שאתם מציבים לנו הם חלק מיכולתנו להשתפר ולהצליח. תנאי נוסף מיכולתנו להצליח הוא שימור היציבות הפיקודית בהתנהלות הצבא, וחיזוק ההון האנושי. מהרמטכ"ל, שהוא רמטכ"ל מצוין, התקפי, יוזם ופורץ דרך בתהליכים שהוביל בנושא השילוביות הבין זרועית והקטלניות, ועד אחרון החיילים שמתגייסים."

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

על מינוי רמטכ"ל חדש עם סיום כהונתו של רא"ל אביב כוכבי אמר שר הביטחון: "כפי שידוע לכם, הרמטכ"ל כוכבי יסיים 4 שנים בתפקיד בעוד חצי שנה – בכדי לשמור על יציבות הצבא וביטחון ישראל אנחנו מחויבים למנות בתקופה הקרובה רמטכ"ל שיכנס לתפקיד בהכנה מסודרת, תוך שהוא בונה את פורום מטכ"ל ובוחר את סגנו בזמן סביר."

גנץ פנה ליריבים הפוליטיים וביקש מהם להשאיר את צה"ל מחוץ לפוליטיקה, "אני מבקש להגיד כאן שני דברים על רקע אמירות שונות שנשמעות: ראשית – יש לנו מועמדים מצוינים וראויים לתפקיד הרמטכ"ל, התהליך שמתנהל יהיה מקצועי ומקיף, ויכלול התייעצות עם רבים ובראשם ראש הממשלה. הניסיון לצבוע את הבחירה באופן פוליטי שקרי ופוגע בבסיס עוצמתנו. אני קורא גם ליריביי הפוליטיים להשאיר את צה"ל מחוץ לשטח האש הפוליטי. שנית – אני קובע שלצה"ל לא יהיה ממלא מקום רמטכ"ל. אני לא אאפשר לצה"ל לעבור תהליך כפי שקרה במשטרת ישראל במשך שנתיים."

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"חברי הוועדה, בישיבה אפרוט בפניכם תהליכים רבים שאנו מקיימים בבניין הכוח, במיגון ובמגוון זירות – אבל הבסיס הוא האנשים. לכן, אנחנו פועלים במקביל בכמה אפיקים: בניית מתווה שירות שישמר ויחזק את מודל צבא העם. התאמת מודל הקבע – כולל תוכנית שאנו פועלים לקדם לקראת התקציב הבא לחיזוק אנשי הקבע תוך דגש על הקצונה הצעירה. הוקרה ושיפור הכשירות של מערך המילואים. והעמקת והטמעת רפורמת "נפש אחת" למען נכי צה"ל. רפורמה שאני גאה להוביל ולשפר ככל שניתן." אמר גנץ.

לסיום התייחס שר הביטחון לשחרורו של נכה צה"ל איציק סעידיאן ממחלקת השיקום בשיבא לאחר שנפצע קשה כשהצית עצמו לפני שנה וחודשיים מול משרדי מחלקת השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה ואמר: "ראינו אתמול את איציק סעידיאן והתרגשנו וזו ההזדמנות לשלוח לו ולמשפחתו חיבוק גדול, ולהודות לצוות המדהים של בית חולים שיבא שעושה עבודה מופלאה. ביקרתי את איציק בערב חג הפסח, ושוחחתי איתו, לא בפעם הראשונה. הפעם הוא כבר ענה. הכניסה לחדרו, והחיבוק, היא רגע שלא אשכח לעולם. הפרצוף המתרגש של אמו לידיה שמלווה אותו במסירות אמהית מופלאה – עומד לנגד עיניי גם הבוקר. בשיחתנו, איציק לא הפסיק לדבר על אחוות הלוחמים לא אז ולא אתמול. הוא נמצא בקרב בשג'עייה, עם אחיו, עם אורון שאול, עם חברים שאיבד. איציק הוא לוחם אמיתי – ואנחנו נסייע לו להילחם על אחיו וחבריו."

"רק אתמול אישרנו בממשלה חלקים נוספים ברפורמת נפש אחת , וביחד עם רם אני מקדם עוד חקיקה שתסדיר את בתי הלוחם. לא אעצור עד שנשלים את הרפורמה הזו שהיא בבסיס הערכי של מערכת הביטחון." סיכם שר הביטחון.

איציק סעידיאן בהופעה פומבית ראשונה: "אמשיך להשמיע את קולם של פצועי צה"ל"

Back to top button