מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הכלכלה נגד הפיס: מבקשת להקטין את מספר הגרלות הצ'אנס

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר (ראשון) לדיון מעקב אחר מתווה הגרלות צ'אנס של מפעל הפיס. היו"ר ביטון הזכיר, כי לפני כחצי שנה דנה הוועדה בנושא לבקשת ח"כ אלי כהן, ובקשה תשובות ונתונים. הוא הבהיר כי אין כוונה לסגור את הפיס, אלא למזער נזקים ולהקטין את תופעת ההתמכרויות.

ח"כ אלי כהן שב וטען כי הגרלות הצ'אנס גדלו מפעמיים ביום ל-7 פעמים ביום במתווה שגרם לאנשים להתמכר. הוא פנה לפקידי האוצר וקרא להם להוכיח שהם "מחוברים לעם ולא לכסף. לא צריך לסגור את הפיס או לבטל את הצ'אנס, צריך למנוע התמכרות ואם נרד משבע לשלוש הגרלות ביום ההכנסות יקטנו אבל תהייה בזה ברכה לחלשים". ח"כ אורי מקלב הוסיף ואמר כי צריכה להיות אחריות. ח"כ יואב בן צור ציין כי צריך לבחון איך מקטינים את החשיפה להימורים.

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לירן קוסמן, הציג נתונים לפיהם ב-2020 הגיעו הכנסות הפיס לכ-7 מיליארד שקל והכנסות המועצה להסדר ההימורים בספורט לכ-2.6 מיליארד שקל. הוא הוסיף כי ניסה לשחזר מחקר מ-2016 שבחן פריסה גיאוגרפית של תחנות, שמצא שיש יותר תחנות ברשויות במעמד סוציואקונומי נמוך, אך היה שינוי לטובה שבשנים אחרונות. מנכ"ל הפייס, בני דרייפוס, הסביר כי נסגרו 80 תחנות ברשויות במעמד סוציואקונומי 1 עד 4. ח"כ כהן טען כי הנתונים שהועברו מהבנקים חסרים והיו"ר ביטון ביקש להשלים את המחקר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר ביטון ביקש התייחסות האוצר למספר הגרלות הצ'אנס, קרבה של תחנות למוסדות חינוך ושימוש בכוכבי נוער. יועץ מנכ"ל משרד האוצר, גלעד שלום, השיב כי המשרד הביא לצמצום של 25% בנקודות המכירה בנוסף על מה שעשה הפיס, במטרה להקטין חשיפה. באשר לצ'אנס אמר שלום כי נעשה צמצום מהיתר ל-52 הגרלות בשבוע ל-40, אך הודה שהוא לא אפקטיבי בפועל. שלום ציין כי יש בעיה של נתונים לגבי הצ'אנס, ולאחר שיתקבלו נתונים ויבחנו, בעוד מספר חודשים, יוסקו מסקנות.

במהלך הדיון התייחס נציג אגף התקציבים באוצר, יואב הכט, לתקצוב של יחידה משטרתית למלחמה בהימורים עוד ב-2016, ואמר כי התקציב קיים וזמין למשטרה. נציג המשטרה, רב פקד אופיר לישנסקי, טען כי ההבטחה לא מומשה. היו"ר ביטון ביקש לברר איפה זה עומד ולישנסקי השיב כי בזמנו האוצר העמיד תנאים נוספים לקבלת הכסף שהמשטרה לא הייתה ערוכה לקיים, והנושא נתקע.

מנכ"ל מפעל הפיס דרייפוס הגיב לטענות שעלו בדיון, ואמר כי הוא מכיר באחריות הגדולה שמונחת על הפיס, לא מקל בה ראש והפיס פועל באחריות רבה. לדבריו, בפעילות הפיס והטוטו הסיכון הוא ש-2 עד 4 אחוז מהמהמרים יפתחו התמכרות, אך אם השוק יהיה ללא פיקוח הסיכון יגיע ל-15%. "אם נבטל את הצ'אנס לא ירדו אחוזי המכורים. ואיך אני יודע את זה? משום שעובדתית – ביטול מכונות המזל והקינו, שאנחנו מברכים עליהם, לא הביאו לשום ירידה. נהפוך הוא – ההתמכרויות רק עלו", אמר. ח"כ אלי כהן הגיב וטען כי ברור שמספר המכורים ירד.

דרייפוס הוסיף: "העיסוק בשנת 2022 בכמות החנויות הפיזיות והכנסות הפיס הוא אנכרוניסטי. אנשים מהמרים ומתמכרים ברשת, בסלולרי, בבתים. הסיפור הוא כבר מזמן לא רכישה פיזית, והכל חי ובועט באינטרנט. לכן ההסתכלות על סגירת דוכן בקריית מלאכי היא בבחינת לעשות לעצמנו חיים קלים, לא שם נמצא הפתרון". הוא ציין כי הכנסות הפיס לא עלו דרמטית אלא בהתאם לעלייה בתוצר, וקרא ליישם המלצות הוועדות הבין משרדיות שקמו במהלך השנים לטיפול בהתמכרויות.

באשר לפרזנטורים אמר דרייפוס כי הוא בדק אותם ולא ידע שהם כוכבי נוער, וככל שיידרש יבדוק את זה שוב. לדבריו, הכוונה הייתה לפנות לקהל צעיר בני 30 ומעלה. באשר לכתבה על תחנות בקרבה לבתי ספר אמר: "לא היה ולא נברא. לא הייתה חריגה מההיתר".

במהלך הדיון ביקש היו"ר ביטון התייחסות לכך שהוא מכיר תופעה של הימורים לא חוקיים על המספר הנוסף של הפיס, ושאל האם המשטרה מכירה את התופעה שבירוחם, למשל, כולם יודעים עליה. רפ"ק לישנסקי השיב כי הוא לא מכיר את התופעה ואמר כי אם למישהו יש תלונה שיפנה למשטרה. היו"ר ביטון אמר כי מספיק לעשות טיול רגלי בדימונה או ירוחם ולשאול ברחוב איפה הבחור עם המספר הנוסף, ותהה למה האנשים האלה לא נעצרים.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי "היעד הוא להציל נפשות ולמנוע התמכרויות ופיתוי של בני נוער להיכנס לעולם ההימורים, ולא לסגור את הפיס, אבל נדרשים שינויים בפעולותיו. גם אם המחיר הוא הקטנת הכנסות, ובלבד שנציל נפשות". הוא הוסיף כי הוועדה מבקשת להקטין את מספר הגרלות הצ'אנס ומבקשת מהאוצר ומפעל הפיס לבחון מה המספר הראוי, וכן לבחון להרחיק עמדות סמוכות למוסדות חינוך ולסגור עמדות ברשויות במעמד סוציואקונומי נמוך.

"האוצר ידווח לוועדה באוקטובר, אחרי שקיבל את הדוחות של הצ'אנס, על החלטות לשינויים בהיתר מפעל הפיס ונקיים דיון המשך. מרכז המחקר והמידע של הכנסת יידרש להשלמת המחקר, והוועדה קוראת לאמץ המלצות הוועדה הבין משרדית לטיפול בהתמכרויות. הוועדה רוצה לדעת איפה נמצאים 20 מיליון השקלים שהוקצו למשטרה ומה לוחות הזמנים למימושם, וקוראת לשר לביטחון הפנים לקיים דיון חירום על ההימורים הבלתי חוקיים, בדגש על הימורי המספר הנוסף. אם אנחנו יודעים להביא 11-12 מיליארד שקל מהימורים ראוי היה להביא כמה מיליונים טובים למניעה, הסברה, שיקום וחינוך", אמר.

ארכיון. צילום: חדשות MivzakLive
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח