מבזקיםצבא וביטחון

יו"ר ועדת הכלכלה: "צה"ל לא יכול לנצח במערכה רב היקפית ללא מערך המילואים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), קיימה היום (שלישי) דיון בנושא תמיכת מוסדות המדינה במעסיקי משרתות ומשרתי המילואים, וכן במשרתי מילואים עצמאיים, לציון יום ההוקרה לחיילי המילואים בכנסת.

יו"ר הוועדה ביטון אמר בתחילת הישיבה כי יש צורך במעשים ובליווי משרתי המילואים תוך הסתכלות על עסקיהם ועל משפחתם. "נעשתה כברת דרך משמעותית בחקיקה וביוזמות משרד הביטחון וצה"ל לקידום מערך המילואים – אבל יש דברים נוספים שניתן לעשות. צה"ל לא יוכל לנצח במערכה רב היקפית ללא מערך המילואים, ולכן אנחנו רוצים להקל על אנשי המילואים ולהרחיב את הסיוע הניתן להם".

ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן) אמר: "המדינה צריכה לדאוג שאנשי המילואים יגיעו לשירות בראש מורם, ללא דאגות. אנו צריכים להמשיך לקדם את המערך ולתמוך בו. מערך מילואים חזק פירושו צבא יותר חזק וחוסן לאומי יותר חזק. בנוסף, הצבא וראש אכ"א צריכים לעשות בדיקה מחודשת, כך שחברי כנסת יוכלו להמשיך לפקד במילואים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ משה טור-פז (יש עתיד), הוסיף: "יש להוקיר את שירות אנשי המילואים, שהם הפכו לאחוז קטן מהחברה הישראלית. מדובר באנשים שמסכנים את חייהם כדי להגן על המדינה, ועלינו לזכור זאת. כמו-כן, על הפרק עומדים רעיונות והצעות הדורשים העמקה של ועדת הכלכלה, באופן שיטיב משמעותית עם מערך משרתי המילואים".

ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית), ציין: "ההישג הנדרש הכי משמעותי שנצליח להגיע אליו זה שהחברה עצמה תוקיר את אנשי המילואים. בשנתיים האחרונות המותג 'שולמן' הפך להיות יותר פטריוטי מאשר מילואימניק. לפעמים יש עיוות ערכי שאנו נסחפים עמו. ההשתתפות בנטל הלאומי מצד אנשי המילואים, תוך סיכון חיים, היא מעל לכל".

ראש חטיבת התכנון, תת אלוף אמיר ודמני, פירט: "מרכיב המילואים הוא משמעותי ביכולתו של צה"ל לנצח במלחמה הבאה. אנו מדברים על נבחרת שמשרתת. מערך משרתי המילואים הפעילים מונה כ-120 אלף משרתים פעילים בין גילאי 22 עד 45. בשנת 2021 הוכפלו אימוני המילואים בצה״ל, זהו חלק משמעותי במסגרת התכנית הרב שנתית 'מילואים בתנופה' בה שמנו דגש על כשירות הפרט ואיכויותיו. כשירות המפקדים וכשירות האוגדות גבוהה. לאחרונה נוכחנו לראות את ההתייצבות המלאה של אנשי המילואים ביהודה ושומרון במסגרת מבצע 'שובר גלים'. כדי שנוכל לשמר את איכות המשרתים והמפקדים במילואים עלינו להוקיר אותם ולתת תגמול הולם. קידמנו בעת האחרונה, פעולות רבות הנוגעות בתגמול כלכלי עבור אנשי המילואים בכלל והמפקדים במילואים בפרט. זוהי לא המילה האחרונה, נמשיך לפעול ולקדם הטבות נוספות עבורם".

קצין מילואים ראשי, תת אלוף בני בן ארי, אמר: "כולנו מבינים שעסק זהו עניין כלכלי ומטרת בעל העסק היא להרוויח כסף. המדינה צריכה לחשוב איך היא עוזרת לבעלי העסקים ולא גורמת להם להיפגע מכך שהעובדים שלהם מבצעים שירות מילואים. צריך לגבש צוות שיידע לאזן בין צורכי צה״ל לצורכי המשק והעסקים, ויביא החלטות קונקרטיות ברות ביצוע כך שנוכל לעמוד במשימות צה״ל והעסקים יוכלו להמשיך לשגשג".

מ"פ במילואים, רס"ן במיל' שחר גסטפרוינד, הציג את תכנית "מגן מילואים" השואפת לתת מענה לשחיקת משרתי המילואים. לדבריו, הבעיה היא שחרור העובד לימי מילואים, דבר שמייצר בעיה למעסיק. משכך, אמר, הפתרון המוצע הוא להקים מדרג שיבטא את היקף תמיכתו של עסק בעולם המילואים, תוך הגדלת הכדאיות בהעסקת משרתי מילואים על פי פרמטרים מוגדרים.

עופר ברקוביץ', יו"ר סיעת התעוררות בעיריית ירושלים, אמר: "עלינו לקדש את מערך המילואים, בייחוד בחברה שבה הסולידריות הולכת ונשחקת. ביחס לתשלום ארנונה, לא יכול להיות שתהיה הבחנה בין מפקדים לחיילים. עדיף להוריד את גובה ההנחה בארנונה, כך שכולם יקבלו אותה באופן שוויוני. עלינו לוודא שחיילים, או לפחות בשלב הראשון המפקדים, אכן מקבלים את ההנחה בארנונה, שיש לה ביטוי סמלי להוקרת אנשי המילואים".

דביר אינדיג, יו"ר "צו 8 – פורום המילואים בישראל": "ישנם כ-120 אלף משרתי מילואים בפועל. זהו כאחוז אחד מאוכלוסיית המדינה ולכן קשה לקרוא לזה צבא העם. אכן מדובר בנבחרת משרתת, וככזו היא צריכה לקבל עדיפות. לא ייתכן שמצפים ממעסיקים קטנים ובינוניים לשאת על גבם את החלק של הזכויות הסוציאליות שניתן לעובד במילואים, ועומד על כ-30%".

נציגת פורום "מילואימיות", טל לוי דיאמנשטיין, אמרה: "אנו שמחות על תכנית מגן מילואים. הרבה נשים מסתירות בקורות החיים שלהן את שירות המילואים. זה מרתיע מעסיקים וצריך לתת את הדעת על שירות נשים במילואים במסגרת התכנית. צריך לשקול, למשל, תגמול לנשות מילואים שמאריכות את חופשת הלידה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם את הישיבה: "יש עשייה אדירה של צה"ל ומשרד הביטחון לשיפור מערך המילואים. אפשר להיות גאים בכך, אך מצד שני צריך להמשיך לנסות לאתר את מה שדורש שיפור – כניסת נשים למערך המילואים, סטודנטים במילואים ועוד". עוד אמר ביטון כי ועדת הכלכלה תקדיש דיון לקראת סוף המושב בנושא, ובמרכזו תעמוד תכנית "מגן מילואים". לבסוף, ציין יו"ר הוועדה כי צריך לחשוב על קידום חקיקה שתסיר מהמעסיק את נטל העלויות הסוציאליות הכרוכות ביציאה למילואים של עובד. עוד הציע לקדם חקיקה שתגן על אנשי מילואים במקומות עבודה החשופים לפגיעה רק בשל היותם משרתי מילואים. "מעסיקים שיעסיקו אנשי מילואים רק ירוויחו מכך, מדובר באוכלוסיית מופת בעלת מוסר עבודה ויכולות", אמר ביטון.

צילום: דוברות המשטרה
Back to top button