לבנוןמבזקיםצבא וביטחון

הרמטכ"ל מזהיר את תושבי לבנון: "התקיפה תהיה בעוצמה אדירה, מציע לכם לעזוב"

היום (ראשון) בצהריים התקיימה הוועידה הראשונה למוכנות העורף. הוועידה עסקה במספר נושאים וביניהם: איך תיראה המלחמה הבאה בעורף, ההיערכות של פיקוד העורף לאסונות טבע ואירועי חירום בישראל.

במסגרת הוועידה השתתפו שרת הפנים, איילת שקד, הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק, ראשי ארגוני החירום, ראשי רשויות, מנהלים במשרדי ממשלה ואנשי תקשורת.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי התייחס בנאומו בוועידה לאיומים על ישראל והדגיש כי צה"ל פועל מול 6 זירות אך לא פירט אותן. לדבריו, הפעילות כוללת שילוב של כוחות אוויר, ים, יבשה, דיגיטל, ספקטרום, תודעה אל מול מגוון גדול מאוד של איומים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כוכבי ציין כי שני האיומים העיקריים הם הפוטנציאל של איום גרעיני, ואיום הטילים והרקטות. לדבריו, "שני הדברים החמורים והמורכבים ביותר זו העובדה שהאויב בחר למקם את האמל"ח ואת עצמו בתוך המרחב האורבני תוך כדי שהוא דורס את הדין הבינלאומי והדבר השני שהוא מפעיל את האמל"ח הזה כלפי המרחב האורבני שלנו, כלפי אזרחים ובמובן הזה דורס את הדין הבינלאומי. לכן גם טבענו את המושג "צבאות טרור"."

על האיום מצפון, מלבנון אמר הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי כי "צריך לומר בצורה ישרה וישירה יהיו פה נפילות רבות מאוד של טילים ורקטות הם יגרמו לנזק ברכוש והם יגרמו לנזק בנפש. לא יהיו 150 וגם לא 300 טילים ורקטות ביום אלא הרבה יותר מכך ". הוא הוסיף כי "זו לא תהיה חוויה פשוטה והיא גם תימשך זמן."

רא"ל כוכבי ציין כי "כל דבר שיש לו קשר לטילים ורקטות יתקף במלחמה הבאה. גיבשנו ופתחנו מנהלת מטרות ייעודית של 400 איש שעובדים ויודעים לייצר בזמן אמת הרבה מאוד מטרות חוץ מאלה שהוכנו מראש."

הרמטכ"ל הבהיר כי חיזבאללה בלבנון וגם חמאס ברצועת עזה פועלים במכוון מתוך מרחבים אורבניים, בלב האוכלוסייה במטרה להקשות על צה"ל ולגרום לו להיזהר והמעיט בכך את תקיפותיו, "אך הוא טועה", מדגיש הרמטכ"ל והסביר כי הדין הבינלאומי מתייחס לתקיפה במלחמה של מטרות צבאיות ואכן אם יש ירי של רקטות מחצר בית מגורים, הוא מטרה צבאית לגיטימית וכך גם אם יש מחסן אמל"ח בתוך מרתף בבניין.

הרמטכ"ל התייחס לתקיפה של צה"ל בלבנון במלחמה הבאה והבהיר כי ערכי צה"ל ישמרו וכן השמירה על הדין הבינלאומי. הוא הסביר כי לפני תקיפה צה"ל יודיע לאזרחים בלבנון כי האזור עומד להיתקף ושעליהם לפנותו. "אנחנו נעשה את זה במגוון שיטות ודרכים, וכמובן נאפשר להם לעזוב", אמר והדגיש כי "מרגע שאנחנו נחשוב שעשינו את זה מספיק בזמן, ובהיקף הנכון, התקיפה שם תהיה בעוצמה אדירה".

הרמטכ"ל כוכבי העביר מסר ישיר לתושבי לבנון ואמר: "אנחנו מצד אחד עומדים לתקוף בעוצמה, כפי שאני חושב לא ניתן לטעות מהתיאור שאני מציג לכם, גדולה מאוד ומהצד השני אנחנו בפירוש ניתן להם את ההתרעה ונאפשר להם לעזוב. אני אומר מפה לתושבי לבנון בראש ובראשונה, לא רק שמרגע תחילת המלחמה אני מציע לכם לעזוב, אני מציע לכם לעזוב מרגע המתיחות, עוד לפני שנורתה ירייה ראשונה, מציע לכם לעזוב את כל המרחבים האלה כי עוצמת התקיפה תהיה דבר שלא ראיתם."

צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רא"ל כוכבי הסביר כי הלחימה תהיה אפקטיבית אך גם מוסרית ומנה את שלושת הדברים שיביאו לכך: "מטרות צבאיות, אזהרת אוכלוסייה והיקף נרחב מאוד של מטרות מדויקות צבאיות. זה השילוש שהופך את הלחימה שלנו לאפקטיבית ולמוסרית."

"האויב במו ידיו הפך את מדינת לבנון למדינה שיש להם פוטנציאל לחוות נזק חסר תקדים כתוצאה מהאופן שבו הוא התפרש ונערך בכל רחבי לבנון מדרום ועד צפון ובאופן שבו הוא הצמיד את האמל"ח שלו ואת הפעילים שלו, לאוכלוסייה ולאזורים אורבניים. זאת מציאות שהאויב יצר ואנחנו בעצם בזכות מודיעין מצוין ואזהרת אוכלוסייה בעצם תוקפים תקיפה מוסרית", סיכם הרמטכ"ל כוכבי.

צפו בנאום המלא של הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי בוועידה הראשונה למוכנות העורף

Back to top button