כלכלהמבזקים

תוכנית הדיור הממשלתית הוצגה: "למרות אי היציבות הפוליטית לא מורידים את הרגל מהגז"

שר האוצר, אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד הציגו היום (ראשון) את תוכנית הדיור החדשה, במסגרתה תורחב תוכנית "דירה בהנחה", יוקטנו מרווחי הרווח של הקבלנים, תקודם בנייה ברשויות מקומיות ואזוריות ותחל שיטת בנייה מתועשת ומהירה.

יעדי התוכנית לארבע השנים הקרובות:

– 280,000 התחלות בנייה; 70,000 התחלות בכל שנה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

– תכנון 500,000 אלף יחידות דיור חדשות במוסדות התכנון; 125,000 בכל שנה

– פרסום 300,000 מכרזים ליחידות דיור בקרקעות מדינה; 75,000 יחידות דיור בכל שנה

– הצלחת מכרזים בקרקעות מדינה (עסקאות) להקמת 180,000 יחידות דיור; 45,000 בכל שנה

צעדי התוכנית:

הגדלת ההנחה וההיצע ב"דירה בהנחה":

– העלאת גובה ההנחה לזוכים בדירות עד לגובה של 500 אלף שקל, בהצמדה לשומת דצמבר 2020.

– הרחבת מספר הדירות שיוגרלו במסגרת "דירה בהנחה" בכ-10,000 יחידות דיור באזור המרכז (גידול מ60% ל80%) – שיוקצו לזכאים מחוסרי דיור.

– העלאת אחוז בני המקום בהגרלות אלו מ-25% ל-35% בכל הארץ.

– באזור עדיפות ב' יעלה שיעור יחידות הדיור שיוקצה לבני מקום מ-32% ל-40% מכלל הדירות

– הגדלת מתן הסבסוד לדירה בהנחה בפריפריה לפיתוח בעד 40,000 שקל נוספים. הנושא יגיע לאישור קבינט הדיור הקרוב.

תיקון לחוק המכר:

– הצמדת מחיר הדירה לחלק הרלוונטי בלבד, ללא רכיב הקרקע וללא מרווחי הרווח של הקבלן. התיקון אושר על ידי מועצת רמ"י ויוחל בחוזים מול הקבלנים כבר במכרזים הקרובים ל"דירה בהנחה". החוק בכנסת עבר בקריאה ראשונה נמצא כעת בדיונים בוועדת הכספים, כהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

– במסגרת תיקון החוק, שכר הטרחה של עורך הדין של היזם – ישולם על ידו בלבד.

קידום בנייה ברשויות מקומיות ומועצות אזוריות:

– חתימת הסכמי גג במועצות אזוריות, למתן 2,500 היתרים לבניית יחידות דיור בכל מוצעה למשך 4 שנים. זאת, בהתאם למודל הסכמי הגג שנחתם מול המגזר העירוני, ובמטרה להגדיל את ההיצע במרחב הכפרי.

– תקציב לבניית מוסדות ציבור לרשויות מקומיות בסך של 30,000 שקלים לכל יחידת דיור. הרשויות המקומיות יקבלו מענק שייתן מענה לצרכים של הרשות המקומית בבניית מוסדות ציבור, הנובעים במישרין מהגדלת השיווקים. מחצית מהסכום – סך של 15,000 שקלים יינתן בעת השיווק והמחצית השנייה תינתן לעת מתן היתרי הבנייה.

מעבר לשיטת בנייה מתועשת:

– מעבר לשיטת בנייה מהירה שחוסכת תשומת כח אדם משמעותי ומאיצה את קצב התקדמות הבנייה. תחילה, המדינה תתמוך בהקמת שני מפעלים לבנייה מודולרית בשטחי מדינת ישראל. כמו כן, תסובסד הקמת מבנים ראשונים בשינוע ממפעלים בחו"ל.

צעדים נוספים בתחום התכנון:

– הגדלת שכר בודקי תכניות והוספת עובדים חיצוניים באגפי ההנדסה ברשויות המקומיות לטובת האצת קצב מתן היתרי בניה

– מתן סמכות מקבילה לרשויות המקומיות באופן שיוכלו לתכנן בינוי למגורים בשיעור של אלפי מ"ר (בהתאם לסוג הוועדה)

– ביטול וולונטריות ברישוי עצמי

– פתיחת לוח 2 באופן שיאשרו תוספת של עשרת אלפי יח"ד בכל הארץ, וכן בניית מתחמי דיור מוגן בהיקפים גדולים

-תיקון תקנות התכנון והבניה (אישור מטרה ציבורית) כדי ליצור תמריץ כלכלי לרשויות המקומיות לקדם דיור לשכירות בקרקע חומה

שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״אנחנו ממשיכים להוביל מהלכים משמעותיים להתמודדות עם אתגרי הדיור במדינת ישראל. אני דוגל בגישת ז׳בוטינסקי והיא לאפשר את חמשת המ״מים שאחד מהם הוא דיור. התכנית שהצגנו היום היא מקיפה ומטפלת בכשלים בשוק הדיור בשלושת המישורים המרכזיים והם היצע, מחירי הקרקע והצמדה למדד תשומות הבניה ובירוקרטיה והליכי בנייה ארוכים. נמשיך לפעול בכדי להשפיע ולשדרג את רמת איכות חייהם של כל אזרחי המדינה״.

צילום: ברונו שרביט/לע״מ

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "הבטחנו להפוך כל אבן על מנת להביא פתרונות לזוגות הצעירים ולשמור על רוכשי הדירות אל מול הקבלנים ואנו עושים זאת. התוכנית הינה כוללת ולא פתרון קסם של צעד אחד. אנחנו מאמינים שהסל הזה, שמורכב מצעדים שכבר מבוצעים בימים אלה וצעדים חדשים שיצאו לדרך ממש בקרוב, יביא לייצוב שוק הנדלן בישראל. זוהי תוכנית בה המדינה מוותרת על בין 12 ל-20 מיליארד שקלים מההכנסות על הקרקע בשנים הקרובות. התוכנית החשובה הזו הייתה מתבקשת והכרחית לנוכח המציאות הנוכחית. אני מודה לשר האוצר ולשרת הפנים על שיתוף הפעולה המלא בדרך לגיבוש התוכנית ועל שיתוף הפעולה עם כל משרדי הממשלה והגופים השונים. שיתוף הפעולה הזה בין כל השחקנים בתחום הדיור, הוא חסר תקדים והוא מבטיח שבאמצעים המשותפים נדע להביא ליישום התוכנית כולה".

שרת הפנים, איילת שקד: ״אנחנו ממשיכים לעבוד בכל הכוח ולהילחם במשבר הדיור. תוכנית הדיור שהצגנו היום לאזרחי ישראל היא עוד שורה של צעדים חשובים שמתווספים לצעדים שכבר ננקטו בשנה האחרונה כדי לסייע בהתמודדות עם משבר הדיור. במסגרת התוכנית אנחנו מקדמים תמרוץ ברמה המיידית של כניסה ואיוש תקנים שלא היו מאוישים עד כה ויקדמו מתן היתרי בניה בצורה מהירה יותר על ידי הרשויות המקומיות, מבזרים סמכויות לשלטון המקומי על מנת שיוכלו לתכנן בהיקף גדול יותר, מייעלים תהליכים, פותחים חסמים ומסייעים בשיווק דירות להשכרה בהישג יד. שוק הדיור צמא ליחידות דיור נוספות ותכנון הדירות, שזו משימה שמוטלת על כתפיי- היא משימת העל שלי במשרד ולמרות אי היציבות הפוליטית אנחנו לא מורידים לרגע את הרגל מהגז״.

צילום: ברונו שרביט/לע״מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח