בריאותמבזקים

"יש עדיין 1,400 אנשים שממתינים לכליה במדינה שלנו"

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן קיימה היום (שלישי) ישיבה מיוחדת יחד עם שר התרבות והספורט חילי טרופר ובהשתתפות מרכז ההשתלות הלאומי, ארגון "מתנת חיים" שנוסד ע"י הרב ישעיהו הבר זצ"ל, ארגוון תורמים חיים ותורמי כלייה. מטרת הישיבה הייתה להוקיר את תרומתם של הארגונים להגדלת התרומות מהחי ולבחון סיוע של המדינה עבור הגדלת והרחבת מאגר התורמים. בדיון עלה כי השתלות הכליה, מעבר לכך שמצילות חיים, הן גם חוסכות כסף לקופת המדינה – עלות דיאליזה היא בעלות של כרבע מיליון שקל בכל שנה ולעומת זאת השתלת כליה עולה כ290,000 שקל ומחזיקה שנים רבות. על פי הנתונים שהובאו כל השתלת כליה חוסכת לתקציב משרד הבריאות יותר ממיליון וחצי שקל בחישוב שמרני של עשר שנים.

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן: "למישהו מבחוץ זה יכול להישמע חריג – אדם בוחר לתת את אחד מאיבריו עבור אדם אחר. אבל כששאלו את הרב הבר זצ"ל שחולל את המהפכה ועשה שינוי משמעותי בכל הנושא, 'איך אדם תורם לאיש זר', הוא ענה שאין כזה דבר איש זר והרעות שיש בכל אחד לחברו, היא מביאה את התרומים לתת מגופם להעניק חיים לאחרים. הנתונים המדהימים וצמיחת עליית התורמים בישראל היא מקום ראשון בעולם, יש זכות רבה ועצומה ותחושה עילאית שאין שני לה "כל המציל נםפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא". התכנסנו כדי להוקיר את התורמים והתורמות ולהכיר את האפשרויות וההליך. משרד הבריאות צריך להיות שותף עם הארגונים בהעלאת המודעות לנושא"*

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, תורם כליה בעצמו, אמר בדיון כי הוא שמח להיות נוכח בכזה דיון ולפגוש את המלאכים ששותפים להענקת חיים ומשמעות עבור עולמות רבים, "מפעל החיים של הרב הבר היה בהגדרתו בצורה הכי פשוטה: למנוע מוות של עוד אדם שנמצאים לכליה. הוא עשה את הכל בצניעות ובשקט. הרב הבר הפך את המשימה הבלתי אפשרית לאפשרית וכעת רעייתו מחוללת את המהפכה הלאה יחד עם שאר השותפים הנכבדים. הייתה החלטת ממשלה שבכל אתר ממשלתי יש את האפשרות לחתום על כרטיס אדי – זו עוד מצעד משמעותי בהעלאת המודעות לנושא".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ יואב בן צור: "ידידי הרב הבר זצ"ל הקים את ארגון "מתנת חיים" ללא כל כוונות רווח והמניע היחיד שעומד לנגד עיניהם של העוסקים במלאכה הוא הרצון והנכונות להציל חיי אדם. הרב הבר זצ"ל כבר אינו איתנו אבל מורשתו חייה וקיימת ואשתו אשר עמדה לימינו בהקמת הארגון, ממשיכה את מפעל חייו בהצלת חיי אדם ללא הבדלי דת או גזע. קורא מכאן לכלל משרדי הממשלה להירתם ולעזור בכדי שהארגון ימשיך בהצלת חיי אדם".

ח"כ אורי מקלב: "הכרנו את הרב הבר שהיה דמות מופת – דוגמא האישית שלו ושל הרבנית להצלת חיים. לא רק שהרב הבר לא נשבר לאחר ניסיון להעליל דברים אלא זה רק התחזק. זה מחייב אותנו לעשות תיקון. מוסר הכליות הזה צריך ללוות אותנו. תעודות הערכה לא זה מה שיעזור פה. אלא הרחבת המפעל הזה. לתת יותר כלים למתנת חיים שיפעלו הרבה יותר. לחסל את התור בהשתלת כליות. המדינה צריכה להשתתף בחלק קטן מאוד. יש תועלת של מיליארדים מול כל השתלה ומדובר בחיסכון של פי עשר שמתנת חיים חוסכת למדינה מאות מיליוני שקלים בשנה."

ח"כ אוריאל בוסו: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תתייחס לתרומת כליות כפעולה יעילה לסיוע למשק ולא להפיל את זה על עמותות ופילנתרופיה וכדו'. את ההערכה העצומה שיש לנו אליהם יש לתרגם לעוד הרחבה והצלחה של הדבר המדהים הזה של הצלת חיים".
.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר בדיון כי יש ערך גדול בתרומות כליה לבריאות והחיים של המושתלים לצד עורכים אחרים שחשובים לנו כמדינה. אני מודה ומברך את כל מי שלוקח חלק במפעל הזה.
אנחנו יודעים מהי המצוקה של כל מי שמחכה להשתלת כליה והשתלות בפרט. מתחייב שנמשיך ונתמוך בנושא"..

מנהלת מערך ההשתלות, ד"ר תמר אשכנזי בירכה על ההתכנסות והציגה את השינויים הרבים שמערך ההשתלה עושה בכדי להקל ולסייע בעוד הליכי השתלה מצילי חיים.

יו"ר מתנת חיים, רחל הבר: "בעלי ב2007 היה חולה דיאליזה והשמיים נפלו עלינו לכאורה בבית חולים משגב לדך. שם פגש בעלי בדרך להשתלה את פנחס שכ"כ רצה גם לחיות. יום פטירתו של פנחס הוא יום ההולדת של מתנת חיים. הוא החליט שלא ייתכן שאנשים ימותו מדיאליזה. בשאיפה שלו להביא לתורמי כליה ולחסל את חולי הדיאליזה, היה לעלות על עץ גבוה מידי אבל עליתי להיות איתו בעץ הגובה שהוא טיפס. הוא הכשיר אותי לראות את הפעילות שלו ובפרידה שנפרד מאיתנו, הותיר לכולנו צוואה מאוד גדולה: עוד לפני הלוויה אמרתי לבני שמתנת חיים לא תמות והיא ב"ה חיה. גם שזרקו עליו אבנים, הוא אמר אלו עוד אבנים לבניית עוד קומה בבניין מתנת חיים. כאשר אמרו לו שהוא 'חולם' הוא ענה 'אולי אני חולם אבל אני לא ישן'. בעלי זכה לייצר מהפכה שאין כדוגמתה בעולם. ישראל היא מקום ראשון בעולם בתרומה מהחי. חייבים לעזור לנו למנף הלאה את המהפכה ולזעוק את זעקתם של חולי הכליות".

יו"ר תורמים חיים, גבי רביבו: "לא חושב שצריך לכנות כל תורמי הכליה 'גיבורי ישראל' זה הצלת חיים. מתוך אוכלוסיות תורמי כליה אנו ראוים את הציבור הדתי והחרדי שמגיעים לתרום. התחושה של הצלת חיים היא תחושה שאי אפשר לתאר במילים. צריך להעלות את המודעות ולעסוק בו יותר ובפרט להרבות תרומת כליה אצל בני משפחה. כמו כן, צריך לקדם את נושא ההכרה בעבור סטודנטים שמפסיקים ברצף עבור תרומה. יש להחיל כמו שקיים לגבי ספורטאים בזיכוי מס גם לתורמי כליה. כמו כן לגבי משכנתא שנדרשים לשינוי בביטוח חיים תורמי כליה – יש לשנות זאת".

יהודית סינגר, סמנכ"לית מתנת חיים הציגה לוועדה את הנתונים החדשים ממחקרו של ד"ר מאיר אמיר על החיסכון הדרמטי שמביאים תורמי הכליה לקופת המדינה.

לדבריה, ב -2009 היו בישראל 69 השתלות כליה מן החי, כמעט כולם מבני משפחה קרובים. בשנה שעברה בוצעו במדינת ישראל 327 השתלות מתורמים חיים, עליה של יותר מ-350% בשתים עשרה שנה. על פי דוח של הארגון הבריאות העולמי שיצא בדצמבר האחרון, ב-2020 ישראל הובילה את העולם בתרומות כליה מן החי לנפש, עם כ-32 תרומות למיליון איש, וב-2021 המספר עוד עלה מעל 37 תרומות כליה למיליון איש. "בנוסף להצלת חיים ולהגברת הסולידריות בתוך החברה הישראלית, השתלות כליה גם חוסכות כסף לקופת המדינה – הרבה כסף. דיאליזה היא אחת הטיפולים הרפואיים היקרים ביותר, עם עלות של כרבע מיליון שקל בשנה, כל שנה, והשתלת כליה עולה כ290,000 שקל ומחזיקה שנים רבות. על פי מחקר כלכלי חדש של ד"ר מאיר אמיר, כל השתלת כליה חוסכת לתקציב משרד הבריאות יותר ממיליון וחצי שקל בחישוב שמרני של עשר שנים, מה שאומר שפעילות מתנת חיים של 2021 בלבד, חסכה לקופה הציבורית כ-327 מיליון שקל, והפעילות של מתנת חיים מאז היווסדה חסכה למדינה כ-1.7 מיליארד שקלים".

צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

סינגר אמרה כי תקציב העמותה הוא צנוע, "פחות משישה מיליון שקלים – מתוך זה הגיע בשנה שעברה רק כ- 4% מתמיכה ממשלתית. את 96 האחוזים הנותרים אנחנו נאלצים לגייס, בעיקר תרומות קטנות מהציבור, וזה לא מספיק. אנחנו בטוחים שמספר החיים שניצלים אצלנו לכל שקל הוא מהגבוהים בעמותות בישראל, אבל יש עדיין כ-1,400 אנשים שממתינים לכליה במדינה שלנו. הגברת התמיכה הממשלתית במתנת חיים תאפשר לנו להגיע ליותר תורמי כליה אציליים שיצילו עוד ועוד אנשים, ויקדמו אותנו לקראת החזון: חיסול רשימת ההמתנה להשתלות כליה בישראל".

צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

עו"ד מאיר ברודר, הלשכה המשפטית משרד הבריאות, סיפר בדיון על אימו שעברה השתלת כליה לפני שלושה חודשים, "כמה שהכרתי את ההליך, אינו נראה עד שרואים זאת בעיניים. הסבל הגדול של הדיאליזה והמציאות שלראותה אחר כך, פשוט צריך להודות להם. והתורמים מצדם עם חדווה וניצוץ בעיניים – זה דבר מופלא שאין לתאר. הולכים בניגון עם כלי זמר. פשוט מצמרר . רציתי אני לתרום לאימי אך נפסלתי בדקה האחרונה".

לדברי ברודר, מחפשים דרכים לעודד תרומות אבל חוק השתלת איברים קובע שרק תאגידים יתנו הטבות למי שתורם, "נקבע במפורש שזה לא יהיה ע"י גוף שהוקם ע"פ חוק או גוף מתוקצב שלא יכול להעניק הטבות".

תמר צין, משרד האוצר, אמרה בדיון כי אין כרגע כל תכנית לבקשת משרד הבריאות לסיוע ולקדם מודעות לתרומת כליה.

גד בן דרור, יו"ר עמותת אדי, אמר בדיון כי יהיה חיסכון גדול מאוד למערכת הבריאות אם יהיו השתלות מן החי ומן המת, ולכן אם יהפכו את נושא של תרומת אברים לאות גבורה אזרחית – זה גם ינציח אותם וגם יתרום להמשך ההתרמה.

צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
Back to top button