בריאותמבזקים

מחקר חדש בכללית בוחן את יעילות תרופת פייזר למניעת סיבוכי קורונה

צוות חוקרים בכללית ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות נתוניהם של מטופלי כללית על מנת לבחון את יעילות קבלת התרופה הפומית Paxlovid של חברת פייזר. החוקרים בדקו יעילות במניעת אשפוזים ותמותה ממחלת הקורונה בקרב מטופלים בגילאי 40 ומעלה, שאומתו כחיוביים לקורונה אשר נמצאים באוכלוסיות סיכון לתחלואה קשה.

המחקר נערך על ידי צוות חוקרים בכללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר, ופורסם לאחרונה באתר האינטרנט Research Square כפרסום מקדים (preprint), במקביל לתהליך בקרת עמיתים בכתב עת רפואי יוקרתי.

זן האומיקרון הוביל לגל ההדבקה עולמי נרחב ולתחלואה באוכלוסיות נרחבות, תחלואה שברובה הייתה קלה וללא סיבוכים משמעותיים אך במהלך גל האומיקרון, אושפזו ואף נפטרו חולים רבים כתוצאה מסיבוכי ההדבקה בנגיף. בסוף דצמבר 2021, אישר ה- FDA לשימוש בארצות הברית את התרופה האנטי וויראלית הפומית Paxlovid (Nirmatrelvir/ritonavir) לטיפול בחולי קורונה קלים-בינוניים, הנמצאים בסיכון לפתח תחלואת קורונה קשה. התרופה ניטלת במשך חמישה ימים, והיא ניתנת סמוך למועד התשובה החיובית לבדיקת הקורונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המחקר עקב אחר כלל בני 40 ומעלה, מטופלי כללית, שהוגדרו כאוכלוסייה בסיכון, והשווה את שיעורי האשפוזים והתמותה מקורונה באוכלוסייה שקיבלה טיפול ב- Paxlovid מול האוכלוסייה שלא טופלה בתרופה. המעקב בוצע במהלך גל האומיקרון, בין התאריכים 9 בינואר, היום הראשון שבו הוצעה התרופה למטופלי הכללית, ועד ל-10 במרץ 2022.

החוקרים סקרו נתונים של 109,213 מטופלי כללית בני 40 ומעלה שהוגדרו כאוכלוסייה בסיכון לפיתוח מחלת קורונה קשה. אלה חולקו לשתי קבוצות, החולים שטופלו ב- Paxlovid והחולים שלא טופלו בתרופה. שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתני עבור מגוון גורמי סיכון, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות.

גודל הקבוצה הרחב ביותר אפשר הערכה מדויקת של הקשר שבין קבלת הטיפול ב- Paxlovid לבין שיעורי האשפוזים והתמותה הנובעים מתחלואה בקורונה, וכן אפשר הערכת תוצאים אלה בחלוקה לקבוצות גיל שונות.

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 60, כאשר 39% היו בגיל 65 ומעלה. 78% מאוכלוסיית המחקר חוסנו לקורונה או שהחלימו מהדבקה קודמת לפני תחילת המחקר.

ממצאי המחקר:
בקרב מקבלי הטיפול ב- Paxlovid בגילאי 65 ומעלה נצפתה הפחתה של 81% בשיעור התמותה מקורונה והפחתה של 67% בשיעור האשפוזים בהשוואה לקבוצה שלא טופלה בתרופה באותה קבוצת גיל. בקבוצת מטופלים מתחת לגיל 65, לא נצפתה תועלת של הטיפול בהפחתת שיעורי האשפוזים והתמותה.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית: "עם פרוץ הגל החמישי שנבע מזן האומיקרון של וירוס הקורונה, נוכחנו לדעת שגם המחוסנים באופן מלא כנגד הווירוס, נדבקו בשיעורים גבוהים בוירוס. על כן עלה הצורך במתן קו הגנה נוסף לאוכלוסייה הסובלת מתחלואה נלווית משמעותית בהיותה בעלת סיכון גבוה להתאשפז עם מחלת קורונה קשה. לשמחתנו מיד עם פרוץ ווריאנט האומיקרון התאפשר לנו לטפל בתרופה האנטי וויראלית החדשה שפותחה באופן ייעודי כנגד נגיף הקורונה, ולייעד אותה לאוכלוסייה הפגיעה ביותר.

תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי תרופת ה- Paxlovid קשורה בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לאשפוזים ולתמותה מנגיף הקורונה, בבני 65 ומעלה הסובלים מתחלואה נלווית משמעותית. כפי שצפינו, נוכחנו לדעת שמחלת קורונה קשה התפתחה בשיעורים גבוהים ביותר בקרב אוכלוסיית סיכון שהייתה ללא הגנה חיסונית כלל כנגד הקורונה, הן על ידי חיסונים או על ידי הדבקה קודמת. מהתוצאות של המחקר עולה כי החלטת משרד הבריאות לאפשר את הטיפול הצילה חיים רבים בישראל, עם ירידה של פי 5 בסיכון לתמותה, באוכלוסייה שמעל גיל 65 עם גורמי הסיכון".

ממצאי המחקר נמצאים כעת בהליך בקרת עמיתים של עיתון רפואי יוקרתי והועלו על ידי החוקרים לאתר Research Square על מנת שלא לעכב את החשיפה העולמית לתוצאות המחקר ולאפשר למקבלי ההחלטות בישראל לעיין בנתונים בבואם לדון בהמשך אישור של רכש התרופה, והחשש מגלי הדבקה עתידיים אפשריים.

המחקר התצפיתי בוצע על בסיס מאגרי המידע הממוחשבים של כללית, בהתאם לאישור ועדת הלסינקי המוסדית.

ארכיון: צילום: pixabay
Back to top button