חדשות הארץמבזקים

רוב החופים בישראל אינם מונגשים לבעלי מוגבלויות: "שייכים לכלל הציבור"

רוב חופי הרחצה בישראל אינם מונגשים לאנשים עם מוגבלויות, כך נחשף היום (שלישי) בדיון ועדת-המשנה לנגישות עירונית, של וועדת העבודה והרווחה. לדברי יו"ר הוועדה, שירלי פינטו-קדוש (ימינה) "אנו צועדים לקראת הקיץ, אך אנשים עם מוגבלויות או קשישים לא יוכלו ליהנות מרוב חופי הרחצה, למרות שהם שייכים לכלל הציבור – ובהם האנשים עם מוגבלויות". מדובר בדיון ראשון מסוגו בכנסת, מאז ומעולם.

יובל וגנר, יו"ר "נגישות ישראל", הסביר כי כיום קיימים בישראל 155 חופים מוכרזים, אך רובם עדיין לא מונגשים באופן מלא, אין אכיפה של המפקח על החופים במשרד הפנים ואין הזמנה לשימועים על אי-הנגשה. בנוסף, אין פרסום הסדרי נגישות מפורט ומעודכן על החופים לא במשרד הפנים ולא ברשויות המקומיות. וגנר טען עוד כי כיום אין נגישות למוגבלויות שמיעה בחופים, אין חובה בתקנות שחופי-רחצה נפרדים יהיו נגישים, אין הדרכות לצוותי החופים לסיוע לאנשים עם מוגבלות ואין חופי צלילה נגישים בישראל.

ע"פ חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, חובה להנגיש את הקופה, בית אוכל, שירותים, מלתחה ומקלחת המיועדות לנשים ולגברים, 20% לפחות מסככות הצל – ולא פחות משתיים שהן הקרובות ביותר לים. בנוסף יש להנגיש דרך עד לחול הרטוב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי עינב בר נס, מפקח ארצי בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, רשות מקומית מחוייבת בכל החופים בהנגשה בסיסית, ובאחד מהחופים – בהנגשה מלאה. כיום ניתנה לרשויות ארכה של כארבע שנים להנגיש את החופים לפי כללים אלו, וכ-200 רשויות כבר פרסמו אלו חופים הונגשו ואיזה חוף יונגש בעתיד – ומתי. בנוסף הרשות חייבת לפרסם באתר את הסדרי הנגישות.

עדי קלנג, בן 54, גולש גלים מגיל 13, הוא מהנדס-בניין ואלוף העולם בגלישת גלים לאנשים עם מוגבלות לשנת 2017, סיפר על תמיכת עיריית אשדוד במיזם שלו – להפעלות בים לאנשים עם מוגבלויות מכל הסוגים.

עאטף חיראלדין, מנהל אגף חופי רחצה במשרד הפנים סיפר על שיתוף פעולה עם "נגישות ישראל", ועל פעילות המשרד להנגשת החופים, כולל פרסום מעודכן ומפורט במלואו באתר – מחולק לפי רשויות. הוא הדגיש כי תמיכת המשרד בהקמת חופים – מוגדלת לפי הנגישות.

לדברי עדי אבירם, מנהלת הנגישות במרכז השלטון המקומי, כיום יש בוודאות כ-35 חופים מונגשים במלואם, והיא פירטה את העבודות להנגשת חופים, כאשר באשדוד לבדה הושקעו 1.7 מיליון ₪. ניצן גינזבורג, רכזת הנגישות בעירית הרצליה, סיפרה על 25 מיליוני ₪ שהושקעו לאחרונה בהנגשת שלושה חופים, בהקמת מעליות, סלילת שבילים עד המים ועוד. שי גליק, מנכ"ל "בצלמו", ציין כי החוף הנפרד בהרצליה איננו מונגש, והיא השיבה כי הנושא בהליך עבודה. לדברי גליק, רוב החופים הנפרדים אינם מונגשים, וחוסר בבהירות התקנות, מאפשר לראש רשות להנגיש את כל החופים המעורבים – אך לא חוף נפרד אחד. הוא קרא להגדיר בתקנות, חובת הנגשה לחוף נפרד.

צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button