חדשות הארץמבזקים

יום ירושלים בסימן סביבתי: 30 מיליון ש"ח יושקעו בשיפור איכות האוויר בבירה

הממשלה אישרה היום (ראשון) את החלטת הממשלה שיזם המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף משרד ירושלים ומורשת, לטיפול בפסולת ולשיפור איכות האוויר בירושלים. מטרת ההחלטה היא לסייע לעיריית ירושלים להכין תוכנית אב לטיפול בפסולת מעורבת, הקמת מערך עירוני לטיפול בפסולת בניין, סיוע לתכנון ולהקמה של מתקן טיפול בפסולת בניין, ושיפור איכות האוויר. במסגרת זו, יתמוך המשרד להגנת הסביבה בעירייה בסכום של כ-30 מיליון שקל, בכפוף להקצאתו מהקרן לשמירת הניקיון.

ההערכה היא כי בירושלים נוצרים מדי שנה כ-500 אלף טונות פסולת בניין. על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים, יותר מ-50% מפסולת הבנייה הנוצרת בירושלים עוברת בתחנות מעבר פיראטיות, ומושלכת בשטחים הפתוחים – בעיקר במזרח העיר. מצב זה נפוץ גם בשל המחסור באתרי קצה לטיפול בפסולת בניין הנוצרת בעיר.

רק לאחרונה, לאחר חקירה סמויה של למעלה משנה שביצעה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה עם משטרת ישראל וגורמי אכיפה נוספים, נעצרה פעילותו של אתר פיראטי בהיקפים עצומים, באזור ג'בל מוכבר שבדרום מזרח ירושלים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החלטת הממשלה כוללת שני מרכיבים מרכזיים בתחום פסולת הבניין: סיוע בתכנון והקמה של מתקן מתקדם לטיפול בפסולת בניין בסכום של 8.6 מיליון שקל, וסיוע להקמת מערך עירוני לטיפול בפסולת הבניין בעיר ירושלים, ובכלל זה אמצעי פיקוח ושליטה על פסולת הבניין מעת היווצרותה ועד לפינויה לאתרים מוסדרים, בסכום של 10 מיליון שקל.

במטרה לטפל בפסולת המעורבת בעיר, ולצורך יישום אסטרטגיית הפסולת של המשרד להגנת הסביבה, יתמוך המשרד בעיריית ירושלים בהכנת תוכנית אב לפסולת בסכום של מיליון שקל. התוכנית תכלול סקירה של מצב קיים ותחזית לעתיד בהיבט של היקפי הפסולת, חלוקה לזרמים, ניתוח הצורך במתקני תשתית לטיפול בפסולת על סוגיה, איתור שטחים וקידומם, תכנון של מערכי אצירה ופינוי, לרבות הפרדה במקור של זרמי פסולת הניתנים למיחזור, יישום פרקטיקות של מניעה במקור ועוד. את ההעבודה ילוו גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה.

העיר ירושלים גם מתמודדת עם בעיית זיהום אוויר משמעותית. לצורך כך, התקבלה בעבר החלטת ממשלה "צמצום זיהום האוויר מתחבורה בירושלים" שהוביל המשרד, שמטרתה הייתה להביא לצמצום בהיקף הזיהום מרכבי דיזל בחלקי העיר השונים, ובכך להביא לשיפור משמעותי בבריאות התושבים ובאיכות חייהם. בהמשך לכך, ובהתאם לחוק העזר שנועד ליישום ההחלטה, הוחל אזור מופחת הפליטות (LEZ) במרכז העיר בחודש ינואר 2020. לאחר אישור חוק עזר עירוני מעודכן, הורחבו גבולות האזור מופחת הפליטות לכל שטח השיפוט העירוני בחודש יולי 2020.

בהתאם לתוכנית רב שנתית של עיריית ירושלים, שהוכנה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ובאישורו, לצמצום זיהום אוויר הנובע מתחבורה, יתמוך המשרד בסך 10 מיליון שקל בקידום אזורים מוגברי הפחתת פליטות (ULEZ) ומאופסי פליטות (ZEZ) בעיר, עידוד השימוש בכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) מופחתי זיהום, חינוך והסברה.

עוד בהחלטה: במסגרת החלטת ממשלה "צמצום פערים חברתיים כלכליים במזרח ירושלים ופיתוח כלכלי", בוצעה תוכנית חינוכית סביבתית במזרח ירושלים. עד סוף שנת 2022 צפוי להסתיים ביצוע של כ-70% מהתוכנית. החלטת הממשלה קובעת כי לשם יישום התכנית בכל השכונות הערביות בירושלים יוארך הפרויקט המוצלח עד לסוף שנת 2024. בין היתר, יבוצעו פעילויות חינוכיות בתחומי הסביבה והקיימות בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים ובגני הילדים במזרח ירושלים; פעילות חינוך בלתי פורמלי בקרב בני נוער ובקרב הקהילה; הכשרת מדריכים דוברי ערבית לקיימות; יתקיים קורס מנהיגות בנושאי סביבה וקיימות ועוד.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "קידום ופיתוח העיר ירושלים הוא אינטרס לאומי של מדינת ישראל. במשך שנים רבות סובלים התושבים מזיהום אוויר מתמשך ומהשלכות פסולת לא חוקיות ברחבי העיר, שמובילים למפגעים סביבתיים ובריאותיים. ההחלטה שאושרה תיתן מענה ופתרונות לבעיות סביבתיות שאיתן מתמודדת העירייה, והיא עתידה לשפר את איכות החיים של תושבי העיר. אני מאחלת יום ירושלים שמח ושקט לתושבי העיר ולכלל אזרחי מדינת ישראל".

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: ״ראויה ירושלים כעיר הבירה שלנו שנעשה הכל כדי להבטיח איכות חיים בה בכל המישורים ובוודאי בהיבט הסביבתי. עוד כשר הגנת הסביבה הובלתי מספר החלטות תקדימיות לשיפור מצב הסביבה בירושלים, בינהם החלטות על צמצום זיהום האוויר מתחבורה בעיר והכרזה על אזור אוויר נקי בירושלים והחלטות על טיפול במערך הפסולת והביוב בשכונות הערביות בעיר. אני שמח היום כשר ירושלים ומורשת להיות שותף עם משרד הגנת הסביבה בהובלת החלטה חדשה שתתמודד עם מספר אתגרים סביבתיים קשים בירושלים, בינהם תגר הטיפול בפסולת בניין. נמשיך לעשות הכל כדי לשמור על סביבה בירושלים והאזורים הסמוכים לה עבור תושביה ועבור הדורות הבאים״.

Image by Walkerssk from Pixabay

Back to top button