כלכלהמבזקים

ארגון מגדלי הפירות: "לעצור את המהלך של שרי האוצר והחקלאות לייבוא תוצרת חקלאית"

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר כי עונת החורף האחרונה התאפיינה בטמפרטורות נמוכות, כמות משקעים גבוהה ושפע מנות קור, ההכרחיות ליבול גבוה בעצי הפרי הנשירים (נקטרינה, תפוח, דובדבן, אפרסק, אגס וכד'). יחד עם זאת, הקטיף במטעים התעכב במעט עקב החורף שהתארך, "אשתקד חווינו ירידה כואבת של כ- 40% ביבול פירות הקיץ מהממוצע הרב השנתי, כעת החקלאים ומגדלי הפירות מברכים על עונה ברוכת פרי ומצפים להכפלה בכמות היבול ביחס לשנה שעברה, שצפוי להתאזן לממוצע הרב שנתי, עם שפע פירות משובחים ואיכותיים. במקביל אנו נמצאים כל העת במעקב אחר מזג האוויר הקיצי, בתקווה שלא יופיעו אירועי שרב קיצוניים העלולים לפגוע בפרי", אומר בלחסן.

בלחסן מוסיף כי, "כמויות הפרי במטעי הדובדבן, הפרי האהוב על הציבור הישראלי, יפות ואיכותיות ויבולו צפוי להגיע לכ- 4,000 טון, בדומה לממוצע העונתי (3,500-4,000)."

ירון בלחסן. צילום: ארגון מגדלי הפירות

בלחסן מזכיר כי, "בשנה שעברה (2021) חלה ירידה חדה בכמות היבול של הדובדבן כמו בשאר פירות הקיץ, עקב חורף שחון ללא מנות קור, כאשר יבול הדובדבן עמד על כ- 1,500 טון בלבד, כ- 2,000 טון פחות מהעונה הקודמת (2020). מגדלי הפירות מצפים העונה ליבול דובדבן גבוה, טעים ואיכותי. בהרי ירושלים, הרי נפתלי, מרום הגליל ובמרכז הגולן, יחלו לקטוף בימים אלה את הזן המקדים 'בורלא' ובהמשך את זן 'רויאל דון' המתוק. למעלה מ- 90% מהדובדבנים בארץ גדלים באזור הגליל ובגולן. עונת קטיף הדובדבן תסתיים בסוף חודש יוני-תחילת יולי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פילוח שוק הדובדבן בזנים בישראל: בורלא- 15%, רויאל דון- 10% צ'ינוק- 5%, רנייר- 20%, בינג- 30%, ואן- 5%, סטלה- 5%, הידל פינדל- 7%, סאם- 3%.

בימים אלה החל קטיף הנקטרינה, אפרסק, שסק ומשמש המוקדמים, כאשר שאר מועדי קטיף זני הפירות ימשכו לסירוגין עד חודש ספטמבר-אוקטובר, אז ייקטף רוב יבול פירות הנשירים. בארגון מגדלי הפירות מדגישים כי ככל שתתקדם מלאכת קטיף הפירות בחודש הקרוב, יגדל ההיצע וכך המחיר יהיה נוח יותר.

דובדבנים ברמת הגולן. צילום: תקשורות יעל שביט

בלחסן אמר: "דווקא כעת בעונה ברוכת פרי, לא קיימת כל הצדקה לייבוא פירות כפי שמתכננת הממשלה לבצע. במרץ האחרון חתמו שרי האוצר והחקלאות על צווים להפחתת המכסים על ייבוא של תוצרת חקלאית, באופן חד צדדי, ללא שיח עם החקלאים, הדבר יביא להצפת השווקים בתוצרת חקלאית, אשר אין לדעת באילו פרוטוקולים גודלה, בנוסף מהלך זה לא יוריד את המחיר לצרכן, כפי שמנסים בערמה, משרדי האוצר והחקלאות לספר לצרכנים, מי שמרוויח מייבוא הן רק רשתות השיווק והטייקונים. על הכנסת והממשלה לדרוש כינוס דחוף של מליאת הכנסת לדיון בנושא, שכן בכוחה לבטל את הצווים תוך חודשיים ממועד פרסומם ברשומות."

מטע דובדבן בעין זיוון. צילום ארגון מגדלי הפירות

"בנוסף, אנו ממשיכים להילחם בכוונות הזדוניות של שרי החקלאות והאוצר מלהעביר את הרפורמה בחקלאות, המציעה מדיניות פרועה של ייבוא תוצרת חקלאית ב-0 מכס, ושינוי בתקנות הגנת הצומח שיהוו סכנה לכניסת מזיקים ומינים פולשים לישראל ולסיכון בריאות הציבור, אומר בלחסן ומוסיף, "אני קורא לציבור הרחב לצרוך תוצרת מקומית ישראלית, מפוקחת ובריאה!", מוסיף בלחסן.

מטע דובדבן בעין זיוון. צילום ארגון מגדלי הפירות

ארגון מגדלי הפירות בישראל מייצג כ- 3,500 מגדלי פירות ברחבי הארץ, המעבדים כ- 360,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ- 600,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל וליצוא. ערך תפוקת ענף הפירות (ללא הדרים) בישראל כ- 7 מיליארד, הענף מהווה כ- 23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

דובדבן. צילום: תקשורות יעל שביט
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח