חדשות הארץמבזקים

כרטיס אשראי וטיפול רגשי: בתי הספר ינהלו תקציב עצמאי

במסיבת עיתונאים משותפת שהתקיימה היום (שני) במעמד שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס ויו"ר המועצות האזוריות, שי חג'ג' הוצגו פרטיה המלאים של תכנית הגמישות הניהולית לבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות, וכן לרשויות המקומיות. התכנית תחול על בתי הספר הרשמיים.

בהתאם לתכנית, החל משנת הלימודים הבאה (תשפ"ג) יקבלו לראשונה בתי הספר והרשויות המקומיות כ- 2.4 מיליארד ש"ח תקציב גמיש, שינוהל על ידם באופן עצמאי. התקציב יוקצה מדי שנה, באופן דיפרנציאלי, בהתאם למדד הטיפוח של כל בית ספר ולמספר התלמידים הלומדים בו, כאשר התקציב לרשויות יוקצה להן על פי אשכול הלמ"ס שלהן ומספר התלמידים הגרים ביישוב.

עקרון ההקצאה הדיפרנציאלית נועד לתעדף את המענים שיש לתת לתלמידים המגיעים מרקע חברתי כלכלי נמוך ולרשויות המצויות באשכולות למ"ס נמוכים. בכך, שואף המשרד להעצים אותם ולהגביר בעבורם את הזדמנויות ההצלחה.

התקציב יועבר לבתי הספר באמצעות חשבונות ייעודיים, והוא יכלול 2.1 מיליארד ש"ח תקציב גמיש. בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יקבלו בממוצע תקציב גמיש שינוע בין 300,000 ש"ח למיליון ש"ח (בהתאם למדד הטיפוח וגודל בית הספר). החטיבות העליונות תקבלנה גמישות תקציבית במסגרת המשאבים הקיימים, זאת לצד תוספת התקציב שניתנה להם.

לרשויות ולמועצות יועבר תקציב גמיש כולל בסך של 300 מיליון ש"ח (בהתאם לאשכול הלמ"ס ומספר התלמידים המתגוררים ביישוב). יודגש, כי התקציב לבתי הספר, לרשויות ולמועצות מוגן מפני קיצוצים.

בינואר 2023 מנהלי בתי הספר יקבלו כרטיסי אשראי ובו כל התקציב המיועד להם. בכרטיס זה הם יוכלו לרכוש את השירותים החינוכיים שנדרשים להם. המהלך יחל במתכונת פיילוט, תוך בחינה והתאמת המענים. המשרד יפרסם בהמשך ובאופן מסודר את הפרטים המלאים בנושא זה.

התכנית מהווה מהלך חינוכי ראשון מסוגו, שכן לראשונה משרד החינוך מצמצם את סמכויותיו לטובת העברתם אל בתי הספר ואל הרשויות. אלה יחליטו אילו מענים מדויקים יש לתת לתלמידים, ואף לרכוש אותם באופן עצמאי. הם יוכלו לקדם באופן עצמאי יוזמות חינוכיות ולרכוש שירותי חינוך מעבר לאלה שיינתנו להם על ידי המשרד. מתכונת עבודה חדשה זו תעצים את היכולות של בתי הספר והרשויות ותאפשר להם לתת לתלמידים מענים מדויקים ומהירים, בהתאם לצרכים המשתנים שלהם. היא תגדיל את האפקטיביות הבית ספרית ותעמיק את השותפות עם ההורים ואת מקומם בתוך הקהילה.

קראו גם:  פיקוד העורף: האם ניר ידע לענות על כל השאלות של הקריין שלנו?והאם אתם...

לצד זאת, המשרד ילווה את הטעמת התהליך באופן דיפרנציאלי, בהתאם למורכבות בית הספר והיכולת שלו להתמודד עם הרחבת הסמכות והאחריות הניהולית שתינתן לו. המשרד אף יקים יחידת אנליטיקה שתבחן באופן שוטף את האפקטיביות של המענים הניתנים לתלמידים.

במסגרת תכנית הגמישות, יקבלו המנהלים תקציב לניהול הצרכים של בית הספר ב- 6 תחומים ("סלים"):1. מענים פדגוגיים ורגשיים 2. חינוך חברתי קהילתי והעשרה 3. מנהיגות חינוכית 4. מענים לאוכלוסיות במיקוד 5. רווחת התלמיד 6. תשתיות בית ספריות.
שירותים אלה יונגשו באמצעות מערכת דיגיטלית, מקוונת, נגישה וידידותית – מערכת "גפ"ן".

מנהל בית הספר ינהל את כל תהליכי העבודה שלו באמצעות מערכת זו. כדי להבטיח למנהל סביבת עבודה נוחה ויעילה, המשרד הפחית באופן משמעותי הליכים בירוקרטיים, ובכלל זה הוא צמצם את השימוש בטפסים רבים ושונים (כגון: ביטול הגשת עשרות מסמכים במסגרת הגשת בקשות לקבל מענים חינוכיים ממשרד החינוך, דיווח ישיר בתוך מערכת הכספים במקום שליחת חשבוניות באמצעות המייל).

המערכת תאפשר למנהל לצפות בתקציב השנתי שלו כבר היום, טרם פתיחת שנת הלימודים כדי לתכנן את שנת הלימודים הקרובה באופן מושכל, ובהתאם לצרכים, לאתגרים ולמשאבים שעומדים לרשותו.

לקישור למערכת גפ"ן לחצו כאן

קראו גם:  בן גביר: "למחבלים באלעד נתנו סיגריה, אבל ליהודים שב"כ מתנהג באכזריות''

לצד הגמישות וחופש הפעולה תורחב אחריות המנהלים לעמידה ביעדים ולתוצאות החינוכיות הנדרשות מהם.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון אמרה: ״זהו צעד נוסף בקידום מערכת החינוך, הפיכתה לאפקטיבית יותר וחיזוק המנהלים וצוותי ההוראה. המנהלים מובילים את מרכז העשייה החינוכית. הם מכירים את הצוות, התלמידים והקהילה טוב מכולם. הם אלה אשר אחראים במידה רבה על עיצוב פניה של מערכת החינוך וקביעת איכותה. מהלך זה יחזק את הגיבוי, יוסיף להם סמכויות ותקציב לניהול אפקטיבי ומיטבי, יאפשר להם לקדם פדגוגיה חדשנית, איכותית, מתקדמת ומותאמת לצרכים המשתנים והמגוונים של התלמידים בקהילה בה הם חיים. אני מודה לשר האוצר וצוות משרדו על השותפות לאורך כל הדרך וכן לשותפינו החשובים למהלך יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס ויו"ר המועצות האזוריות, שי חג'ג'".

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר: "העברת סמכויות ממשרד החינוך לשלטון המקומי ומתן גמישות ניהולית ופדגוגית היא לא פחות ממהפכה במערכת החינוך. משבר הקורונה הראה שניהול דיפרנציאלי ומתן חופש פעולה לרשויות המקומיות מאפשר ניהול מדויק ואיכותי יותר, בהתאם לצורכיהם של התושבים ולמאפיינים הייחודיים של כל אוכלוסייה. באמצעות ניצול יעיל יותר של משאבי הציבור ויצירת מענים מדויקים נוכל לשפר ולפתח את מערך השיעורים הקיים בהתאם לצורך וליכולת כך שתלמידים מכל הארץ יזכו לקבל חינוך אישי שמתאים להם."

יו"ר המועצות האזוריות, שי חג'ג', הוסיף: ״אני מברך על התוכנית, שתאפשר פיתוח מערכת חינוך צומחת ומיטבית, תוך יצירת שיח משותף והקלות משמעותיות בבירוקרטיה. יש כאן שיתוף פעולה מצויין בין משרד החינוך לשלטון המקומי והאזורי, ואנחנו כאן כדי לסייע וללוות את מנהלי אגפי החינוך לבנות את התוכנית בצורה הנכונה ביותר.״

מנכ"לית המשרד, דלית שטאובר הוסיפה: "אנחנו רושמים היום צעד גדול ומשמעותי בעיצוב פניה של מערכת החינוך העתידית. לראשונה, אנחנו מעבירים סמכויות ותקציבים גדולים ממשרד החינוך למנהלי בתי הספר, מחוללי השינוי. הם אלה אשר יכריעו את איכותה של המערכת, את חוסנה של החברה הישראלית ואת יכולתה להתמודד בעתיד עם האתגרים האזוריים והגלובליים. התקציב הגמיש יאפשר למנהלים לתת לתלמידיהם מענים מדויקים, מותאמים, חדשניים ומגוונים, להתמקד בצוותים החינוכיים ולהעצים אותם. ובכלל, להתאים את התכניות למציאות המשתנה. לצד זה, התכנית תגדיל את האחריות שלהם לתוצאות החינוכיות וכן את אחריות המשרד לביצוע של בקרה, הערכה ומדידה".

קראו גם:  עשרות הותקפו באשדוד, המשטרה קוראת לנשים שנפגעו להגיש תלונה

בעקבות התכנית החדשה:

• 104 בתי ספר יקבלו תקציב של יותר מ- 1,500,000

• 479 בתי ספר יקבלו תקציב של יותר מ- 1,000,000

• 1,875 בתי ספר יקבלו תקציב של יותר מ- 500,000

דוגמאות לשירותים חדשים או הרחבה של שירותים שיקבלו התלמידים מבית הספר

• חוגים בתוך בית הספר

• לימודי שחיה

• רכישה של ציוד ספורט מתקדם

• מעבדות חדשניות

• העסקת עוזרי חינוך

• שילוב תשתיות טכנולוגיות חדשות ועזרים דיגיטאליים חדשניים

• רכישה של טאבלטים, מחשבים לתלמידים וציוד טכנולוגי מיוחד לתלמידים עם צרכים מיוחדים.

• הרחבה של מלגות לתלמידים נזקקים

• הרחבה של הנגשה פרטנית והנגשה של טיולים

• הרחבה של פעילויות חברתיות

• רכישה של קורסים חיצוניים בתחומי העשרה, כגון: יזמות, סייבר ותכנות.

• פתיחה של ספריות כיתתיות והעשרת מדפי הספרים

• הרחבה של מענים פסיכולוגים

• ליווי וייעוץ של מומחים חיצוניים לצוות החינוכי

דוגמאות לשירותים חדשים או הרחבה של שירותים שיקבלו התלמידים מהרשות

• הרחבה של סניפי תנועות נוער

• הרחבה של הפעילות לקראת הגיוס לצבא

• פעילויות קיץ

• פעילויות במועדוניות

• תגבורים לימודיים

• חוגים

• הרחבת המענים לנוער בסיכון

צילום: freepik

הוסיפו תגובה לכתבה

רוצים לכתוב באתר או לנהל טור?
לחצו כאן ושלחו לנו הודעה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button
דילוג לתוכן