טיוליםמבזקים

פסח פורה: תיעוד מרגש ומיוחד של לידת עגל ראם לבן בשמורת חי בר יטבתה

עגל ראם לבן חדש נולד היום (שישי) בשמורת הטבע חי בר יוטבתה והצטרף לאוכלוסיית הראמים בדרום. בסרטון שצולם על ידי אורן עמית, ממונה קהל וקהילה במחוז דרום ברשות הטבע והגנים רואים את רגעי הלידה המרגשים. העגל מצטרף לעדר הראמים בגרעין הרבייה הפעיל בשמורת חי בר יטבתה ובשאיפה כשיגדל ישוחרר לטבע הפתוח באזור הדרום.

תיעוד לידת עגל הראם הלבן היום בשמורת חי בר יטבתה. צילום: אורן עמית, רשות הטבע והגנים

הראם לבן הוא פרסתן (מפריס פרסה) מעלה גרה, גדול שנעלם מנוף ישראל בסוף המאה ה- 19 והושב חזרה לטבע בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20. הראם הוא בעל חיים מדברי שמותאם לתנאי המדבר הקיצוניים ויכול לשרוד ימים רבים מבלי לשתות מים. הוא משנה את ההתנהגות שלו לפי עונות השנה והטמפרטורה ביום ויכול להתקיים גם מתפריט מזון דל. הראם תלוי במזונו בעצי השיטה וניזון מהעלים, פרחים ותרמילים של העצים ונמצא שישנם יחסי גומלין בין שני המינים בכך שהראם מפיץ את הזרעים של עצי השיטה משפר את יכולת הנביטה שלהם.

בעבר הראם היה נפוץ במדבריות של חצי האי ערב אך הכניסה של נשק חם וכלי רכב ממונעים הובילה להכחדתו מהטבע בעולם ב- 1972. לפני הכחדתו הסופית מהטבע נאספו מספר פרטים והוחזקו בגרעין רבייה בשבי לצורך השבות עתידיות לטבע. גרעין הרבייה בישראל החל ב- 1978 עם שמונה פרטים. כיום מעריכים שישנם כ- 100 פרטים בטבע בישראל, בנוסף לראמים בגרעין הרבייה בחי בר יטבתה, שרובם שוחררו על ידי רשות הטבע והגנים במספר השבות בנגב ובערבה וחלקם גם נולדו בטבע לפרטים בעדרים ששוחררו, דבר המעיד על הצלחה משמעותית של פעילות גרעין הרבייה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אחד האתגרים העיקריים שקיימים כיום בשמירה על האוכלוסייה המשוחררת הוא ניטור האוכלוסייה. מדובר על מספר לא גדול של פרטים (כ-100 פרטים) בעדרים קטנים שמפוזרים על שטח מאוד גדול. הפרטים שמשוחררים לטבע על ידי רשות הטבע והגנים מצויידים ברובם במשדר GPS הנותן מידע על מיקומם לאורך היממה במשך מספר חודשים. המידע מאפשר לרשות הטבע והגנים לדעת על שרידות הפרטים לאחר השחרור, דפוסי התנועה ללמידת מקום חדש, התמקמות באזורי מחייה ושוטטות. כמו כן, על ידי שילוב של תצפית ויזואלית ניתן לדעת אם הראמים חברו לעדרים קיימים וללמוד מכך על דפוסי השוטטות של העדרים בבר.

זוהר בן שטרית מנהל שמורת החי בר יטבתה מתייחס למבקרים בחג ולהמלטות בחי בר. צילום: אורן עמית, רשות הטבע והגנים

Back to top button